سایت خبری پیام ما آنلاین | گزارش «پیام ما» از آلودگی هوای زرند/ نفس زرند گرفت

گزارش «پیام ما» از آلودگی هوای زرند/ نفس زرند گرفت





۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۹:۲۷

گزارش «پیام ما» از آلودگی هوای زرند/ نفس زرند گرفت

کارخانه قطران زرند که چند سالی است از فعالیتش می گذرد شاید باعث اشتغال در منطقه شده باشد و افراد بیکار و البته دارای توان کار توانسته اند در این کارخانه مشغول به فعالیت شوند اما آلودگی که این کارخانه برای شهر زرند ایجاد کرده باعث نارضایتی برخی شهروندان شده است. برخی معتقدند تجهیزات و تکنولوژی بکار رفته در این کارخانه قدیمی است و از استانداردهای روز دنیا عقب است و همین موضوع سبب شده گازها و بخارات سمی خطرناکی از این کارخانه خارج و باعث آلودگی شوند. گفتنی ست مجتمع کک سازی و پالایش قطران زرند در 7 کیلومتری زرند قرار دارد.

مرگ تدریجی
مهدی زاده یکی از شهروندان زرند به «پیام ما» می گوید: گازهای سمی ناشی از این کارخانه در هوا پخش می شود که در زمان وزش باد این گازها به شهر زرند می آیند و باعث آلودگی هوا می شوند. وی افزود: بوی ازار دهنده ای هم از این کارخانه به سطح شهر می اید که باعث نارضایتی شهروندان زرندی شده است. البته برخی محله ها مثل انتهای بلوار جمهوری خطر آلودگی کمتری دارند. او می گوید: شب ها این آلودگی بیشتر است چرا که بخارها و گازهای سمی ته نشین می شوند و بوی بد بیشتر حس می شود. مهدی زاده ادامه می دهد: گاهی اوقات نفس کشیدن هم سخت می شود. بخصوص برای آن هایی که مشکل تنگی نفس دارند. وی در پایان می گوید: بسیاری معتقدند خشک شدن باغ های کشاورزی اطراف زرند بدلیل همین آلودگی ناشی از گازهای سمی کارخانه قطران است.
یکی دیگر از شهروندان زرندی به می گوید: در معرض مرگ تدریجی قرار داریم. جعفری ادامه می دهد: از ساعت دوازده ونیم شب و هنگامی که بیشتر مردم در خواب هستند، تخلیه گازها فاجعه می آفریند که این فاجعه اقدام عاجل می‌طلبد . عرب نژاد شهروند دیگر زرندی می گوید: پخش گازهای سمی در هوا و نشت پساب های آلوده به آبهای زیزرمینی از کارخانه عوارضی به مراتب جدی تر در سال های آتی برروی سلامت مردم خواهد گذاشت که از مهمترین آنها بیماری های ام اس، سقط جنین،معلول الخلقه بودن جنین می باشد .
ماده خطرناکی به نام بنزن
گفتنی ست آنطور که ایلنا نوشته متاسفانه این کارخانه‌ها علاوه بر تولید گازهای آلوده همچون(H۲S)، بنزن، این ماده‌ سرطان زا را نیز به محیط وارد می‌کنند. بنزن به عنوان ترکیبی سرطان زا شناخته شده‌است. تماس طولانی مدت با بنزن، تأثیرات مخربی را بر روی بافت‌های سازنده سلول‌های خون خصوصاً سلولهای مغز استخوان می‌گذارد. عوارض تماس مزمن با بنزن، کاهش خون سازی بدن، ناتوانی در سیستم ایمنی بدن و همچنین سرطان خون، لوسمی، اختلال در سیستم تنفسی، تأخیر در استخوان بندی جنین انسان، صدمه به سیستم تولید مثل انسان، ناباروری، تولید تومورهای غدد لنفاوی و صدمه به کبد است. چندین موسسه از جمله انجمن تحقیقات سرطان دنیا، انجمن حفاظت محیط زیست آمریکا، اداره خدمات بهداشت آمریکا، بنزن را عامل سرطان خون (لوسمی) و دارای درجه سرطان زایی یک معرفی کرده‌اند. دوره پنهانی سرطان خون به طور معمول ۵ تا ۱۵ سال بعد از اولین تماس روی می‌دهد.
نابودی درختان پسته در دراز مدت
محمد جمالیزاده، کارشناس ارشد بیماری شناسی گیاهی و عضو انجمن پسته ایران معتقد است این کارخانه تهدیدی بسیار جدی برای اکوسیستم کشاورزی و پسته کاری منطقه و شهرستان است . او می گوید: از مهمترین اثرات سوء آلایندگی و گازهای خروجی این کارخانه فلزات سنگین می‌باشد که برای درختان پسته ایجاد مسمومیت می‌کند چرا که فلزات سنگین در تغذیه گیاه عناصری نامطلوب شناخته می شود . وی در این ارتباط در وبلاگ شخصی اش هم نوشته: یکی از مهمترین فلزات سنگین آلایندگی کارخانه قطران زرند عنصر سرب است که مسمومیت آن برای انسان ، حیوان و گیاه کاملا شناخته شده است این مسمومیت در اثر احتراق بصورت سرب معدنی خارج شده و آلودگی زیادی ایجاد می کند . جمالیزاده ادامه داده: عنصر دیگری که مسمومیت آن مطرح بوده کادمیوم است که همانند سرب زیان آور است مشکل آلودگی کادمیوم ناشی از همان مصرف سوخت است که متاسفانه به صورت مستقیم در محیط رها می شود. این کارشناس ارشد بیماری شناسی گیاهی درباره بوی نامطبوعی که در زرند می پیچد آورده است: بوی بسیار زننده ناشی از کارخانه قطران به مقادیر بسیار زیادی دارای گاز خطرناک So2 است که علاوه بر اثرات مخرب روی بدن انسان روی درختان پسته نیز دارای تاثیرات سوء به خصوص برگهاست . غلظت آسیب رساننده این گاز به گیاهان 0.3 تا 0.5 پی پی ام است که به نظر می رسد میزان گاز So2 خارج شده از دودکش های کارخانه قطران بسیار بیش از این باشد و این یعنی نابودی درختان پسته در دراز مدت
یک ماه فرصت برای کاهش آلودگی
فرماندار زرند به «پیام ما» می گوید: آلودگی تا حدودی کمتر شده است اما هنوز وجود دارد. خنجری افزود: از طرف فرمانداری پیگیری هایی انجام شده است وامیدواریم هرچه سریعتر آلودگی کمتر شود. وی اظهار داشت: مسئولان کارخانه های کک سازی و قطران گفته اند تاکنون نزدیک 600 تا 700 میلیون هزینه کرده اند تا آلودگی ها کمتر شود و هنوز هم این هزینه ها ادامه دارد. خنجری تصریح کرد: البته بوی نامطبوعی که در منطقه می پیچد فقط به این دو کارخانه ماختصاص ندارد و فاضلاب دو کشتارگاه هم باعث افزایش بوی نامطبوع شده است و متاسفانه همه در یک مسیر قرار دارند. فرماندار زرند گفت: محیط زیست از هفته گذشته به دو همه صنایعی که باعث آلودگی شده اند اخطار داده که یک ماه فرصت دارند آلودگی ناشی از کارخانه شان را کاهش دهند. وی افزود: مردم زرند حق دارند از آلودگی ناراضی باشند. البته تا آن جا که وظیفه فرمانداری است ما پیگیر بودیم و هستیم و همه سعی مان بر این است که این آلودگی ها کمتر شود.
گفتنی ست تلاش خبرنگار «پیام ما» برای تماس با مسئولان مجتمع کک سازی و پالایش قطران زرند بی نتیجه ماند اما مدیر کارخانه کک سازی زرند چندی پیش به ایسنا از نصب غبار‌گیر در تمام‌ قسمت‌ های اصلی شامل بلندینگ، کوره و زغال‌شکن خبر داده و گفتن بود: این سیستم غبارگیر آلودگی محیط کارخانه را به حداقل ممکن می‌رساند و به خوبی تمام مسائل زیست محیطی را کنترل می‌کند. وی ادامه داده بود: انتشار بوی نامطبوع حاصل از خروج گازهای حاصل از سوخت زغال برای محیط زیست و سلامت افراد همجوار در روستاها تهدید کننده نیست و بر اساس آزمایشات و کنترل دستگاه های هشدار دهنده محیط زیست تا به حال هوای پاک گزارش شده است.
چندی پیش هم رئیس اداره محیط زیست انسانی این استان گفته بود: وضعیت زیست محیطی این منطقه نسبت به گذشته بهتر شده است اما هنوز با استانداردهای زیست محیطی فاصله دارد. فاطمه نژاد فروری به ایلنا گفت: در حال حاضر این کارخانه‌ها تغییرات مختلفی را در عملکرد خود ایجاد کرده‌اند برای نمونه یکی از آن‌ها جلو نشتی‌های ناشی از تولیدات خود به طبیعت را تا حد زیادی گرفته است و همچنین برای خنک کردن کوره‌هایش به جای آب از آمونیاک استفاده می‌کند. گرچه تلاش های ما برای صحبت با این مسئول هم نتیجه ای در برنداشت و تماس های بیشمار «پیام ما» بی پاسخ ماند.

نامه یک فعال مدنی زرندی به رئیس جمهور
سال گذشته یکی از فعالان مدنی شهرستان زرند در نامه ای به رئیس جمهور خواسته بود فکری به حال این آلودگی ها شود. بخشی از نامه این فعال مدنی به نقل از ایلنا در زیر می آید: به دلیل بی تدبیری غیرقابل بخشش مسئولان وقت در دولت احمدی نژاد، امروز زرند، نفس‌هایش به سختی بالا و پایین می‌رود و نه تنها جانبازان پر شمار شیمیایی‌اش، گرفتار خس خس نفسهای بی‌رمق و سرفه های خشک سینه مجروح خود هستند، بلکه اطفال معصوم و مردان و زنان میانسال و کهنسال زرند نیز اسیر آلایندگی کارخانجات کک و قطرانی شده‌اند که اگر دولت شما برای رفع این معضل، تدبیری عاجل نیندیشد، سونامی سرطان، بهره این مردم نجیب از صنعتی شدن خواهد بود. آقای رییس جمهور! ریه های مردم این شهر، ثانیه شمار یک هوای پاک و تازه است، تدبیری بیندیشید و نگذارید نفسهای زرند به شماره بیفتد. لطفا کلید تدبیرتان را چند صباحی سهم مردم زرند نمایید.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *