سایت خبری پیام ما آنلاین | مهدی عسکری چاپچی قدیمی کرمان: کار بسیار سختی داریم

مهدی عسکری چاپچی قدیمی کرمان: کار بسیار سختی داریم





۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۰:۰۹

مهدی عسکری چاپچی قدیمی کرمان:
کار بسیار سختی داریم
کرمون- صنعت چاپ یکی از پدیده های قرن جدید است. صنعتی که تحول را در امر ارتباطات و در زمینه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع ایفا کرد. اما در کنار نویسندگان، شاعران و… کسانی هم بودند و هستند که در پشت پرده ایفای نقش می کنند و اگر نبود تلاش های شبانه روزی و طاقت فرسای آنان در محیط آلوده و پر سر و صدا در چاپخانه ها هرگز تلاش روزنامه نگاران و فرهنگیان به ثمر نمی نشست و علم دانشمندان در سراسر جهان منتشر نمی شد.
مهدی عسکری یکی از چاپچیانی است که در چهل سال اخیر در چاپخانه گلبهار کرمان انجام وظیفه نموده است. عسکری در گفت و گویی کوتاه با پیام ما گفت: از سال 1354 به کار در چاپخانه مشغولم. وقتی کارم را شروع کردم 11 سال سن داشتم. پدرم با آقای اجله(مدیر چاپ گلبهار) دوست بود و من که همیشه از درس و مشق فراری بودم را به او سپرد. کم کم به کار چاپ علاقه مند شدم.»
وی افزود:«ابتدا که به کار در چاپخانه مشغول شدم مکان چاپخانه گلبهار در بازار سرپوش بود. آقایان اجله و شکوری با هم شریک بودند. بعد محل چاپخانه به کوچه برق منتقل شد و در آخر هم به خیابان قرنی منتقل شد. در حال حاضر هم که با نام دیگری در محل فعلی قرار دارد.»
این چاپچی قدیمی که دوران بازنشستگی خود را می گذراند و بعد از بازنشستگی نیز هنوز به کار مشغول است در بیان خاطرات خود از سال های ابتدایی کارش اظهار می دارد:«6 ماه اول را باید مجانی کار می کردیم که در واقع دوره کارآموزی به حساب می آمد. بعد از این دوره هر ماه 30 تومان حقوق می دادند. ساعت کار هم از هفت و نیم صبح تا یک بعد از ظهر بود و از ساعت 2 هم دوباره کار شروع می شد تا هشت، نه شب. هر روز تقریباً چهارده، پانزده ساعت کار می کردیم.»
عسکری در ادامه از حجم کارهای اوایل خدمت خود می گوید:« چند چاپخانه در کرمان فعالیت می کردند. اما با این وجود باز هم حجم کار زیاد بود. کارنامه های مدرسه ای، دفاتر حضور و غیاب، دفاتر ثبت، لیست حقوقی کارمندان، دفاتر ازدواج و طلاق و… از جمله کارهایی بود که در چاپخانه ها تهیه می شد.»
وی چاپ روزنامه را نیز یکی دیگر از فعالیت های چاپچی های قدیم بر شمرد و گفت:«قبل از این که دستگاه افست بیاید همه کارها با دستگاه های ملخی انجام می شد. برای چاپ روزنامه باید حروف چینی کامل انجام می شد؛ اما در سال 1354 دستگاه چاپ افست به کرمان آمد. اولین افست را هم چاپخانه گلبهار آورد. روزنامه اندیشه را در چهار صفحه سیاه و سفید با دستگاه افست به چاپ می رساندیم.»
این چاپچی در خصوص دشواری کار چاپ ابراز می دارد:«کار خیلی سختی است و در طول دوران کاریم بارها خواسته ام که تغییر شغل بدهم اما کار دیگری بلد نبودم و در همین کار ماندم و بازنشسته شدم. همسرم هم بارها از کارم به ستوه آمد و خواست که شغلم را عوض کنم اما کو گوش شنوا!»
عسکری ادامه داد:«کار شبانه روزی و بدون وقت معین، بوی بنزین، محیط آلوده، بوی مرکب، الکل، تینر و… خانواده را از کار چاپ منزجر می کند.»
وی در پایان می گوید:«پس از این همه سال، تنها 900 هزار تومان حقوق بازنشستگی می گیرم و مجبورم باز هم کار کنم. به کار دیگری هم نمی توانم بپردازم. چون سرمایه می خواهد و من سرمایه ندارم. خانه نشینی هم که خوب نیست. پس همان کار چاپ را انجام می دهم که سال های سال است به آن مشغولم.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *