پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سه قالی ارزشمند کرمان در حراجی «کریستی» فروخته می شود قالی کرمان، گران‌ترین در جهان

سه قالی ارزشمند کرمان در حراجی «کریستی» فروخته می شود قالی کرمان، گران‌ترین در جهان





۲۹ فروردین ۱۳۹۵، ۲۰:۴۱

سه قالی ارزشمند کرمان در حراجی «کریستی» فروخته می شود
قالی کرمان، گران‌ترین در جهان

حراج «کریستی» لندن سه قالی گرانقیمت کرمانی را به معرض فروش می‌گذارد. پیش از این حراجی «ساتبی» اقدام به فروش آثار ایرانی کرده بود که در معروف ترین این فروش ها، یک قالی کرمان به ارزش 120 میلیارد تومان به فروش رسیده بود.
حراج قالی های ارزشمند کرمانی در لندن
یکی از بزرگترین حراجی‌های هنر اسلامی و خاورمیانه «کریستی» سه قالی گرانقیمت کرمانی را به معرض فروش می‌گذارد. این خبر را «الشرق‌الاوسط» روز گذشته منتشر کرد. خبری که توجه کرمانی ها و علاقمندان به قالی کرمان را به خود جلب کرد. آنطور که این رسانه نوشته، سه قالی کرمان که قیمت یکی از آن‌ها بین یک تا یک میلیون و 500 هزار پوند تخمین زده شده، در یکی از بزرگترین حراجی‌های هنرهای اسلامی و خاورمیانه «کریستی» به فروش گذاشته می‌شود. حراج بهاره «کریستی» لندن و حراجی پاییز این شعبه بزرگترین حراجی‌های جهان در حوزه هنرهای اسلامی و منطقه خاورمیانه هستند. در این حراجی 189 قطعه قالی و گلیم آنتیک در سایزها و طرح‌های مختلف به فروش گذاشته می‌شود. ارزش تخمینی این قالی‌ها از 3000 پوند تا یک میلیون و 500 هزار پوند است. قالی یک میلیون و 500 هزار پوندی اثر هنری و آنتیکی از قالی‌بافان کرمان است که به همراه دو قالی دیگر از این خطه توجه همه خریداران را به خود جلب کرده است. قیمت قالی ایرانی دوم بین 400 تا 600 هزار پوند و سومی بین 250 تا 350 هزار پوند پیش‌بینی شده است. به گزارش الشرق‌الاوسط، این سه قالی ایرانی در دوران صفویان در کرمان بافته شدند و اکنون از مجموعه خصوصی «آلیس دو راس‌چایلد» به «کریستی» عرضه شده‌اند. «راس‌چایلد» از نسل خاندان ثروتمند بانکدار انگلیسی است. علاوه بر قالی، گلیم و قالیچه‌هایی که در این حراجی شعبه لندن «کریستی» به فروش می‌رسند، دست‌نوشته‌های ایرانی و هندی هم در این حراجی عرضه می‌شوند. فروش مجموعه‌های هنر اسلامی که دربردارنده ظروف، سلاح، تجیزات جنگی، زیورآلات و … نیز از بخش‌های مهم این حراجی «کریستی» خواهد بود.
حراجی «کریستی» و آثار ایرانیان
خانه حراج کریستی برای اولین بار در سال 1766 در لندن تشکیل شد. در 5 دسامبر این سال ، شخصی به نام «جیمز کریستی» برای اولین بار در دنیا خانه حراجی با عنوان» خانه حراج کریستی» را تاسیس کرد. تلاش های این شخص خیلی زود به ثمر نشست و نام این خانه حراج به عنوان مرکزی مهم برای مبادلات هنری بر سر زبان‌ها افتاد. آنطور که همشهری نوشته، خانه حراج کریستی بعد از مرگ بنیانگذار آن همچنان به فعالیت خود ادامه داد و طی قرن های 19 و 20 به عنوان بزرگترین محل مبادله آثار هنری شناخته شد. این خانه حراج از سال 1973 تا 1999 در قالب یک شرکت سهامی عام فعالیت می کرد، اما بعد از این تاریخ یک فرانسوی به نام «فرانسیس پینال» مالکیت خصوصی آن را بر عهده گرفت تا در رقابت با خانه های حراجی چون ساتبی پیروز میدان باشد. دفتر اصلی این خانه حراج از سال 1823 تاکنون در خیابان «کینگ استریت» لندن ثابت بوده است، ضمن اینکه دفتر دیگری هم در «ساوت کینگستون» دارد. این خانه حراج در حال حاضر 85 شعبه در 43 کشور جهان دارد که از مهم‌ترین آنها می توان به شعبات نیویورک، پاریس ، لس آنجلس، دبی، آمستردام، هنگ کنگ، رم و برلین اشاره کرد. حجم مبادلات این خانه حراج در سال 2006 ، 4 میلیارد و 670 میلیون دلار و فقط در نیمه اول سال2007 ، 3 میلیارد و250 میلیون دلار بوده است. آثار تعدادی از هنرمندان ایرانی مانند رضا درخشانی، سهراب سپهری، محمد احصایی، فرامرز پیل آرام، شیرین نشاط، کوروش شیشه گران، فرهاد مشیری، مسعود عربشاهی، صادق تبریزی، گلناز فتحی و صداقت جباری تاکنون رکورد دار حراج کریستی خاورمیانه (دبی) بوده است. موفقیت هنرمندان ایرانی سبب شده این موسسه آثار ایرانیان را در اروپا عرضه کند و حالا می خواهد سه قالی ارزشمند کرمان را به معرض فروش بگذارد. البته پیش از این هم کرمانی ها تجربه فروش قالی های ارزشمندشان را در دیگر حراجی ها داشته اند.
وقتی که قالی کرمان رکورد زد
حدود سه سال پیش بود که یک قالی کرمانی متعلق به قرن هفدهم در حراجی ساتبی در نیویورک به قیمت بی‌سابقه ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار فروخته شد. این قالی مشهور با اندازه ۲/۶۷ در ۱/۹۶ متر و قدمتی بیشتر از ۳۶۰ سال به قیمتی بیشتر از سه برابر گرانترین قالی که در جهان تاکنون فروخته شده به فروش رفت. پیش از این رکورد بالاترین قیمت قالی دستباف در اختیار یک قالی ایرانی بود که در بهار ۲۰۱۰ در حراجی کریستی لندن به بهای ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروخته شد. این قالی که به خاطر طرح آن به “قالی برگ داسی کلارک” معروف است، در سال ۱۹۲۶ به وسیله ویلیام کلارک، سرمایه‌دار و سناتور آمریکایی به موزه کورکوران اهدا شده بود. مقام‌های حراجی اعلام کرده‌ بودند برای این قالی قیمت حدودی ۵ تا ۷ میلیون دلار در نظر داشتند و امیدوار بودند که آن را به قیمت ۹ میلیون به فروش برسانند. در هنگام حراج اما مشخص شد که خریدارانی وجود دارند که ارزش واقعی این قالی کرمانی را بهتر از مقام‌های حراج ساتبی می‌دانند. ۶ نفر حسابی مشتری خرید این قالی بودند و رقابت آنها قیمت فرش را به ۱۲ میلیون دلار رساند اما بعد از این قیمت تنها دو فرد ناشناس جدل برای خرید را ادامه دادند و در نهایت یکی از آنها به خواسته‌اش برای داشتن این اثر هنری کرمان از دوره صفوی رسید. حالا سه سال پس از این اتفاق، قرار است سه قالی دیگر کرمان در حراجی دیگری در شهر لندن به فروش برسد. اگرچه این قالی ها نمی توانند رکورد شکنی کنند، اما از ارزش بسیار بالایی برخوردارند. از طرف دیگر این حراجی ها نشان می دهد که همچنان قالی کرمان در جهان جلب توجه می کند و اعتبار دارد.
معاون بازرگانی کرمان: قالی کرمان جزو گران ترین قالی های دنیاست
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در رابطه با فروش سه قالی کرمان در حراجی «کریستی» به «پیام ما» گفت: قالی کرمان معمولا جزو گران ترین قالی های دنیاست و گران ترین قالی جهان هم یک قالی کرمانی است. مصطفی زریسفی افزود: اینکه هم آن قالی معروف و هم این سه قالی مربوط به دوران صفوی هستند، نشان دهنده رونق زیاد قالی بافی در کرمان در آن دوران است. وی تصریح کرد: در آن دوران صنعت فرش رونق زیادی پیدا کرد به همین دلیل آثار ارزشمند زیادی از آن دوران به یادگار مانده است.
استاد منوچهر مظفری: قالی بافی در دوره های مختلف در کرمان رونق داشته است
استاد و قالی باف مطرح کرمانی هم در این رابطه به «پیام ما» گفت: در دوره های مختلف قالی بافی در کرمان رونق داشته است. استاد منوچهر مظفری افزود: نمی توان گفت همه قالی های بافته شده در یک دوره خوب بوده است، مثلا در دوره قاجار، قالی های مشاهیر جزو بهترین ها بوده اند. وی اضافه کرد: در دوران صفوی به دلیل شناختی که از بافت پیدا شده بود، کارهایی انجام شد. استاد مظفری با بیان اینکه برای توضیح دادن در مورد این سه قالی، باید طرح آن ها را دید و یا اندازه آن ها را دانست، اظهار داشت: معمولا نقوش قالی های دوران صفوی با رنگ های کم انجام شده است.

قالی کرمان؛ پردیس قالی ایران
سمیه فتح الله تبار ملکشاه- استاد دانشگاه و پژوهشگر فرش

قالی کرمان، پردیس قالی ایران، یکی از اصیل ترین قالی های ایرانی است و قدمت بافت در این منطقه حداقل به دوره صفویه باز می گردد. نمونه های چشم نوازی از قالی های کرمان مربوط به آن دوران در موزه های سراسر دنیا پراکنده است. شهرت قالی کرمان بیش از هرچیز، مربوط به طرح های منحصر به فرد و سپس هم آهنگی موفقیت آمیز رنگ و طرح آن است که شرایط اقلیمی و محیط کویری کرمان سبب گردیده تا طراح کرمانی با به تصویر کشیدن گل ها و گیاه ها، کمبود آنان را در ذهن خود جبران سازد.
رنگ های مورد استفاده در قالی های کرمانی یکی دیگر از دلایل شهرت این قالی ها می باشد که علاوه بر استفاده از رنگ های با ثبات و گیاهی، دارای ترکیب بندی رنگی بسیار قوی نیز می باشد. تنوع کیفیت، ابعاد و انواع بافت و کاربردهای متنوع آن، از دیگر ویژگی های قالی کرمان است که موجب گستردگی کاربرد آن شده است و آن را به صورت معروف ترین قالی ایرانی در سراسر دنیا درآورده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *