پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بالاخره یونسکو میمند را پذیرفت

بالاخره یونسکو میمند را پذیرفت





۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴

بالاخره یونسکو میمند را پذیرفت

در سی و نهمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) محوطه باستانی «شوش» و منظر فرهنگی «میمند» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند تا کشورمان هجدهمین و نوزدهمین اثر جهانی خود را بشناسد.
نوزدهمین اثر ثبت شده از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو از کرمان شد. روستای صخره ای میمند شهربابک که به آن منظر فرهنگی میمند هم می گویند در حالی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید که پیش از این هم این روستا در یک قدمی ثبت جهانی شدن به دلایل مختلف از آن بازمانده بود. داستان ثبت جهانی میمند همچون تاریخ میمند خود در حال تاریخی شدن بود و سالها بود که قرار بود این روستای صخره ای ثبت جهانی شود اما هر بار با مشکلی مواجه می شد. اولین بار سال 85 بود که قرار شد میمند ثبت جهانی شود اما به جای میمند، چند کلیسای ایران در فهرست یونسکو قرار گرفتند. دفعه دوم سال 89 بود. زمانی که مسئولان وقت وعده دادند میمند این بار ثبت جهانی می شود اما وقتی از اجلاس یونسکو برگشتند، خبر دادند که مسجد جامع اصفهان و گنبد قابوس گلستان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده اند. تیرماه 92 هم میمند ناکام ماند با این تفاوت نسبت به دوره های قبل که این بار پرونده میمند واقعا به اجلاس یونسکو رفته بود اما بدلیل ناقص بودن پرونده، میمند باز هم نتوانست در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود. تیرماه سال 92 بود که میمند به ثبت جهانی نزدیک بود اما آنطور که در رسانه ها آمد برخی دیگر از کشورهای همسایه مدعی شده بودند روستاهایی شبیه به میمنددارند اما گویا پرونده تکمیل شده از میمند آنقدر قانع کننده نبود که نشان دهنده روستایی باشد بکر و دست نخورده که از اولین مراکز تجمع بشری در قالب روستانشینی بوده است. کشورهای عراق و امارات مدعی شده بودند منظرهای فرهنگی شبیه به میمند دارند و همین عامل و البته کوتاهی برخی از مسئولان باعث شد تا روستای صخره ای میمند ثبت جهانی نشود. البته در آن زمان، معاون وقت رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی گفته بود: سهمیه ای برای پرونده میمند از دست نداده ایم. قرار شد تا دو ماه آینده نقاطی را که عراق و امارات اعلام کرده اند مشابه آن را دارند و مقایسه هایی که در ایکوموس اطلاعاتش وجود نداشته به ما اعلام شود مثل مناظر فرهنگی که در عراق وجود دارد . هر چند که هنوز پرونده آن برای ثبت جهانی ارائه نشده ولی ادعا می کنند این مناظر قابل مقایسه با منظر میمند در ایران است. در حالی که محمد شریف ملک زاده از ثبت میمند طی دو ماه پس از نشست سی و هفتم یونسکو صحبت می کرد، دو سال بعد این روستای صخره ای در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
کرمان گوی سبقت را ربود
با ثبت شدن میمند در فهرست میراث جهانی یونسکو، حالا استان کرمان سه اثر ثبت شده در این فهرست دارد. پیش از این ارگ بم و باغ شاهزاده مکان های ثبت شده در این فهرست بودند و حالا روستای صخره ای میمند هم به این لیست اضافه شده است و کرمان حالا در کنار اصفهان و فارس بیشترین آثار ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو را دارند. پیش از این در سال 2003 ارگ بم و در سال 2011 باغ شاهزاده ماهان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شدند. گفتنی ست آثار ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو به شرح زیر است: چغازنبیل، تخت جمشید، میدان نقش جهان، تخت سلیمان، بم و فضای فرهنگی آن، پاسارگاد، گنبد سلطانیه، سنگ نبشته بیستون، مجموعه کلیساهای آذربایجان، سازه‌های شوشتر، مجموعه تاریخی بازار تبریز، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، باغ ایرانی، مسجد جامع اصفهان، برج گنبد قابوس، کاخ گلستان، شهر سوخته، محوطه تاریخی شوش و منظر فرهنگی میمند
فایده ثبت اثر در فهرست یونسکو
یونسکو به عنوان سازمانی جهانی کشورها را در حفظ این گونه آثار یاری می کند.میراث جهانی یونسکو نام عهدنامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ 16 نوامبر 1972 میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید. موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، است. برپایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند. حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود. بنابراین اگر مکانی در فهرست یونسکو ثبت شود به نوعی از طرف تمام کشورهای عضو حمایت خواهد شد. مکان‌های میراث جهانی ثبت‌شده در سازمان یونسکو، مکان‌هایی مانند جنگل، کوه، آبگیر، صحرا، بقعه، ساختمان، مجموعه و یا شهر هستند.
معیارهای ثبت اثر در یونسکو
برای آن که اثری فرهنگی بتواند در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد لازم است حداقل با یکی از معیارهای شش گانه این معاهده انطباق داشته باشد. به زبان ساده و به طور خلاصه اثر کاندیدای ثبت باید؛
– معرف نبوغ یا دست آورد خلاقانه انسان باشد.
– تبادل ارزش های انسانی را در طول دوره ای خاص از تاریخ نشان دهد.
-شاهدی از سنت های درخشان فرهنگی زنده و یا از میان رفته باشد.
– نشان دهنده نمونه ای خاص از یک سبک معماری باشد.
– یا این که استفاده هوشمندانه انسان از زمین و محیط پیرامونش را جهت استقرار نشان دهد.
– به طور مستقیم یا ملموس با سنت ها، عقاید، آثار هنری یا ادبی در ارتباط باشد.
کشور ما سه سال پس از تصویب کنفرانس عمومی یونسکو در تاریخ چهارشنبه ،26 فوریه سال 1975 به کنوانسیون میراث جهانی یونسکو پیوست. در سال 1979 چغازنبیل به عنوان اولین اثر در یونسکو ثبت شد پس از آن تخت جمشید و میدان نقش جهان با نخستین مکان‌هایی بودند که در ایران به فهرست میراث جهانی اضافه شدند.
«شوش» و «میمند» با هم به ثبت جهانی رسیدند
صبح شنبه سیزدهم تیرماه در اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در شهر بن آلمان محوطه باستانی «شوش» و منظر فرهنگی «میمند» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

میمند نشان از قابلیت ها و غنای فرهنگی و تاریخی این استان دارد
استاندار کرمان در پیامی به مناسبت ثبت جهانی روستای میمند گفت: روستای صخره ای میمند، نشان از قابلیت ها و غنای فرهنگی و تاریخی این استان دارد. به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم حسینی علیرضا رزم حسینی در این پیام خطاب به رییس جمهوری کشور آورده است: خداوند منّان را سپاسگزارم که توفیقمان ارزانی فرمود تا بتوانیم گامی هر چند کوچک در راستای اعتلای نام ایران اسلامی در عرصه جهانی بر داریم. وی می افزاید: ثبت روستای صخره ای میمند در فهرست میراث جهانی، حاصل تلاش مجدانه مجموعه دستگاه های اجرایی استان کرمان و بخصوص مسوولان و کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و استان کرمان است. استاندار کرمان ادامه می دهد: راهی طولانی برای دستیابی به این موفقیت طی شد و اکنون با افتخار می گوییم که روستای صخره ای میمند، پس از ارگ تاریخی و منظر فرهنگی بم و باغ شاهزاد ماهان سومین اثر تاریخی ثبت شده استان کرمان در فهرست میراث جهانی یونسکو است. وی آورده است: اینجانب ضمن عرض تبریک این موفقیت به حضرتعالی، دولت محترم تدبیر و امید و مردم شریف و نجیب استان کرمان بخصوص مردم فرهنگ دوست شهربابک، توفیق روز افزون همه مسوولان دلسوز نظام مقدس جمهوری اسلامی را از درگاه ایزد منان خواستارم.

همدلی و همراهی مردم موجب ثبت میمند شد
سفیر کشورمان در یونسکو ضمن قدردانی از مردم مناطق شوش و میمند، مدیران عالی، منطقه‌ای و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی کشور به ویژه محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی افزود: همدلی و همراهی مردم و مقامات ذیربط کشوری و محلی موجب شد که پرونده‌های مذکور بتوانند استانداردهای لازم را بیابند و مسیر ثبت جهانی را هموار سازند. به گزارش ایسنا احمدی جلالی در رابطه با پرونده چشم‌انداز فرهنگی «میمند» گفت: این پرونده قبلا در اجلاس سال 1392 کامبوج مطرح شده بود، اما به دلیل پاره‌ای از مشکلات نتوانسته بود به ثبت برسد. اما در این اجلاس با همت مسئولان و کارشناسان توانمند کشورمان نواقص رفع و ملاک‌های یونسکو به بهترین شکل محقق شد؛ به گونه‌ای که با اجماع از تصویب اعضای کمیته گذشت. جلالی درباره این اثر افزود: میمند مثالی برجسته از زیستگاه سنتی انسان است که با هماهنگی با طبیعت، زیست بومی خاص و منحصر به فرد را پدید آورده است. مردم این منطقه در طول اعصار و قرون توانسته‌اند با محیط‌زیست خود همراه شوند و در فصول مختلف زیستگاه خود را با طبیعت هماهنگ سازند. در حالی که در بهار و تابستان خانه‌هایی در کنار کشتزارها دارند، در زمستان در خانه‌هایی سکونت می‌کنند که با تبحری فراوان در دل صخره‌های نرم ساخته‌اند که گاهی تا پنج طبقه روی هم کنده شده‌اند و از زیبایی خیره‌کننده‌ای برخوردارند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *