پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شناسایی بیش از 600 ترکیب سمی در پلاستیک‌های بازیافتی

نتایج یک تحقیق علمی نشان داد:

شناسایی بیش از 600 ترکیب سمی در پلاستیک‌های بازیافتی





شناسایی بیش از 600 ترکیب سمی در پلاستیک‌های بازیافتی

۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۴۹

|پیام ما| تحقیقات دانشمندان بر روی گرانول‌های پلاستیک بازیافت شده و جمع‌آوری شده از ۱۳ کشور نشان می‌دهد که صدها ماده شیمیایی سمی از جمله سموم آفت‌کش و داروها در آن‌ها وجود دارد. نتایج این مطالعه با مسئولیت دانشمندان دانشگاه «گوتنبرگ» منتشر شده است. به همین دلیل، دانشمندان پلاستیک‌های بازیافتی را برای اکثر مصارف نامناسب دانسته و آن را مانعی در مسیر ایجاد اقتصاد چرخشی می‌دانند.

هفته آینده قرار است نمایندگان، دانشمندان و مدافعان بهداشت و محیط‌زیست از سراسر جهان برای شرکت در نشست کمیته مذاکره‌کننده بین‌دولتی پیمان پلاستیک‌ها در نایروبی کنیا شرکت کنند.

 

در این نشست، دانشمندان به نمایندگان توصیه می‌کنند تا آخرین دستاوردهای علمی درباره پلاستیک‌های بازیافتی را مدنظر قرار دهند. نتایج آخرین تحقیقات علمی نشان می‌دهد به دلیل استفاده از مواد شیمیایی سمی در تولید همه انواع پلاستیک‌ها و جذب سایر مواد شیمیایی توسط پلاستیک‌ها حین استفاده، هیچ نوع پلاستیکی ایمن یا قابل‌بازیافت کامل نیست.«بتانی کارنی» آلمروت محقق دانشگاه گوتنبرگ می‌گوید: «بازیافت پلاستیک به‌عنوان راه‌حلی برای بحران آلودگی پلاستیکی معرفی شده است، اما مواد شیمیایی سمی موجود در پلاستیک‌ها امکان استفاده مجدد و دفع آنها را پیچیده کرده و بازیافت را مختل می‌کند.»

  

یک مطالعه که با مسئولیت آلمروت انجام شده و مجله Data in Brief نتایجش را منتشر کرده، نشان می‌دهد گرانول‌های پلاستیک بازیافتی از کارخانه‌های بازیافت ۱۳ کشور مختلف در آفریقا، آمریکای جنوبی، آسیا و اروپای شرقی حاوی صدها ماده شیمیایی از جمله تعداد زیادی سموم آفت‌کش بسیار سمی بودند. در مجموع ۴۹۱ ترکیب آلی در این گرانول‌ها شناسایی و اندازه‌گیری شد. همچنین ۱۷۰ ترکیب دیگر نیز به طور موقت شناسایی شدند. این ترکیبات شامل انواع مختلفی از سموم آفت‌کش، داروها، مواد شیمیایی صنعتی و افزودنی‌های پلاستیکی بودند.مقررات اندکی در مورد مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌ها وجود دارد و تجارت بین‌المللی ضایعات پلاستیکی این مسئله را پیچیده می‌کند.

 

 در نامه‌ای که این ماه در مجله معتبرساینس منتشر شد، محققان دانشگاه گوتنبرگ، IPEN، دانشگاه آرهوس و دانشگاه اگزتر نوشتند: «مواد شیمیایی خطرناک موجود خطراتی را برای کارگران بازیافت و مصرف‌کنندگان و همچنین برای جامعه و محیط‌زیست به همراه دارد. قبل از اینکه بازیافت بتواند در مقابله با بحران آلودگی پلاستیکی نقش ایفا کند، صنعت پلاستیک باید مواد شیمیایی خطرناک را محدود کند.» بیش از ۱۳ هزار ماده شیمیایی در تولید پلاستیک استفاده می‌شود که ۲۵ درصد آنها خطرناک طبقه‌بندی شده‌اند. دانشمندان می‌گویند «هیچ ماده شیمیایی پلاستیکی نمی‌تواند ایمن در نظر گرفته شود.»

 

 نیاز به حذف تدریجی مواد شیمیایی خطرناکبتانی کارنی آلمروت برای نشست هفته آینده نایروبی پیام روشنی دارد: «مطالعات متعدد نشان می‌دهند حتی در سیستم‌های بازیافت پلاستیک نسبتاً بسته نیز مواد شیمیایی خطرناک می‌توانند تجمع کنند. ما نیاز داریم تا به سرعت مواد شیمیایی پلاستیکی که می‌توانند به سلامت انسان و محیط‌زیست آسیب برسانند را حذف کنیم.»

 

منبع:eurekalert

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *