پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جاذبه های گردشگری شهرستان زرند

جاذبه های گردشگری شهرستان زرند





۲۸ فروردین ۱۳۹۵، ۲۱:۴۹

جاذبه های گردشگری شهرستان زرند

ردپای دایناسورها
قدیمی ترین اثر با ارزش تاریخی زرند که شگفتی کارشناسان و مهندسین معادن خاک شناسی و باستان شناسان خارجی و ایرانی را به همراه داشته است، جای پای «دایناسور»های این شهر است. حیوان عظیم الجثه مذکور که از خانواده “دایناسورها” می باشد و حدود ۷۰ تا۷۵ میلیون سال قبل در آمریکای شمالی و مغولستان می زیسته اند که جای پای خود را در تپه ای واقع در روستای ده علیرضا (حدود ۱۵ کیلومتری شرق زرند) به جای گذاشته اند. (جهت اطلاعات بیشتر به صفحات ۱۷۰ تا ۱۷۳ کتاب از زراوند تا زرند مراجعه فرمائید).اثر تاریخی دیگر زرند، مربوط به کشف شیء زیر خاکی مربوط به دهه اول قبل از میلاد (حدود ۳۰۰۰ هزار سال قبل ) می باشد. شیء مربوطه اکنون در زیرزمین موزه مردم شناسی تهران نگهداری می شود که به نام زرند کرمان به ثبت رسیده است. از دیگر آثار تاریخی زرند که خوشبختانه تا امروز سالم مانده و به خوبی از آن نگهداری شده است، مسجد حسینیه قلعه می باشد.
این مسجد که از نظر معماری به سبک مسجدجامع (قدیم) ساخته شده و از مراکز تاریخی و مذهبی به شمار می آید، در جنوب حسینیه قلعه واقع شده است. قسمت جنوبی مسجد حسینیه قلعه زرند یادگاری از دوران زندیه می باشد. قدمت تاریخی حسینیه قلعه زرند به روایتی به ۸۰۰ سال قبل و به روایت کتب تاریخی، یادگاری از اواخر دوره زندیه محسوب می شود که در قدیم مردم زرند به دنبال ریزش باران های سیل آسا به مسجد مذکور پناه می بردند.
بازار وکیل زرند
بازار سرپوشیده ی وکیل که در مقابل میدان مرکزی شهر قرار دارد و درب های اصلی مسجد جامع در آن می باشد به وکیل الملک اول (محمد اسماعیل خان) حاکم روزگار قاجار انتساب دارد. روایت است که زنی به نام حاجیه خانم بازار مذکور را به مبلغ ۱۵ تومان می خرد و چون خبر فسخ آنرا از طرف فروشنده (حاکم) می شنود آنرا وقف می کند. در حال حاضر متولی بازار وکیل آقای علی کریمی است که تا رسیدن به سن قانونی برادرزاده خود کار تولیت را عهده دار می باشد. بی شک بازار وکیل در طول تاریخ شاهد تخریب ها و بازسازی هایی بوده است. شاید نامگذاری آن به «وکیل» از جهت انتساب به وکیل الملک اول (محمد اسمعیل خان) حاکم کرمان در روزگار قاجار باشد که احتمالا در تعمیر یا تجدید بنای آن نقش داشته است. پس از زلزله ۱۳۵۶ ش، بیش از نیمی از بازار وکیل ویران شد و پس از پیروزی انقلاب به همان سبک سنتی بازسازی شد. شیوه ساختمانی آن عبارت است از سقف های گنبدی جدا از هم که در امتداد یکدیگر بر روی ستون های چهار طاق قرار گرفته اند و در زیر هر گنبد، بین ستون ها دو مغازه رو به روی هم قرار دارد.
بازار سهرابی زرند
قدمت بازار مذکور به ۱۴۰ سال قبل بر می گردد. در قدیم شخصی به نام حاج علی مغازه ها را به شکل سنتی می ساخته و بروز سیل آنها را به داخل خندق مجاور می برده است. تا اینکه تصمیم به احداث کوره آجرپزی می نماید. دو برادر به نامهای مرحوم کرمعلی و هژبر علی شاه سهرابی به جهت عدم آلودگی هوا در مرکز شهر، بازار را خریداری می نمایند که از آن تاریخ به بازار سهرابی معروف می شود. میراث فرهنگی استان از سال ۸۲ نسبت به مسقف نمودن بازار مذکور اقدام نموده و اجرای اتصال بازار مذکور، به بازار وکیل را در دستور کار خود قرار داده است. قرار است توسط میراث فرهنگی استان، دو گلدسته زیبا در مقابل بازار مذکور، (خیابان چمران) و مقابل سه راهی وسط بازار (برابر پاساژ مهدی) احداث نماید.
عبد السلام زرندی
در قبرستان قدیم ریحان مقبره یکی از عرفای معروف قرن هفتم زرند بنام عبدالسلام زرندی می باشد که از زمره بناهای قدمت دار و با سابقه زرند محسوب می گردد.مشهور است که حضرت شیخ عبدالسلام که قرنها فارغ از مشکلات زندگی به خواب آسوده فرو رفته است احوال عالی داشته و در زمان حیات خود کارهای خارق العاده ای می کرده اند. شاه نعمت الله ولی چندین نوبت به دیدار شیخ عبد السلام زرندی در خانقاه ایشان دیدار و گفتگو کرده است. اهالی ریحان بخصوص مرحوم کربلایی قاسم اقبالی و همسرش مرحومه حاجیه بی بی سلطان اقبالی که از ارادتمندان مرحوم شیخ بودند، مقبره عبد السلام زرندی را بازسازی و تجدید بنا کردند.
خواجه فقیه
مقبره کریم الدین ابو المعالی معروف به خواجه فقیه از عرفای قرن هفتم دارای قدمت می باشد.مقبره مذکور که در محله حسین آباد زرند واقع گردیده دارای احترام اهالی زرند می باشد. روایت است آن مرحوم مرگ خود را به دست یکی از لشکریان غُز پیش بینی کرده عیناً به وقوع پیوسته است.
(اقتباس ازکتب تاریخی ” از زراوند تا زرند” تالیف مرحوم حسن سهرابی زرندی و “پیشینه شهرداری و شورای شهر زرند” تالیف مهدی سهرابی زرندی)

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *