سایت خبری پیام ما آنلاین | پورابراهیمی خبر داد: 80 درصد تخلف 1800 میلیارد تومانی صنایع مس در کرمان

پورابراهیمی خبر داد: 80 درصد تخلف 1800 میلیارد تومانی صنایع مس در کرمان





۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۵۲

پورابراهیمی خبر داد: 80 درصد تخلف 1800 میلیارد تومانی صنایع مس در کرمان

رضا عبادی زاده
صبح دیروز لینک خبری با عنوان تخلف 1800 میلیارد تومانی شبکه های اجتماعی را درنوردید. با مراجعه به لینک با صحبت های دکتر پورابراهیمی نماینده مردم کرمان درباره این تخلف مواجه شدیم و با توجه به حضور گسترده پهنه های معدنی و شرکت های مربوط به صنایع مس در کرمان بگونه ای که حدود 80 درصد معادن مس در کرمان است، برآن شدیم تا داستان این تخلف را بنا به وظیفه مطبوعاتی خود در جهت روشنگری افکار عمومی پیگیری کنیم. در همین راستا با دفاتر مختلف شرکت صنایع مس ایران و سایر مطلعین تماس گرفتیم که گزارش زیر ماحصل اسن پیگیری است.
شهریور ماه 92 و در حالی که هنوز چند ماهی از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران و دو سال از تخلف 3 هزار میلیاردی خاوری نگذشته بود، . برخی نمایندگان بعد از آنکه از تخلفات مدیران دولت دهم در شرکت ملی صنایع مس ایران مطلع شدند، تحقیق و تفحص از آن را در دستور کار قرار دادند. مدیرعامل سابق صنایع مس ایران در حالی که می خواست از کشور خارج و به ارمنستان وارد شود متوجه ممنوع الخروجی خود شد و بعدا توسط مقامات قضایی احضار و بازداشت شد.
ادامه در همین صفحه
«ن.پ» که سابقه مدیرعاملی در شرکت سایپا را هم داشت، یک سال مانده به پایان دولت دهم به صنایع مس آمد. در همان زمان در رسانه ها از یک ایرانی با تابعیت اسپانیایی به عنوان همدست «ن.پ» نام برده می شد که بعدا مشخص شد این فرد تبعیت ایتالیایی داشته است. وزارت اطلاعات و قوه قضاییه در زمینه تخلفات شرکت ملی صنایع مس ایران نیز ورود کردند. چرا که با رسانه‌ای شدن تخلفات کلان در شرکت ملی مس ایران با بازداشت مدیرعامل این شرکت که از یاران نزدیک احمدی نژاد و مشایی بود رنگ واقعیت به خود گرفت. ظاهرا علت ممنوع الخروج بودن این مدیر، موضوع جابه جایی وجوه نقدی زیاد بوده و وی به دلیل ناموفق بودن در ارائه مستندات مناسب، راهی زندان شد. محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه نیز در پنجاهمین نشست خبری بازداشت مدیرعامل متخلف احمدی‌نژاد را تایید کرد. وی درباره تخلفات شرکت ملی مس گفته بود: براساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد که آقای «پ»، معاونش و همدستانش اقدام به خروج مقدار زیادی پول، آن هم به صورت غیرقانونی به خارج از کشور کرده‌اند. سخنگوی قوه‌قضاییه تاکید کرد که اگر دستگاه قضایی در این پرونده ورود پیدا نمی‌کرد چه بسا امکان بازگرداندن مبالغ خارج شده از کشور فراهم نمی‌شد و این سرمایه‌ها تلف می‌شد.
تخلف چگونه انجام شد؟
از آنجا که یکی از معادن تامین کننده خوراک شرکت ملی صنایع مس ایران در آذربایجان شرقی قرار دارد، نماینده مردم ورزقان نیز پیگیر تحقیق و تفحص از این شرکت و شفاف‌ کردن تخلفات مالی مدیر عامل اسبق شرکت ملی مس بود. ا…‌‌وردی دهقانی با بیان اینکه متوجه تخلفات این شرکت در مسائل مالی، صادرات، میزان تولید و کاهش طرح‌های توسعه‌ای شده و پیگیر تفحص است به «قانون» گفته بود: بر اساس گزارش‌های رسیده نزدیک به 600 میلیون دلار، معادل 1800 میلیارد تومان (با ارز مرجع 3000 تومان) تخلف مالی در این شرکت اتفاق افتاده است. به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مدیر عامل متخلف و سابق شرکت ملی صنایع مس ایران، با همکاری خواهر و دو برادر که تبعه اسپانیا هستند، با طرح برنامه‌ای توانستند این مبلغ را از کشور خارج کنند. مدیر عامل شرکت ملی مس ایران برای اینکه بتواند دست به چنین تخلفی بزند، شرکت ITC که برای صندوق بازنشستگی مس و با حمایت بانک صادرات ایجاد شده بود را منحل کرد و با کمک مشاور تبعه اسپانیایی، شرکت EP که شرکتی شخصی بود را تاسیس کرد. دهقانی در این باره گفته بود: مدیرعامل سابق شرکت ملی مس، تمام موجودی شرکت ITC را به حساب شخصی مشاورش در دوبی واریز کرد. البته این بار قوه قضاییه و وزارت اطلاعات به موقع وارد عمل شدند و هنگامی که وی قصد داشت ایران را ترک کند او را دستگیر کردند. به گفته این نماینده، مدیرعامل متخلف و مشاور اسپانیایی او هم دستگیر و زندانی شدند.
پرونده هنوز باز است
در حالی که بیش از دو سال از رسانه ای شدن تخلفات در صنایع مس می گذرد، هنوز این پرونده در دستگاه قضا باز است. چندی پیش مراد علیزاده مدیر صنایع مس ایران به پایگاه خبری صنایع معدنی گفته بود: هیات تحقیق و تفحص گزارش خود را تقریبا تمام کرده و در حال جمع‌بندی و آماده‌سازی برای عرضه گزارش است. تحقیق و تفحص شرکت مس تقریبا مربوط به عملکرد این شرکت از سال 89 تا 92 می‌شود و تخلفی که لازم است از آن اسم ببریم عمدتا در بحث صادرات بود. شرکتی که متولی نقل و انتقال منابع مالی حاصل از صادرات بود از پرداخت پول در برهه زمانی کوتاهی استنکاف کرد و با پیگیری دستگاه‌های نظارتی و عواملی که در درون شرکت مس هستند، پیگیری‌های لازم انجام شد و وجوهی که خارج از کشور باقی مانده بود و نقل و انتقالش با مشکل مواجه شده بود، عمدتا به داخل کشور منتقل شد و بخش خیلی کمی از آن وجوه باقی مانده که الان پرونده مربوط به آن در دادگاه مفتوح است و دادگاه باید رسیدگی کند و منتظر هستیم دادگاه مراحل نهایی خود را طی کند.
80 درصد این تخلف به کرمان مربوط است
نماینده مردم کرمان و راور در پاسخ به سوال خبرنگار «پیام ما» درباره این تخلف گفت: «ن. پ» به زندان رفت، اما حالا با قید وثیقه آزاد شده است. محمدرضا پورابراهیمی افزود: دلال ایرانی که تابعیت اروپایی را داشته نیز بازداشت شده‌ است. می‌توان گفت نزدیکان ایشان و کسانی که در این اختلاس‌ها با او همکاری می‌کردند، همگی بازداشت شده‌اند. این دلال البته الان به قید وثیقه آزاد است ولی حداقل سه ماه در زندان بوده است. پورابراهیمی درباره اینکه ایا تخلف دیگری هم در کار بوده است، گفت: موضوع همان هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است؛ اما داخل مجموعه مسائل دیگری مبنی بر پیمانکاری و خاک‌برداری و… بوده است که باید در این باره به دقت بررسی شود تا بدانیم دقیقا چه چیزی اتفاق افتاده است. بدون‌شک در این باره مسائلی وجود دارد، اما در این باره هنوز تحقیقی صورت نگرفته است. وی در پاسخ به این سوال که چه مقدار از این تخلف به کرمان مربوط می شود گفت: 80 درصد معادن مس در کرمان است و همانطور که 80 درصد اشتغال شرکت ملی صنایع مس ایران برای کرمان است، پس در تخلفات هم همین رابطه برقرار است و 80 درصد تخلف هزار و 800 میلیاردی نیز به کرمان مربوط است. نماینده کرمان در مجلس تصریح کرد: البته تحقیق و تفحص مجلس از صنایع مس پس از سال 92 هم ادامه دارد و متاسفانه تخلف برخی از مدیران فعلی مس هم کم از تخلف «ن.پ» مدیر سابق ندارند.
هیچ مدیری از کرمان
بازداشت نشده؟
مسئول روابط عمومی شرکت صنایع ملی مس ایران به «پیام ما» گفت: این تخلف مربوط به مدیریت قبلی بوده است و جدید نیست. صادقی نژاد افزود: نمایندگان مجلس و قوه قضائیه در حال بررسی موضوع هستند. یک منبع آگاه نزدیک به شرکت صنایع مس ایران هم به «پیام ما» گفت: تخلف صورت گرفته در صنایع مس ایران، مختص کرمان نبوده است. وی افزود: هیچ یک از مدیران مربوط یه مس کرمان در بین دستگیرشدگان وجود نداشتند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *