پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس

رئیس سازمان محیط زیست خبر داد:

تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس





تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس

۱۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۳۷

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تایید وجود آلایندگی در رود ارس گفت: بناست سه کارگروه اصلی در رابطه با آلودگی رود ارس هم در ارمنستان و هم در ایران شکل بگیرد و با همکاری هم اقدامات لازم انجام شود و متقابلاً بحث‌ها را پیگیری کنند.

به گزارش پیام ما به نقل از شفقنا علی سلاجقه درباره آلودگی رود ارس اظهار داشت: رود ارس آلایندگی دارد، ولی مراودات ما با کشور ارمنستان بسیار خوب است. مسئولیت این کار به مدت ۱۸ سال بر عهده وزارت نیرو بود و چند ماهی است که به سازمان محیط زیست کشور سپرده شده که خوشبختانه اولین هیئت ما حدود دو تا سه ماه قبل در ایروان با کشور ارمنستان نشست بسیار خوبی داشتند.

او ادامه داد: در این جلسه یک بیانیه و تفاهم نامه مشترک حاصل و بنا شد که سه کارگروه اصلی هم در ارمنستان و هم در ایران شکل بگیرد و با همکاری هم اقداماتی انجام شود و متقابلاً بحث ها را پیگیری کنند.

او گفت: ما یک مقداری کار را با تأخیر شروع کردیم چون دستگاه‌ها مسئولین این کارگروه‌ها و کسانی که باید نماینده تام الاختیار باشند را با تأخیر معرفی کردند، ولی در حال حاضر اقدامات لازم انجام شده و سه کارگروه معدن و صنعت، آلایندگی و کارگروه سوم که تحت نظارت وزارت کشور هست تشکیل شده است.

سلاجقه در پایان اظهار داشت: خوشبختانه رویکرد بسیار مناسب است و طرفین به این ست و سو می‌روند که این معضل حل شود و در اولین فرصت نشست دوم برگزار خواهد شد.

پیش از این پیام ما در یک پرونده که در تاریخ دوشنبه ۲۹ خرداد منتشر شد، موضوع وجود «رادیواکتیو» و فلزات سنگین در رودخانه مرزی ارس را بررسی کرد. طبق بررسی‌های پیام ما گزارش‌های متعدد، آلودگی آب رودخانه ارس به مواد رادیواکتیو با منشأ نیروگاه هسته‌ای «متسامور» در ارمنستان را تأیید کردند. علاوه‌بر این، فلزات سنگین با منشأ فعالیت‌های معدنی در ارمنستان از دیگر آلاینده‌های آب این رودخانه مرزی هستند.

ردیابی مسمومیت «ارس»

هفته گذشته هم رئیس خانه معدن ایران نیز در دومین همایش توسعه پایدار در صنعت معدنکاری از آلودگی رودخانه ارس بر اثر فعالیت معادن ارمنستان خبر داده و از این موضوع انتقاد کرده بود.

 

پساب‌های کارخانه مس ارمنستان وارد رود ارس می‌شود

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *