پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | گزیده شدن از سوراخ سامانهٔ سوخت

برای دومین‌بار در دوسال گذشته سامانهٔ کارت‌های سوخت دچار اختلال شد

گزیده شدن از سوراخ سامانهٔ سوخت

سازمان پدافند غیرعامل: در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح‌شده از سوی دشمن را تأیید کرد





گزیده شدن از سوراخ سامانهٔ سوخت

۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۹

|پیام ما| سامانهٔ کارت‌های سوخت کشور روز گذشته برای دومین‌بار در دو سال گذشته قطع شد. اگرچه وزارت نفت علت قطع این سامانه را «حملهٔ سایبری» دانست اما سازمان پدافند غیرعامل اعلام کرد که «تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک» را بررسی خواهد کرد. در ساعات اولیهٔ دیروز، صحبت‌ها از قطع سراسری این سامانه بود اما رئیس صنف جایگاه‌داران کشور گفت که ۳۵ درصد جایگاه‌های سوخت مشکلی ندارند. بااین‌حال بعد از ظهر دیروز و تا زمان تنظیم این گزارش، وزیر نفت از فعالیت مجدد ۱۶۵۰ جایگاه به‌صورت «آفلاین» خبر داد. همزمان با قطع دوبارهٔ سامانهٔ کارت‌های هوشمند سوخت، شایعاتی مبنی‌بر احتمال افزایش قیمت بنزین در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد، اما وزارت نفت این شایعات را رد کرد.

آبان‌ماه ۱۴۰۰ که برای نخستین‌بار سامانهٔ کارت‌های هوشمند سوخت با حملهٔ سایبری قطع شد، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در یک برنامهٔ تلویزیونی حاضر شد و گفت: «وقتی عناصر حمله را کنار هم گذاشتیم، دیدیم این عناصر به مدل خاصی کنار هم ترکیب شده‌اند و هدف یکپارچه‌ای را دنبال می‌کنند. وقتی جمع‌بندی کردیم، دیدیم یک لایهٔ این حمله لایهٔ نفوذ است. چه نفوذ فردی، به‌علت بی‌توجهی و کم‌توجهی یا نفوذ شبکه‌ای. لایهٔ دوم لایهٔ زیرساختی است. یعنی یک آسیب‌پذیری و امکان ورود به یک شبکهٔ زیرساختی سایبری مانند پول، سوخت و هرجایی که خدمات ارائه می‌دهد و از طریق یک حملهٔ سایبری می‌تواند به یک سیستم وارد شود. لایهٔ سوم قطع آن خدمت زیرساختی است.» اگرچه رئیس سازمان پدافند غیرعامل دربارهٔ تحلیل این حملهٔ سایبری توضیحات جالبی را ارائه کرد و به‌نظر می‌رسید با این توضیحات قرار نیست بار دیگر چنین اتفاقی رخ دهد، اما روز گذشته بار دیگر سامانهٔ کارت‌های هوشمند سوخت قطع شد. 

 

روز گذشته و در پی اختلالی که وزارت نفت آن را مربوط به حملهٔ سایبری دانست، روابط‌عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «درخصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعاهای مطرح‌شده از سوی دشمن را تأیید کرد.» 

در ادامهٔ این اطلاعیه آمده است: «با توجه به رعایت الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل، در تمامی سکوهای سوخت رسانی امکان سوخت‌رسانی به‌صورت دستی و خارج از شبکه وجود دارد و مشکل سوخت‌رسانی در برخی سکوها تا پایان امروز (دوشنبه) برطرف می‌شود و اختلال سامانهٔ هوشمند سوخت نیز ظرف روزهای آینده برطرف می‌گردد.» 

 

وزیر نفت: بحث افزایش قیمت نیست

«جواد اوجی»، وزیر نفت نیز صبح دیروز در تهران به بازدید چند جایگاه توزیع سوخت رفت و گفت: «۱۶۵۰ جایگاه به‌صورت آفلاین در سراسر کشور فعال است و ظرف ۲ تا ۳ ساعت آینده همهٔ جایگاه‌ها وارد مدار می‌شوند.» با این‌حال تا ساعت ۱۶ دیروز خبری مبنی بر ورود همه جایگاه‌ها به مدار مخابره نشد. 

اوجی تأکید کرد که «به‌هیچ عنوان بحث افزایش قیمت بنزین مطرح نیست» و گفت: «موجودی ذخایر بنزین نیز مطلوب است و هیچ نگرانی در این حوزه وجود ندارد. سهمیه کارت سوخت نیز محفوظ می‌ماند و خللی در این حوزه وارد نشده است.» 

 

بنزین ۳۰۰۰ تومانی به‌جای ۱۵۰۰ تومانی

اگرچه توزیع بنزین به‌صورت دستی در برخی جایگاه‌ها نیاز شهروندان به سوخت را تا حدودی برآورده می‌کرد اما از آنجا که این بنزنی به‌صورت آزاد و بدون کارت سوخت توزیع می‌شد، شهروندان مجبور بودند به‌جای پرداخت مبلغ ۱۵۰۰ تومان به‌جای هر لیتر بنزین سهمیه‌ای، مبلغ ۳۰۰۰ تومان پرداخت کنند و به‌صورت آزاد بنزین را خریداری کنند. 

با این‌وجود «جلیل سالاری»، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بعد از ظهر دیروز به ایسنا گفت: «با اقدامات انجام شده در برخی از جایگاه‌ها، بنزین با کارت سوخت و با قیمت ۱۵۰۰ تومان توزیع می‌شود.» او همچنین اضافه کرد: «نزدیک به ۲۰ درصد جایگاه‌ها در سراسر کشور قابلیت توزیع بنزین با کارت سوخت را دارند و تا پایان دوشنبه شب همهٔ جایگاه‌ها به‌صورت آفلاین وارد مدار خواهند شد.» سالاری گفته است که «با تجربه‌ای که داشتیم» در حال حل مشکل هستیم. 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *