پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نقش امارات در برنامه تغییر اقلیم ملل متحد

نقش امارات در برنامه تغییر اقلیم ملل متحد





نقش امارات در برنامه تغییر اقلیم ملل متحد

۱۰ آذر ۱۴۰۲، ۲۲:۵۶

«سلطان احمد‌ الجابر» مهندس شیمی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دکتر اقتصاد از دانشگاه کاونتری انگلیس،  رئیس کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، کاپ ۲۸در دبی و مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی، در آستانه برگزاری کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در دبی در روز ۹ آذر ۱۴۰۲  با گزارش‌هایی مواجه شد که از موقعیتش به عنوان رئیس مذاکرات اقلیمی برای پیشبرد منافع شرکت خود در زمینه سوخت فسیلی استفاده کرده است. این گزارش‌ها که از سوی بی‌بی‌سی منتشر شد، سخنان او در دیدار با فرستادگان اقلیمی از کشورهای دیگر را نشان می‌دهد که شامل پیشنهادهایی برای توسعه پروژه‌های نفت و گاز است.

الجابر به عنوان مدیرعامل شرکت دولتی ملی نفت ابوظبی (ADNOC) بر سه میلیون بشکه نفتی که این کشور روزانه تولید می‌کند، نظارت دارد. از سال گذشته  نسبت به انتصاب الجابر به عنوان رئیس اجلاس COP28 بحث‌هایی مطرح شد که منجر به درخواست‌هایی برای استعفای او از این سمت شده بود. البته او ابه این درخواست‌ها بی‌اعتنایی کرد و کنفرانس کاپ ۲۸ را در ۳۰ نوامبر۲۰۲۳، در دوبی افتتاح کرد.‌ الجابر و تیمش  تحت فشار زیادی برای دستیابی به توافقی است که به فوریت کاهش سوخت‌های فسیلی از جمله نفت و گاز را شامل شود. ناکامی در انجام این کار نه فقط تلاش‌ها برای رسیدگی به تغییر اقلیم را ناکام می‌گذارد بلکه به برنامه‌ اقلیمی سازمان ملل هم آسیب می‌زند.

معمولا کشوری که میزبان مذاکرات اقلیمی‌ سازمان ملل است، یک مقام از دولت خود را به عنوان رئیس COP تعیین می‌کند. این افراد معمولاً وزرای دولت هستند، که باید منافع ملی خود را برای دستیابی به توافق متقابل بین نزدیک به 200 کشور شرکت کننده در مذاکرات کنار بگذارند. رئیس COP، برای تصمیم‌گیری در مورد اولویت‌ها قدرت بالایی دارد.

سلطان الجابر، رئیس COP28 ادعاهایی را که او به دنبال استفاده از مذاکرات اقلیمی برای دستیابی به قراردادهای نفت و گاز بوده، رد کرده است.  الجابر بیش از یک دهه مدیر‌عامل پلتفرم انرژی در موسسه «مبادله»، بازوی سرمایه گذاری راهبردی  دولت ابوظبی، برای پی‌ریزی برنامه سبز امارات بوده است. الجابر در سال ۲۰۰۶ به تأسیس مصدر کمک کرد، که در آن بر انرژی پاک و توسعه پایدار تمرکز دارد.  الجابر در طول هفت سال تصدی خود به عنوان مدیرعامل مصدر، پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ را در سراسر جهان، از جمله ابوظبی، با پروژه شاخص آن شهر مصدر، بر پایه توسعه‌ای با کربن کم و کم زباله هدایت می‌کند. برنامه‌ریزی شهری پایدار و پیشرفتهٔ این پروژه به طرحی برای تحولات آینده تبدیل شده است. در سال ۲۰۰۹، الجابر همچنین مشارکت مصدر در مناقصه موفق امارات متحده عربی برای میزبانی مقر آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) در ابوظبی را هدایت کرد.

در همان سال، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از او دعوت کرد تا به عنوان عضوی از گروه مشورتی دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد انرژی و تغییر اقلیم  (AGECC)، برای تشکیل گروه انرژی پایدار برای همه (SE4ALL) خدمت کند. برنامه‌ای که خواستار «انرژی مقرون به صرفه، قابل اعتماد، پایدار و مدرن برای همه» تا سال 2030 است. الجابر همچنان رئیس شهر پایدار «مصدر» است و آن را به عنوان تسهیل‌کننده برنامه‌های پایدار امارات متحده عربی هدایت می کند. او می‌گوید «در سطح جهانی، حداقل سه تریلیون دلار در انرژی‌های تجدیدپذیر طی ۱۰ سال آینده سرمایه‌گذاری خواهد شد. تنها از طریق مصدر، ما در پروژه‌های انرژی خورشیدی و بادی در ۴۰ کشور در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. به لطف این مشارکت، مصدر ظرفیت انرژی تجدیدپذیر خود را دو برابر کرد و جاه‌طلبی ما این است که بر روی این پایه‌های محکم به ۱۰۰ گیگاوات – تا ۲۰۳۰ -برسیم و سپس آن را تا ۲۰۰ گیگاوات برسانیم… ما با هم سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در فناوری‌ها را برای کربن‌زدایی انرژی‌ای که جهان امروز به آن متکی است توسعه خواهیم داد که به معنای انرژی‌های تجدیدپذیر، یعنی هیدروژن است.

همچنین به معنای انرژی هسته‌ای، از جمله راکتورهای کوچک مدولار است. به عبارت دیگر، مجموعه‌ای متعادل از راه‌حل‌ها با هدف استفاده از همه گزینه‌های موجود برای ایجاد بیشترین تأثیر در کوتاه‌ترین زمان.» در سال ۲۰۰۸،  الجابر جایزه انرژی آینده زاید را تأسیس کرد، که برای جذب ایده‌های عملی که می‌تواند به مردم در سراسر جهان کمک کند، هدف‌ذاری شده است. این جایزه سه میلیون دلاری اکنون به عنوان «جایزه پایداری زاید» تغییر نام داده است. هر برنده در دسته‌های بهداشت، غذا، انرژی و آب ۶۰۰ هزار دلار آمریکا برای گسترش دامنه و اندازه راه‌حل(های) پایدار خود دریافت می‌کند. در رده دبیرستان ها نیز  شش برنده مشخص می‌شود که نماینده شش منطقه جهان هستند که هر برنده تا سقف ۱۰۰ هزار دلار آمریکا دریافت می‌کند.

از زمان انتخاب شدن به عنوان مدیر عامل شرکت نفت ابوظبی – گروه ADNOC – در سال ۲۰۱۶، ورود به بازارهای سرمایه جهانی برای اولین بار و توسعه اولین برنامه جذب، استفاده و ذخیره کربن (CCUS) در منطقه را در تاسیسات الریاده ADNOC هدایت کرده است. این تاسیسات در حال حاضر سالانه ۸۰۰ هزار تن CO2 جذب می کند و برنامه ای برای گسترش بیش از ۵۰۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ برای جذب سالانه ۵ میلیون تن CO2 دارد. این شرکت در پروژه‌های جذب کربن و هیدروژن سبز سرمایه‌گذاری کرده و متعهد شده است که عملیات خود را از طریق منابع انرژی تجدیدپذیر در آینده قابل پیش‌بینی تامین کند. این شرکت در حال برنامه ریزی برای تولید سوخت هیدروژنی در مقیاس بزرگ به عنوان جایگزین انرژی پاک برای جایگزینی صادرات نفت است.

استفاده از زیرساخت‌های گازی موجود، قابلیت توسعه هیدروژن آبی و بررسی هیدروژن سبز از طریق اتحادیه هیدروژن ابوظبی از برنامه‌های راهبردی اعلام شده برای جایگزینی صادرات نفت است. برآورد شده که که حدود  هفتاد هزار نفر از حدود ۲۰۰ کشور در COP28 شرکت کنند که شامل بیش از 140 رئیس دولت از کشورهای سراسر جهان می‌شود. رهبران دو تولیدکننده بزرگ کربن در جهان یعنی «جو بایدن»، و «شی جین پینگ» به دوبی سفر نخواهند کرد. 

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *