پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | واقعیت مجازی و…!

واقعیت مجازی و…!





۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۸:۵۲

واقعیت مجازی و…!

با ورود به نسل هشتم صنعت بازیهای ویدئویی ، بدون شک علاوه بر ارتقای کیفیت فنی و گرافیکی بازیها و افزایش محتوای عناوین مختلف ، مردم توقع دارند شکل و شیوه بازی کردن نیز یک نسل به جلو برود و در همین راستا ما چند سالی است با نام «واقعیت مجازی» در دنیای بازی آشنا شده ایم . از دید بسیاری از کارشناسان ، واقعیت مجازی می توانید آینده این صنعت را تشکیل داده و تحول بزرگی در شکل و شیوه بازی کردن بوجود آورد . با رشد این ایده ، شرکتهای مختلفی به دنبال ساخت هدست هایی با محوریت ارائه واقعیت مجازی رفتند اما در این بین سوالی که پیش می آید است که به طور کلی واقعیت مجازی چه کاری را انجام می دهد ؟ در این مقاله قصد داریم شیوه کلی کار واقعیت مجازی و انواع هدست های معرفی شده برای ارائه این تکنولوژی را به شما معرفی کنیم .
واقعیت مجازی چیست ؟
در نگاه کلی واقعیت مجازی به یک زندگی و مکان شبیه سازی شده گفته می شود که مخاطب را از دنیای حقیقی به داخل خود می برد . این حضور بصورت فیزیکی نیست و تنها بواسطه القای موقعیت بدست می آید اما در این زمینه تکنیک هایی برای انتقال بو ، احساس ، لامسه و … برای عمیق تر کردن و قوی تر کردن تجربه مخاطب در دنیای جدید نیز بکار گرفته می شود .
در کتاب واقعیت مجازی Michael R. Heim هفت مفهوم مختلف برای این موضوع بیان شده است: شبیه سازی ، تعامل ، مصنوعی بودن، غوطه ور شدن، احساس حضور در مکان غیر، احساس غوطه وری کامل بدن در یک مکان ، ارتباطات شبکه ای
قائدتا تعریف واقعیت مجازی بسیار گسترده تر از آن چیزی است که شما فکر می کنید و صرفا بخش کوچکی از آن به دنیای بازی آمده است . در صنعت بازیهای ویدئویی تلاش اصلی بر این است که یک محیط 3 بعدی و مجازی خلق شود ( بازی ) و مخاطب با قراردادن هدستی مخصوص که صوت و تصویر مجازی را دریافت می کند به این مکان مجازی و 3 بعدی منتقل می شود . نکته مهم این است که با قراردادن این هدست دیگر تجربه خطی نیست و مخاطب زاویه دیدی 180 درجه ای و صداگذاری کاملا واقع گرایانه را دریافت می کند و در این حالت عملا خود را در یک مکان جدید با شرایط و پارامترهایی جدید می یابد .
تفاوت واقعیت مجازی با واقعیت افزوده
چندی پیش مایکروسافت از یک تکنولوژی ناب و جدید با نام هدست Microsoft HoloLens پرده برداری کرد اما در آن زمان برخی از کاربرها به اشتباه این هدست را یک هدست واقعیت مجازی دانستند در حالی که شیوه کاری این هدست ارائه واقعیت افزوده است . در این تکنولوژی ، سازنده قادر است برنامه های خود را طوری طراحی کند که با استفاده از این هدست، عناصر و آپشن هایی از برنامه در قالب فیزیکی با عناصر فیزیکی دنیای واقعی مخلوط شود ، اینطور که تصور می شود عناصر برنامه در دنیای واقعی قرار دارد اما در واقعیت مجازی ، مخاطب به طور کامل در یک مکان غیر رفته و خود را در آنجا می یابد و ارتباطی با عناصر دنیای واقعی ندارد .
اما در ادامه شما می توانید با هدست های مختلفی که در زمینه گیمینگ واقعیت مجازی را ارائه می دهند آشنا شوید :
Oculus Rift
Palmer Luckey بنیان گذار شرکت Oculus است . او بخشی از نتایج تحقیقات خود و ایده هایش در مورد خلق نوعی جدید از واقعیت مجازی با ایجاد یک صفحه نمایش دوم را در فروم MTBS به اشتراک گذاشت و به طور کاملا تصادفی ، جان کارمک ، برنامه نویس مشهور متوجه شباهت زمینه کاری Luckey با تحقیقات خود می شد . همکاری این دو زمینه ساز خلق هدست واقعیت مجازی Oculus Rift شد ، هدستی که به طور انحصاری تنها پلتفرم PC را هدف قرار داده است و در ابتدا زمینه کاری خود را تنها گیمینگ قرار داده بود . اما سال گذشته در یک اقدام غیرقابل پیشبینی ، شرکت Oculus و تمام حقوق تجاری محصولات آن به شرکت Facebook فروخته شد و این موضوع زمینه ساز ورود Oculus Rift به بخش های دیگر واقعیت مجازی است .
همانطور که گفته شد Oculus Rift به طور سنتی بر روی PC کار می کند اما با این وجود یکی از مدیران پروژه از امکان ارائه آن بر روی PS4 و Xbox One نیز پرده برداشته است ، موضوعی که البته تحقق آن با توجه به سخت افزار دو کنسول نسل هشتم بسیار بعید به نظر می رسد . در حال حاضر چندین بازی مختلف و عمدتا انحصاری PC با قابلیت بهره گیری از Oculus Rift در حال ساخت است.
همانطور که مشاهده می کنید ، بخش بزرگی از این عناوین مربوط به شرکت Valve است و نباید فراموش کرد که در صورت خلق Half-Life 3 ، احتمال عرضه این اثر بصورت کاملا پیشرفته با تکنولوژی واقعیت مجازی بسیار بالا است . در مورد مشخصات Oculus Rift نیز به نظر می رسد این هدست هدفی بزرگتر از دو هدست گیمینگ واقعیت مجازی دیگر دارد . سیستم مورد نیاز این هدست بسیاری از گیمرها را سورپرایز کرد و نشان داد این شرکت تنها به دنبال خلق دنیاهای غنی با اجرای 60 فریم بر روی هدست Oculus Rift است .
Project Morpheus
Project Morpheus اسم رمز پروژه سونی در نسل هشتم مربوط به خلق هدست واقعیت مجازی است . این هدست تنها بر روی پلتفرم های PlayStation 4 و PlayStation Vita در دسترس خواهد بود و احتمالا در اوایل سال 2016 عرضه می شود . سونی در نمایشگاه GDC 2015 جزئیات بیشتری از این هدست را به اشتراک گذاشت که یکی از مهمترین آنها توانایی این هدست در اشتراک گذاری تصاویر با کیفیت 1920×1080 است .
در حالی حاضر به مانند Oculus Rift ، چندین استودیو در حال خلق بازیهایی بر روی Project Morpheus هستند . یکی از مزایای هدست سونی این است که سازندگان می توانند عناوین چنده نفره ( مولتی پلیر ) را بصورت آنلاین و یا Local با این هدست خلق کنند و از سوی دیگر برای بهره گیری از این هدست ، داشتن PlayStation Camera الزامی است و این دستگاه از حسگر PlayStation Move نیز پشتیبانی می کند . شرکت هایی نظیر Epic Games ، Unity ، Crytek و البته شرکت مشهور Autodesk اولین شرکای بزرگ ترد پارتی ( ثالث ) سونی در زمینه واقعیت مجازی هستند .
نکته جالب این است که سونی با همکاری NASA در حال خلق دمویی برای ایجاد امکان تجربه راه رفتن و گشت و گذار در سیاره مریخ با استفاده از جهان خلق شده با واقعیت مجازی است .
HTC Vive
HTC Vive نام محصول مشترک HTC و Valve و فاز نهایی پروژه SteamVR می باشد . این هدست عمر کمتری در قیاس با همتایان خود دارد و اولین نمونه های آن در سال 2014 توسط Valve نمایش داده شد و در سال 2015 به طور رسمی با همکاری HTC معرفی گردید . به گفته Valve «به زودی» از طریق برنامه SteamVR بازیهای زیادی با پیشتبانی از واقعیت مجازی و تحت هدست HTC Vive عرضه خواهد شد . در حال حاضر Microsoft Flight Simulator X ، The Room و Cloudhead اولین اثاری هستند که برای بهره گیری از این هدست ثبت نام کرده اند
در نهایت می توان با اطمینان گفت که واقعیت مجازی بخشی مهم از آینده دنیای بازی و دنیای تکنولوژی را تشکیل می دهد و از هم اکنون شرکت های زیادی به دنبال پیشی گرفتن از یکدیگر برای پیشتازی در این بازار جدید هستند . اوایل 2016 با عرضه رسمی هدست های نام برده شده می توانیم بهتر در مورد کارایی و موفقیت آن قضاوت کنیم .

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *