پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کشف باستانی در مسیر ریل قطار

در جریان احداث راه‌آهن در نزدیکی شهر سوخته ۲۳ محوطهٔ باستانی کشف شد

کشف باستانی در مسیر ریل قطار

نویافته بودن این محوطه‌ها منوط به‌ نظر پژوهشگاه باستان‌شناسی است





کشف باستانی در مسیر ریل قطار

۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۹:۵۸

|پیام ما| عملیات ساخت قطعهٔ چهارم راه‌آهن زاهدان-مشهد (حدفاصل زابل-زاهدان) سال ۱۳۹۷ و در ایام دههٔ فجر آغاز شد؛ طرحی که به‌عنوان بزرگترین محور ریلی كشور هزار و ٣٥٠ كیلومتر طول دارد و قرار است ارتباط با كشورهای شرقی پاكستان و افغانستان را از سه نقطه و اتصال به آسیای میانه را از طریق مرز سرخس فراهم کند. بخشی از این قطعه در نزدیکی محدوده و حریم شهرسوخته احداث می‌شود. محوطه‌ای که در سی‌وهشتمین اجلاس یونسکو در ژوئن ۲۰۱۴ به‌عنوان میراث جهانی ثبت شد تا با قدمت پنج‌هزارساله هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو باشد. حالا خبر رسیده که «کشف جدیدی در شرق ایران» اتفاق افتاده و «۲۳ محوطه و تپه با قدمت بیش از چهار سال کشف شده‌اند»، اما هنوز نویافته بودن این محوطه‌ها مشخص نیست و باید منتظر ماند تا نظر پژوهشگاه باستان‌شناسی دربارهٔ این محوطه‌ها اعلام شود.

چندوقت پیش «پیام ما» در گزارشی با عنوان «پویش مردمی برای حفظ میراث باستانی» به تعرض به منطقه‌های باستانی سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد؛ تعرض به «کوه‌خواجه» بازمانده از روزگار «پارینه‌سنگی» که در هجوم ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی قرار گرفته بود تا پیمانکار روی این کوه جاده‌ای آسفالته بسازد‎ و موجب شد اهالی سیستان در اعتراض به جاده‌کشی بی‌ضابطه یک پویش مردمی با عنوان «حفظ میراث باستانی کوه‌خواجه از جاده‌کشی و توسعۀ آن» راه‌ بیندازند و آن را با هشتگ #مخالفت_با_جاده‌کشی رسانه‌ای کنند. در شرایطی که هر بار خبری مبنی‌بر تعرض به محوطه‌های باستانی با فعالیت‌های عمرانی منتشر می‌شود، حالا خبر می‌رسد که در جریان اجرای عملیات ساخت قطعهٔ چهارم راه‌آهن زاهدان-مشهد (حدفاصل زابل-زاهدان) که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است، کاوش‌های اضطراری انجام شده و حدود یک ماه‌ونیم پیش باستان‌شناسان با بررسی قطعهٔ چهارم راه‌آهن زاهدان-زابل، ۲۳ محوطه و تپه را با قدمت بیش از چهار هزار سال شناسایی کردند.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی محور راه‌آهن زابل زاهدان: بررسی باستان‌شناسی قطعهٔ چهارم راه‌آهن زاهدان-زابل که بخش عمده و مهم آن از دشت سیستان و محدوده و منظر فرهنگی شهر سوخته عبور می‌کند، به انجام رسید. در این بررسی میدانی، محوطه‌هایی که در محدودهٔ محور راه‌آهن، یعنی فاصلهٔ ۰ تا ۲۰۰ متری آن در سمت شرق و غرب محور قرار دارند، مورد بازبینی قرار گرفت و یافته‌های سطحی آن مستندسازی شد

این خبر را «حسین مرادی»، سرپرست هیئت باستان‌شناسی که در این بررسی حضور داشته، داده و گفته است که «محور راه‌آهن که بررسی باستان‌شناسی شده است، به فاصلهٔ تقریبی ۵۰۰ متری شرق جادهٔ زابل به زاهدان و ۶۷ کیلومتری محدودهٔ فرهنگی و منظر شهر سوخته (سیستان‌وبلوچستان) قرار دارد. بررسی باستان‌شناسی قطعهٔ چهارم راه‌آهن زاهدان-زابل که بخش عمده و مهم آن از دشت سیستان و محدوده و منظر فرهنگی شهرسوخته عبور می‌کند، به انجام رسید. در این بررسی میدانی، محوطه‌هایی که در محدودهٔ محور راه‌آهن، یعنی فاصلهٔ صفر تا ۲۰۰ متری آن در سمت شرق و غرب محور قرار دارند، مورد بازبینی و یافته‌های سطحی آن مورد مستندسازی قرار گرفت.»

آن‌طورکه مرادی توضیح داده، در این بررسی میدانی ۲۳ محوطه و تپه در دو سوی خط راه‌آهن شناسایی شد که اکثر آنها به اواخر دورهٔ چهارم شهر سوخته مربوط است و قدمت تاریخی آنها در حدود ۲۴۰۰ تا ۲۳۰۰ پیش از میلاد (حدود ۴۳۰۰ تا ۴۴۰۰ سال) است.

به‌گفتهٔ مرادی، تپه‌های دوره‌های تاریخی و اسلامی این منطقه نیز از نظر گاه‌نگاری در ردهٔ بعدی قرار دارند و مساحت آنها از حدود ۰.۱ تا یک هکتار در نوسان بوده است.

 

دربارهٔ پیمایش دشت سیستان

«مجتبی سعادتیان»، معاون میراث‌فرهنگی ادارهٔ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان‌وبلوچستان دربارهٔ کشف جدید در این منطقه به «پیام ما» توضیح می‌دهد: «روال این‌طور است که پروژه‌های عمرانی و زیرساختی باید پیوست میراث‌فرهنگی داشته باشند و پیش از اجرای پروژه باید بررسی‌های باستان‌شناسی در محدودهٔ آنها انجام شود. پروژهٔ راه‌آهن زابل-زاهدان هم مثل هر پروژهٔ دیگری باید این پیوست را داشته باشد. ازاین‌رو، پژوهشگاه باستان‌شناسی با راه‌آهن در این‌باره تفاهم‌نامه‌ای دارند که طی آن حسین مرادی، باستان‌شناس و پژوهشگر یک ماه و نیم پیش بررسی این محوطه را آغاز کرد.»

آن‌طورکه سعادتیان توضیح می‌دهد، نتایج این بررسی در اختیار پژوهشکدهٔ باستان‌شناسی قرار دارد و این پژوهشکده در این‌باره اطلاع‌رسانی خواهد کرد، اما این محوطه‌ها لزوماً نویافته نیستند.

به‌گفتهٔ او، سال ۱۳۸۵ بررسی جامعی در دشت سیستان انجام شده بود که طی آن، بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ محوطهٔ باستانی شناسایی و ثبت شد، اما پژوهش‌های میدانی مانند پژوهش یک ماه و نیم پیش دقیق‌تر، پیمایشی و گام‌به‌گام است که نتایج آن باید با مطالعات سال ۱۳۸۵ تطبیق داده شود و بعد پژوهشگاه باستان‌شناسی دربارهٔ نویافته‌بودن یا نبودن محوطه‌ها اطلاع‌رسانی کند.

معاون میراث‌فرهنگی سیستان‌وبلوچستان: سال ۱۳۸۵ بررسی جامعی در دشت سیستان انجام شده بود که طی آن، بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ محوطهٔ باستانی شناسایی و ثبت شد، اما پژوهش‌های میدانی، مانند پژوهش یک ماه و نیم پیش دقیق‌تر، پیمایشی و گام‌به‌گام است که نتایج آن باید با مطالعات سال ۱۳۸۵ تطبیق داده شود و بعد پژوهشگاه باستان‌شناسی دربارهٔ نویافته‌بودن یا نبودن محوطه‌ها اطلاع‌رسانی کند

سعادتیان به تجربهٔ مشابهی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «پیش‌ازاین، در بررسی مسیر انتقال گاز در سال ۱۳۹۹ که خودم سرپرست پژوهش بودم، ۳۸ محوطه در مسیر زابل به زاهدان در سه‌راهی دشتک به‌دست آمد و همچنین در مهباد هم محوطه‌هایی شناسایی شد، اما دربارهٔ مسیر ریلی راه‌آهن اولین‌بار است که این اتفاق می‌افتد.»

او تأکید کرد که باستان‌شناسان مسیری به‌پهنای ۲۰۰ متر را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند اطراف ریلی که قرار است کار گذاشته شود، محوطه امن باشد و آسیبی متوجه محوطه‌های تاریخی و باستانی نباشد.

 

شهر سوخته کجاست؟

«شهرسوخته» که گفته می‌شود محوطه‌های کشف‌شده به دورهٔ چهارم آن مربوط می‌شود، نام بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیهٔ جاده زابل-زاهدان در شرق ایران و در شمال سیستان‌وبلوچستان بر روی آبرفت‌های مصب رودخانهٔ هیرمند به دریاچه هامون بنا شده بود.

دورهٔ بنای این شهر بزرگ با دورهٔ برنز تمدن فرضی جیرفت مقارن است و ایرانیان در حدود پنج هزار سال پیش در این شهر زندگی می‌کردند. این شهر باستانی پیشرفته‌ترین شهر جهان قدیم بوده‌، به‌طوری‌که حتی بسیار پیشرفته‌تر از دولت‌شهر «کرت» که سینوههٔ طبیب در کتاب خود از آن یاد کرده‌ است، شناخته می‌شود.

برمبنای یافته‌های باستان‌شناسان شهرسوخته ۲۸۰ هکتار وسعت دارد و بقایای آن نشان می‌دهد این شهر دارای پنج قسمت اساسی شامل بخش مسکونی واقع در شمال‌شرقی شهر، بخش‌های مرکزی، منطقهٔ صنعتی، بناهای یادمانی و گورستان است که به‌صورت تپه‌های متوالی و چسبیده به‌هم واقع شده‌اند.

 

عنوان امروزی شهرسوخته نامی جدید است و به‌نظر نمی‌رسد که سابقهٔ آن از حدود۱۵۰ تا۲۰۰سال بیشتر باشد. ازآنجاکه این شهر دست‌کم در سه مرحله از تاریخ خود دچار حریق و آتش‌سوزی بزرگ شده، سطح آن سوخته و آثار خاکستر و سوختگی در جای‌جای آن دیده می‌شود و به این سبب از سوی مردم محل با نام شهرسوخته خوانده شده است.

روایت محلی دیگر دربارهٔ نام شهر آن است که نام این محل در اصل شهر سوته بوده که به‌معنای بزرگ و عظیم است و سوته به‌مرور زمان تبدیل به سوخته شده است.

 

پیش‌ازاین، سرپرست گروه باستان‌شناسی شهرسوخته که از آن با عنوان «ناجی شهرسوخته» یاد می‌شود و حالا در جیرفت کرمان مشغول کاوش است، گفته بود شهرسوخته از لحاظ گوناگونی آثار و بقایای انسانی در دنیا بی‌نظیر است.

به‌گفتهٔ «سید منصور سید سجادی» گرچه این شهر به چهار دورهٔ تاریخی تقسیم شده و گمان می‌رفته در دورهٔ آخر این شهر به‌اندازه یک روستا وسعت داشته است، اما در آخرین اکتشافات در قبور مشخص شد دامنهٔ این دوره نیز از فراتر آنچه تا‌کنون تصور می‌شد، بوده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *