پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | در جلسه عمومی شورای شهر کرمان عنوان شد/ حل مشکلات قرارداد پروژه بام کرمان

در جلسه عمومی شورای شهر کرمان عنوان شد/ حل مشکلات قرارداد پروژه بام کرمان





۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۲۲

در جلسه عمومی شورای شهر کرمان عنوان شد/ حل مشکلات قرارداد پروژه بام کرمان

جلسه شورای شهر کرمان با حضور تمامی اعضای شورا، شهردار کرمان و مهمان این جلسه انجم شعاع، مشاور ترافیک شهردار کرمان یکشنبه شب برگزار شد.
مشاور ترافیک شهرداری: با اجرای زیرگذر سمیه، فقط ترافیک جابه جا می شود
انجم شعاع در این جلسه با اشاره به اینکه قرار است سه تقاطع غیرهمسطح سمیه، شرف آباد و امیرکبیر اجرا شوند، گفت: امیدواریم اجرای این سه تقاطع برای توسعه شهر مفید باشد. انجم شعاع با تاکید بر اینکه ترافیک یک علم است و تجربی و سلیقه ای نیست، اظهار داشت: بارها گفته شده در شهر تقاطع غیرهمسطح نمی سازند، مگر در شرایط خاص. همچنین تعریض خیابان منسوخ شده است. مشاور ترافیک شهردار کرمان با اشاره به اینکه شورا با انجام تحقیقات علمی شهر را بررسی کرده، گفت: کارشناس شهر را مدل کرده و راهکار به شورا ارایه داده است الویت بندی کرده و اینکه امروز من نشسته ام می گویم انجام دهید یا ندهید کار درستی نیست. مشاور ترافیک شهری با اشاره به اجرای تقاطع غیرهمسطح سمیه تصریح کرد: با اجرای این طرح تنها کاری که انجام می شود این است که ترافیک را از سطح بالا یا پایین می برید و به گره های اطراف انتقال می دهید. در صورتی که اطراف این تقاطع باز نیست. انجم شعاع گفت: شما اول باید بررسی کنید که مشکل چهارراه طهماسب آباد چیست. آیا مشکل کمبود پارکینگ است یا چراغ قرمز؟ الان همه هدف دارید که چراغ قرمزها و میدان ها را حذف کنید. وی گفت: وقتی شما مسئله پارکینگ را حل نکرده اید، مطمئن باشید اجرای این طرح هم کمکی به جریان ترافیک نمی کند. امیدواریم اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان آزادی جواب دهد. باید گفت که مشکل میدان آزادی و مشتاق فقط چراغ نبود و یکی از مشکلات اصلی پایانه های اتوبوسرانی و تاکسیرانی بود. انجم شعاع با اشاره به زیباسازی میدان مشتاق، گفت: وقتی که از بازسازی میدان انتقاد کردیم گفتند شما نمی خواهید شهر توسعه یابد، بروید شهر یزد را ببینید. اما نمی گویند یزد 12 پایانه ی اتوبوسرانی دارد اما کرمان یک پایانه هم ندارد.
مشاور ترافیک شهری با اشاره به مدلسازی شهر توسط کارشناسان اظهار داشت: در این تحقیقات آورده شده اولویت شهر کرمان این است که حد فاصل شهدای خانوک تا فرودگاه ساخته شود تا بار ترافیکی جاده تهران و بلوار جمهوری به سمت این بلوار برود. وی تصریح کرد: در این طرح آمده است که در دراز مدت باغملی تقاطع شود به دلیل اینکه مسیر شریانی هفت باغ به جاده زرند می باشد. همچنین در گذشته 4 راه سمیه در طرح تفضیلی آمده بود اما علمی بررسی نشده بود. انجم شعاع با اشاره به اینکه مشکل ترافیک با تقاطع و تعریض حل نمی شود، افزود: باید سیستم اتوبوسرانی را تقویت کرد.
ساخت پل های امام جمعه و فیروزه منطقی نیست
مشاور ترافیک شهری ساخت تقاطع امام جمعه و فیروزه را نیز منطقی ندانست و گفت: با ساخت این تقاطع بار ترافیکی چهارراه شفا افزایش می یابد. انجم شعاع تصریح کرد: البته مشاوران قرارگاه خاتم نیز صد درصد حرف برای گفتن و دفاع دارند، اما واقعیت‌ این است که تقاطع سمیه، جزو اولویت‌های ما نیست و نباید در این چهارراه، تقاطع غیرهمسطح ساخته شود. وی با اشاره به اینکه با اجرای تقاطع شرف آباد رینگ کمربندی شهر بدون چراغ قرمز بسته می شود، تصریح کرد: ساخت تقاطع غیرهمسطح امیرکبیر، جزو اولویت‌هاست، اما باید ببینیم هزینه آن چقدر است. مشاورترافیک شهری اظهار داشت: آیا زمانی که چراغ سبز 15 ثانیه ای در این تقاطع ترافیک را حمل می کند آیا درست است که برای اجرای تقاطع غیر همسطح امیر کبیر 100 میلیارد خرج شود؟ انجم شعاع گفت: افرادی که طرح داده‌اند، باید از خودشان دفاع کنند، اما برای پول خرج کردن و حل کردن مشکل، باید بیشتر فکر کنید. وی افزود: تصمیمی بگیرید که بعدها نگویند در زمانی که آقای مشرفی رییس شورای اسلامی شهر و مهندس بابایی شهردار کرمان بود، این پروژه ها ساخته شده است. مشاور ترافیک شهری با اشاره به وجود مشکلات ترافیکی در تمام شهرهای دنیا تصریح کرد: باید بر همان اساس که در دنیا این مشکلات را حل کرده‌اند، عمل کنید.
چه دشمنی با چراغ قرمز دارید؟
انجم شعاع خطاب به اعضای شورا شهر گفت: شما چه دشمنی با چراغ قرمزها دارید؟ چراغ قرمز چهارراه سمیه، جدا کننده ‌ی ترافیک این مسیر است و موجب می شود با توقف در چهارراه سمیه، تمام حجم ترافیک، وارد خیابان جهاد نشود. وی با اشاره به طرح سامان دهی حمل و نقل و ترافیک شهر کرمان گفت: طبق این طرح، در شهر به پایانه ی اتوبوسرانی نیاز داریم. ضمن اینکه پایانه ی اتوبوس رانی میدان آزادی باید به زیر پل چهارراه فرهنگیان منتقل شود تا مردم خودروهای خود را در آن محدوده پارک کنند و برای ورود به شهر، از اتوبوس استفاده کنند. مشاور ترافیک شهری گفت: کرمان بی آرتی و اتوبوس سریع السیر می خواهد. کرمان نیازی به مترو ندارد.
فتح‌الله مؤیدی،رییس کمیسیون بودجه نیز اظهار داشت: برای طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر کرمان، 600 میلیارد تومان هزینه شده است. قرار بوده قرارگاه خاتم، طرح جامع ترافیک و حمل و نقل کرمان را در اجرای پروژه‌ها ببینند. انجم شعاع مشاور ترافیک شهردار کرمان نیز در ادامه گفت: مطالعات حمل و نقلِ انجام شده در طرح حمل و نقل و ترافیک کرمان، با مطالعاتی که مشاوران خاتم انجام داده‌اند، متفاوت است.
وی افزود: مطالعات طرح جامع، در کل شهر انجام شده، اما مشاوران خاتم، چند چهارراه را مطالعه کرده‌اند.این طرح‌ها، مشکلی از ترافیک شهر حل نمی کند. انجم شعاع با اشاره به اینکه وظیفه ی مشاور است تصمیم گیری کند که تقاطع سمیه زیرگذر یا روگذر شود، گفت: شاید اگر سیمای شهری را نگاه کنیم، اجرای زیرگذر بهتر است، اما با توجه به وجود زیرساخت‌هایی مثل فاضلاب، باید به صورت روگذر اجرا شود. مشاور ترافیک شهری تصریح کرد: ساخت پل های شرف آباد و امیرکبیر خوب است، اما اینکه الان زمان اجرای آن است را قبول ندارم. وی با بیان اینکه اگر پول دارید، می توانید هزینه کنید، گفت: اما در رابطه با تقاطع غیرهمسطح سمیه، باید بین بد و بدتر را امتحان کنید. البته در ساخت زیرگذر، مشکل آب‌های زیرسطحی و پمپاژ را نیز داریم.
تغییرات در قرارداد پروژه بام کرمان
رییس شورای شهر کرمان نیز با اشاره به حل مشکلات پروژه ی بام کرمان گفت: پس از مذاکرات و پیگیری‌های متعدد توسط شهردار کرمان، بالاخره مشکلات در ارتباط با فسخ قرارداد این پروژه مورد بررسی قرار گرفت و حل شد. مشرفی با اشاره به حل دغدغه های شورا در خصوص بام کرمان اظهار داشت: با توجه به نظریات شورا و به نفع مردم کرمان، تغییراتی در قرارداد صورت گرفت. شهردار کرمان نیز در این خصوص گفت: مقرر شد حدود پنج هکتار زمین باقی مانده با حفظ کاربری فضای سبز جهت استفاده ی عموم، در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد و چنانچه لازم بود پروژه ای اجرا شود، شهرداری برابر مقررات نسبت به صدور مجوز اقدام کند، ضمن اینکه مغایر با کاربری هتل نباشد. بابایی با اشاره به اینکه مقرر شده فضای سبز بام کرمان، اختصاصی نشود و برای استفاده ی عموم باشد، تصریح کرد: موضوع شرایط فسخ نیز نکته مهمی بود که اگر شهرداری به هر دلیلی کوتاهی می کرد، باید طبق روال قانونی هزینه ی سرمایه گذار را به‌علاوه‌ خسارت پرداخت می کرد که در اصلاحیه ی جدید، این موارد در رابطه با سرمایه گذار هم صدق می کند.
در این جلسه نیز بر سرعت بخشیدن به پروژه‌ی پل سیدی تاکید شد و مقرر شد معاونت فنی عمرانی شهرداری، شنبه ی هر هفته گزارش کار این پروژه را به شورای شهر اعلام کند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *