سایت خبری پیام ما آنلاین | گزینه‌های احتمالی برای کرسی های هیات رئیسه مجلس دهم

گزینه‌های احتمالی برای کرسی های هیات رئیسه مجلس دهم





۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۳:۲۸

گزینه‌های احتمالی
برای کرسی های هیات رئیسه مجلس دهم
یکی از جنجالی‌ترین موضوعات در شروع هر مجلسی انتخابات هیات رئیسه آن است. این روزها هم بازار اظهارنظرها درباره هیات رئیسه مجلس دهم داغ است. به گزارش خبرآنلاین رقابت اصلی در این دوره بر سر صندلی ریاست است. محمدرضا عارف و علی لاریجانی کاندیداهای اصلی هستند که بر سر کرسی ریاست رقابتشان پیش بینی می‌شود. پیشنهاد‌های جایگزین رقابت به این دو نفر هم مطرح شده است،‌ مثلا یکی سال اول کاندیدا شود و یکی سال دوم یا اینکه ریاست و نایب رئیسی را در سال‌های متوالی تغییر دهند.
این روزها آنقدر بحث رئیس مجلس دهم داغ است که چندان صدایی درباره نایب رئیسی به گوش نمی‌رسد. تاکنون تنها علی مطهری از تصمیمش برای کاندیداتوری برای نایب رئیسی خبر داده است و مسعود پزشکیان گفته هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته است. پیرموذن،‌ غلامرضا تاج گردون را پیشنهاد می‌دهد و عابد فتاحی،‌ رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس کنونی سه گزینه دارد: مطهری، پزشکیان و تاج گردون. علاوه بر این افراد گویا تاکنون درباره الیاس حضرتی و کاظم جلالی نیز در فراکسیون امید بحث شده است.
هیات رئیسه مجلس محدود به یک رئیس و دو نایب رئیس نیست، بلکه به همراه شش دبیر و سه ناظر به 12 نفر می‌رسد که هر سال در سالگرد تشکیل مجلس با انتخابات درون پارلمانی برای یک دوره یک ساله انتخاب می‌شوند. از میان شش دبیر کنونی مجلس، سه دبیر یعنی محمدحسین فرهنگی، محمد دهقان و علیرضا منادی به مجلس دهم راه یافته اند و به این ترتیب از کاندیداهای بالقوه دبیری برای مجلس دهم محسوب می‌شوند. سهیلا جلودارزاده در چهار سال مجلس ششم دبیر بود و حالا نیز این شانس را دارد که بر اساس سابقه اش باز هم بر این کرسی تکیه بزند. افرادی همچون محمدرضا تابش و احمد سالک نیز برای دبیری در این دوره و محمدمهدی مفتح و اسدالله عباسی در دوره‌های پیشین کاندیدا شده بودند اما رای نیاورند و حالا هم ممکن است همچنان این سودا را در سر داشته باشند.
از میان سه ناظر کنونی مجلس یعنی عبدالرضا مصری، سید شریف حسینی و محمد آشوری، به جز حسینی، دیگران به مجلس دهم راه یافته اند. محسن کوهکن نیز در تمامی سال‌های مجالس هفتم و هشتم ناظر بود و بهروز نعمتی در سال سوم مجلس نهم سابقه ناظری دارد این افراد را می‌توان کاندیداهای بالقوه برای ناظران هیات رئیسه دانست. منتخبانی همچون کاظم دلخوش،‌ علی اصغر یوسف نژاد، علی ادیانی راد، حسینعلی حاجی دلیگانی و محمدقسیم عثمانی نیز در دوره‌های مختلف برای حضور در جایگاه نظارت در هیات رئیسه کاندیدا شده بودند که می‌توان آنها را نیز کاندیداهای بالقوه دانست.
هیات رئیسه پس از اینکه اعضایش را می‌شناسد، یک انتخابات داخلی نیز برگزار کرده و سخنگوی خود را انتخاب می‌کند. از میان راه یافتگان به پارلمان آتی، عبدالرضا مصری،‌ بهروز نعمتی و محسن کوهکن سابقه سخنگویی دارند، در کنار اینها اگر الیاس حضرتی و مصطفی کواکبیان نیز به هیات رئیسه راه پیدا کنند، با توجه به سابقه مطبوعاتی‌شان گزینه‌های مطرح برای سخنگویی خواهند بود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *