پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان در گفت و گوی اختصاصی با «پیام ما»: زلزله بم، گردشگری یزد را از کرمان جلو انداخت

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان در گفت و گوی اختصاصی با «پیام ما»: زلزله بم، گردشگری یزد را از کرمان جلو انداخت





۱۶ فروردین ۱۳۹۵، ۲۳:۲۳

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان در گفت و گوی اختصاصی با «پیام ما»:
زلزله بم، گردشگری یزد را از کرمان جلو انداخت

در حال تهیه گزارش «کرمان همچنان در حاشیه مهمان خانه هاست» بودم که مهدی سیاوشی، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان را دیدم. از او در ارتباط با عقب افتادن کرمان از استان های همسایه در زمینه جذب گردشگر پرسیدم. سیاوشی در پاسخ به من گفت که به دفترش بروم تا مفصل به سوالم جواب دهد. همین امر منجر به انجام مصاحبه ای یک ساعته با وی شد. مهدی سیاوشی در دولت اصلاحات در استانداری کرمان پست های مختلفی از جمله معاونت امور عمرانی داشته و حالا علاوه بر مدیرعاملی شرکت عمران علوی ماهان (مجری محور گردشگری هفت باغ)، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان هم هست. روز گذشته در محل شرکت عمران علوی ماهان با مهدی سیاوشی در ارتباط با برخی مسائل حوزه گردشگری استان کرمان صحبت کردم. ماحصل این مصاحبه را در ادامه می خوانید:

کرمان در نوروز 95 هم مثل چند سال اخیر در جذب گردشگر از همسایه های خود عقب افتاد. حالا استان فارس از قدیم در جذب گردشگر موفق تر از کرمان عمل می کرد و فاصله معناداری با کرمان داشت اما استان یزد چند سالی می شود که از کرمان سبقت گرفته. امسال هم شب اقامت یزدی ها 900 هزار و شب اقامت کرمان 720 هزار نفر بود. فکر می کنید چرا علی رغم پتانسیل بیشتر استان کرمان، استان یزد در گردشگری از کرمان موفق تر عمل می کند؟
ببینید به نظر من دو موضوع باعث شده از استان های همسایه و استان یزد عقب بیفتیم. اولین موضوع زلزله دلخراش بم بود. زلزله بم اثری بود که مسافران زیادی برای بازدید از آن به استان کرمان سفر می کردند. در برخی سال ها حتی این اثر تاریخی در کشور جزو پربازدیدترین ها قرار می گرفت. زلزله بم که اتفاق افتاد علاوه بر این که ارگ بم را از لیست مسافران کنار برد، باعث ترس هم شد. به طوری که عموم شب اقامت های مسافران در دو سه سال بعد از زلزله به پارک ها و مکان های بدون سقف انتقال یافت. پس از زلزله بم هم متاسفانه یک توریست را از یکی هتل های کرمان دزدیدند. این موضوع باعث شد تا برخی کشورها کرمان را در لیست سیاه خود قرار دهند و به مردم کشور خود توصیه کردند به استان کرمان سفر نکنند.
هنوز برخی مناطق کرمان در لیست سیاه برخی کشورها هستند.
با تلاش های انجام شده استان کرمان از لیست سیاه خارج شده اما هنوز برخی مناطق در لیست سیاه هستند و بر صنعت گردشگری کرمان تاثیر می گذارد. حالا شما تصور کنید زلزله بم و لیست سیاه چه تاثیری بر گردشگری کرمان گذاشتند. گردشگران کمتری به کرمان آمدند. دقت کنید که وقتی گردشگر کمتری بیاید، یک شهر در مواجه با گردشگران تمرین خوبی نمی کند و نمی تواند در این بخش خود را رشد دهد. الان این اتفاق برای کرمان افتاده است. در این میان استان یزد از فرصت استفاده کرد و گردشگران را جذب کرد. با جذب بیشتر گردشگر، مراکز گردشگری هم خود را رشد و توسعه دادند و در نتیجه یزد از استان کرمان جلو افتاد و فاصله گرفت. البته با تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر، من خوش بین هستم که در چند سال آینده این فاصله کم شود و کرمان به جایگاه خود برگردد.
در بحث مثلث طلایی گردشگری هم استان یزد در کنار دو استان فارس و اصفهان قرار گرفته و عملا کرمان را جا گذاشته است.
بله. اما در کرمان هم اقدامات خوبی قرار است رخ دهد. کمیسیون گردشگری اتاق با همکاری اداره کل میراث فرهنگی کرمان قصد دارد در اردیبهشت ماه نمایشگاه گردشگری برگزار کند. بحث اولترا ماراتن کویر لوت را در اردیبهشت ماه داریم و قرار است گروه موسیقی از فرانسه به باغ شازده بیاید و اجرا کند. با برگزاری اولترا ماراتن به دنیا اثبات خواهد شد که کویر لوت امن است. امیدواریم این اقدامات در کنار راه اندازی هتل کویری قلعه گنج، کمپ کویری شهداد، زائر سرای ماهان و دیگر کارها کمک کند که این نقیصه را برطرف کنیم.
به کمپ کویری شهداد اشاره کردید. کمپی که شرکت عمران علوی ماهان به مدیرعاملی شما، اخیرا مسئولیت آن را قبول کرده.
ما در شرکت عمران علوی ماهان، جدای از هفت باغ علوی که به گردشگری کمک می کند، دو کار را در حوزه گردشگری انجام می دهیم. زائرسرای ماهان را تحویل گرفتیم و انشاالله یکی از زیباترین زائرسراهای کرمان خواهد شد. کمپ کویری شهداد را هم یک هفته قبل از عید نوروز اجاره کردیم و تا امروز حدود 40 درصد در آن پیشرفت داشتیم. زیرساخت هایی مثل آب و برق را تامین کردیم. آلاچیق های قدیمی را ترمیم و 8 آلاچیق هم اضافه کردیم. در ایام نوروز هم به طور میانگین شبی 30 ماشین به آن جا می آمد و اقامت داشتند.
اما انتقاداتی هم وجود دارد. برخی مسافران گلایه داشتند که در سرویس های بهداشتی مایع دستشویی نبوده. انتقاد بزرگ تر اما به هزینه دریافتی برای یک شب اقامت برمی گردد. از برخی 30 هزارتومان گرفته شده، برخی 25 و برخی 20 هزارتومان. آیا معیاری برای اخذ هزینه یک شب اقامت وجود ندارد؟
ما یک هفته قبل از نوروز کمپ را تحویل گرفتیم و با مشکلات زیادی روبرو بودیم. لوله های آب پوسیده بود. برق هم مشکل داشت. بچه های ما تا روز 12 فروردین آن جا کار کردند. این را در نظر بگیرید که برای کوچک ترین نقصی باید از شهداد به کرمان می آمدند تا مشکل حل شود. به عنوان مثال ما برای شست و شوی کمپ یک تانکر می خواستیم که ناچار شدیم از کرمان ببریم. اما به نظر من در مجموع با توجه به این فاصله کم، راضی کننده بود. در مورد بلیت هم ما تصمیم گرفتیم از هر ماشین 30 هزارتومان بگیریم. بعد گفتند کسی نمی ماند. قیمت را 10 هزار تومان کردیم. برای پیش نیامدن مشکلاتی که گفتید هم به زودی بلیت چاپ می شود تا تخلفی پیش نیاید.
استاندار کرمان و مدیرکل میراث فرهنگی همواره در صحبت هایشان از بخش خصوصی می خواهند وارد بخش گردشگری شوند. نمی گویم وارد نشده اند، اما به نظر می رسد آن طور که باید بخش خصوصی پای کار گردشگری نایستاده است. شما به عنوان رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشکل را چه می دانید؟
ببینید متاسفانه بدلیل وجود قوانین مزاحم و گیرهای قانونی، دست بخش خصوصی بسته است. به عنوان مثال شما دقت کنید همین کمپ کویری شهداد، طبق قانون، یک ساله به ما اجاره داده شده است. اگر زمان قرارداد طولانی تر بود، قطعا ما هم بهتر بازسازی می کردیم. اما یک هفته به عید 96 باید کمپ را تحویل بدهیم و میراث فرهنگی مجددا از طریق آگهی باید این کمپ را اجاره دهد. حالا اگر یکی پیدا شود بالاتر از ما پیشنهاد دهد، کمپ برای یک سال در اختیار اوست. اینگونه یک سال زحمت ما هم هیچ می شود. خانه هایی هم که در اختیار میراث فرهنگی است همین مشکل را دارند. این واگذاری یک ساله باعث شده تا بخش خصوصی چندان رغبتی نداشته باشد. در کرمان هم به همین دلیل در این بخش کار زیادی انجام نمی شود.
شما که این مشکل را می دانستید پس چطور کمپ شهداد را اجاره کردید؟
آقای وفایی مدیرکل میراث اصرار زیادی داشتند البته ما هم علاقه مند بودیم. اما اگر دقت کنید منطقی نیست که یک کمپ را بگیری، بازسازی کنی در حالی که مشخص نیست این کمپ یک سال بعد در اختیار توست یا نه. یک نکته دیگر هم در رابطه با خانه هایی که در اختیار میراث فرهنگی است و بخش خصوصی باید آن ها را اجاره کند بگویم که یکی دیگر از مشکلات این است که در واگذاری خانه ها، کارشناس واگذاری از تهران می آید و با توجه به شرایط تهران، رقم های سرسام آوری را اعلام می کند و برای بخش خصوصی مشکل پیش می آید.
خب راه حل این مشکل چیست؟ شما به عنوان نماینده بخش خصوصی چه راهکاری برای حل این مشکل دارید؟
ما پیشنهادی دادیم که گروهی برای مشخص کردن گیرهای قانونی تعیین شود و پس از مشخص کردن این قوانین، به مسئولان گردشگری کشور اطلاع داده شود و

قوانین اصلاح شوند. اگر بخش خصوصی وارد صنعت گردشگری شود، توسعه این صنعت شتاب بیشتری می گیرد. برای مشارکت بخش خصوصی، دولت باید زیرساخت ها را ایجاد کند.
همکاری کمیسیون گردشگری اتاق با میراث فرهنگی در چه سطحی است؟
خوشبختانه همکاری فوق العاده خوبی وجود دارد. آن ها حمایت خوبی از کمیسیون می کنند. باید به این نکته اذعان کنم که دوران آقای وفایی از بهترین دوران های میراث فرهنگی کرمان در سالیان اخیر است. استاندار کرمان هم خوشبختانه حامی گردشگری است و فکر می کنم در دوران طلایی برای توسعه گردشگری کرمان قرار داریم.
به همان بحث مسافران نوروزی برگردیم. فکر می کنید پروژه های عمرانی که در کرمان در حال اجراست، چقدر بر شب اقامت کرمان تاثیر گذاشت؟
قطعا پروژه های عمرانی نمی گذاشتند شهر چهره خوبی داشته باشد و مسافران اذیت می شدند اما این پروژه ها ارزشمند هستند و اگر به سرانجام برسند، شهر کرمان چهره بهتری پیدا می کند و نهایتا به نفع گردشگری استان خواهد شد.
امسال دو پرونده کویر لوت و قنات ها را در یونسکو داریم و احتمال دارد ثبت جهانی شوند. این موضوع در خارج شدن بخش هایی از کویر لوت از لیست سیاه تاثیر دارد. چقدر امیدوارید کویر لوت ثبت جهانی شود؟
من خوش بین هستم که هر دو پرونده ثبت شوند. ثبت کویر لوت حتما بر لیست سیاه هم تاثیر می گذارد. این را هم بگویم ما از طریق آقای جلال پور پیگیر رفع این مسئله هستیم. جدای از لیست سیاه، ثبت جهانی کویر لوت و قنات ها تاثیر مثبتی بر گردشگری کرمان خواهد گذاشت.
به عنوان سوال آخر، از شما به عنوان رییس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان می پرسم که چه نظری درباره پروژه هتل بام کرمان دارید؟ پروژه ای که بسیار جنجالی شده است و موافقان و مخالفان زیادی دارد.
ببینید اگر یک سری اصول را رعایت کنیم، قطعا این پروژه می تواند مفید باشد. همه کشورها از همه جاذبه ها برای صنعت گردشگری خود استفاده می کنند. ما هم اگر بتوانیم با رعایت حریم کوه و جنگل، این پروژه را اجرا کنیم، من موافقم. در خیلی از کشورها هتل روی کوه ساخته شده. مثلا در یکی از بندرهای مالزی، هتلی در ارتفاع 2 هزار متری روی کوه ساخته شده است و مشکلی پیش نیامده است.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *