پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برگزاری جشنوارهٔ «علم برای همه» با شعار «تنوع زیستی-فرهنگی»

برگزاری جشنوارهٔ «علم برای همه» با شعار «تنوع زیستی-فرهنگی»





برگزاری جشنوارهٔ «علم برای همه» با شعار «تنوع زیستی-فرهنگی»

۱۸ آبان ۱۴۰۲، ۹:۰۹

|پیام ما| موزهٔ ملی علوم و فناوری ایران به مناسبت هفتهٔ ترویج علم، نهمین جشنوارهٔ «علم برای همه» را با شعار «تنوع زیستی-فرهنگی» به‌صورت مجازی و در بخش‌های مختلف از ۲۰ آبان آغاز می‌کند.
در معرفی این جشنواره آمده است: «حفظ تنوع زیستی در گرو حفظ تنوع فرهنگی است. در نهمین جشنواره‌ٔ علم برای همه که به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، بخش‌های مختلفی داریم که همگی پیوند نزدیک میان فرهنگ مردم بومی مناطق مختلف ایران با طبیعت آن منطقه را نشان می‌دهد. برای حفظ محیط زیست بوکان، سراوان یا گناباد باید زبان، غذا، آداب و رسوم و کلیت فرهنگی آن مناطق را حفظ کرد. با این دغدغه، در بخش دانش بومی، فناوری‌های بومی و نحوه‌ٔ مشارکت عموم مردم در مدیریت منابع آب را معرفی کرده‌ایم.» به گفتهٔ برگزارکنندگان این جشنواره هدف از این بخش آن است تا مخاطبان فکر کنند این فناوری‌های بومی چگونه ناگهان فراموش شدند و با فناوری‌های مدرن جایگزین شدند‌؟ آیا می‌توانیم نگاه زمینه‌مندتری در توسعهٔ پایدار داشته باشیم؟ آیا می‌توان فناوری‌های بومی سازگار را با نیازهای امروز بهینه کرد؟
دربارهٔ بخش تنوع زیست فرهنگی هم گفته شده: «در بخش تنوع زیست فرهنگی می‌بینید که هر منطقه اقلیمی و جغرافیایی چه گونه‌های گیاهی و جانوری، پدیده‌های طبیعی و عوارض جغرافیایی منحصربه‌فردی در خود دارد و هر کدام از اینها چگونه روایت‌هایی را در فرهنگ مردم آن منطقه شکل داده‌اند. چه کاربردهایی یافته‌اند، چه نامیده می‌شوند و چگونه در تار و پود زندگی مردم منطقه حضور دارند.»
نهمین جشنوارهٔ «علم برای همه» دارای بخش‌های متنوعی همچون صفحۀ «دادارچه»، که قصه‌هایی در مورد محیط زیست به ۹ زبان و گویش رایج در ایران برای کودکان گروه سنی زیر ۱۲ سال است. صفحۀ «بوم‌رنگ»، شامل بخش‌های: «دانش بومی» مروری بر تنوع دانش و فناوری‌های بومی؛ «تنوع زیست فرهنگی» معرفی روایت علمی عوارض جغرافیایی، پدیده‌های طبیعی، گونه‌های گیاهی و جانوری هر اقلیم در کنار روایت فرهنگی، آداب و رسوم، اسامی محلی و هم‌زیستی شکل‌گرفتهٔ بین انسان و طبیعت؛ «کنشگران محیط‌زیست» فیلم‌های کوتاه از تلاش‌های کنشگرانی که با تدابیری برخاسته از جامعۀ محلی در پی حل مشکلات برآمده‌اند و «گفت‌و‌گو» چالش راهکارهای موجود و دعوت از مخاطبان به نقد و گفت‌و‌گو دربارۀ دانش بومی، برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند از تاریخ بیستم آبان‌ماه این جشنواره را در سایت موزه‌ٔ ملی علوم و فناوری به آدرس www.inmost.ir دنبال کنند و از هر شهر، روستا و فرهنگی که هستند در بخش‌های مختلف برای معرفی محیط‌ زیست و فرهنگ مردم منطقه مشارکت کنند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *