سایت خبری پیام ما آنلاین | چرا برخی به استقبال احمدی‌نژاد می‌روند؟

چرا برخی به استقبال احمدی‌نژاد می‌روند؟





۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۲۲:۴۰

چرا برخی به استقبال احمدی‌نژاد می‌روند؟
محمدرضا فرح بخش

طی سالهای اخیر از به قدرت رسیدن احمدی نژاد بحث های زیادی شده است.اما بیشتر مباحث حول موارد سیاسی بوده است و اینکه انشقاق اصلاح طلبان و مواردی که در سال 84 در اردوگاه اصلاح طلبان رخ داد را دلیل پیروزی احمدی نژادی می دانستند که کم ترین شانس را برایش قائل بودند.اما بعد جامعه شناختی بجز دکتر فرامرز رفیع پور که احمدی نژاد را اخرین تیر سنت می دانست و پرفسور مولانا که احمدی نژاد را به خودی خود یک رسانه می خواند، کم تر بحث جامعه شناختی حول احمدی نژاد شده است.
کسی که علی رغم همه انتقادات به دولتش هنوز خود را مدعی ریاست جمهوری می داند. حجم انتقادات به عملکرد او قطعا کم سابقه بوده و شاید بهتر است بگوییم بی سابقه و در این مقاله سعی بر آن است تحلیلی جامعه شناسانه ارائه شود. جامعه شناسی یعنی علم ارایه تحلیل معین و واقعی از مسائل واقعی مردم.
احمدی نژاد را می شود پدیده دانست یا نه قطعا حول آن بحث است. تقریبا اکثر رجل سیاسی نظری درباره احمدی نژاد داده اند. به طوری که صادق خرازی احمدی نژادیسم را خطرناک می داند نه احمدی نژاد را.
محمدرضا خاتمی احمدی نژاد را تمام شده می داند.
عباس عبدی هم گفته احمدی نژاد رای نخواهد اورد.
اما باید توجه داشت که پدیده اجتماعی به سادگی رخ نمی دهد و احمدی نژاد هم از پارامترهایی در جهت سیاست هایش به خوبی استفاده می کند.
وقتی صحبت های احمدی نژاد بازار دارد باید گروه های سیاسی به خودشان رجوع کنند و بدانند که جایی از کار لنگ میزند که برخی از مردم به اصطلاح حرف های پوپولیستی را می پسندند. این ضعف ها را می شود در عوامل مختلفی جست جو کرد.
1. جامعه ای که در آن تحزب شکل نگرفته یا اینکه دولت های قبل از احمدی نژاد به تحزب توجهی نکردند پس چطور توقع دارند که پوپولیستی رشد نکند. در عدم وجود تحزب کاندیدا مجبور است برای اینکه در یک هفته رای جمع کند رو به شعارهی پوپولیستی بیاورد و به طور ناخواداگاه کاندیداها به سمت این رفتار می روند و فضا احساسی خواهد شد. تاریخ نیز نشان دهنده ی اینست که احساسات در انتخاب های ایرانیان بی تاثیر نبوده است.
2. بخش کثیری از جامعه ایران در طبقات پائین و در مناطق محروم قرار دارند. شعار عدالت به مرور زمان در عملکرد اصلاح طلبان کمتر و کم رنگ تر شد. این کم توجهی جا را برای این شعار و یا استفاده از ان باز کرد به طوری که فردی در جنوب کرمان می گوید که «بعد از سالها فردی پیدا شد که نیاز های ما هم توجه کرد، برای ما مسکن ساخت و به یکی از نیاز های اساسی پاسخ داد». پس باید به این فرد حق داد که به احمدی نژادی که به او توجه کرده است احترام بگذارد. فارغ از هر بعدی نمی شود به بخشی از جامعه توجه نکرد و انتطار پاسخ داشت.
3. میل به شفاف سازی: همواره در کشور جو عدم شفافیت در اقتصاد وجود داشته و هنوز هم نظر بر این است که عدم شفافیت سبب بروز این فسادهای اقتصادی شده است.اما بارها دیدیم که احمدی نژاد صحبت از لیست در جیب و نام بردن از افراد می کرد که این موضوع میل مردم را به دانستن زیاد می کرد و شوق بیشتر فهمیدن داشتند. پس قبل از احمدی نژاد ابهاماتی وجود داشت که او همواره صحبت از شفاف سازی می کرد.
4. رسانه بودن احمدی نژاد: پرفسور حمید مولانا تاکید داشت که احمدی نژاد رسانه است. شاید از یک استاد ارتباطات، این صحبت بی راه نبوده است. احمدی نژاد تبلیغات را خوب بلد است و در جامعه امروز حتی از تبلیغات منفی هم در جهت پیشبرد سیاست ها استفاده می کنند.
احمدی نژاد در این خلاء ها رشد کرده است و اگر اصلاح طلبان بدنبال پیروزی بر احمدی نژاد هستند در مرحله اول باید در جهت بهبود این خلاء ها تلاش کنند نه اینکه صرفا با نشان دادن کارنامه احمدی نژاد سعی در انکار او کنند.
باید اشتباهات را پذیرفت و در جهت بهبود آن ها عمل کرد. انچه که در روزهای اخیر در برابر حضور احمدی نژاد در جیرفت از جانب جریان اصلاحات بوجود آمد تداعی کننده موجی از احساسات بود تا منطق. احمدی نژاد خواه یا ناخواه در بعضی مناطق محبوب است و این محبوبیت دال بر ضعف جریان اصلاحات در ان مناطق بوده است و باید از تاریخ درس گرفت و در جهت رفع اشتباهات تلاش کرد .

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *