پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ابتر ماندن شفافیت در شورای شهر

یکی از موضوعات مهم در چارچوب حکمرانی خوب، شفافیت اطلاعات در مورد مصوبات، دستور جلسات، طرح‌ها و لوایح است

ابتر ماندن شفافیت در شورای شهر

مجامع قانونگذاری منتخب مردم در این موضوع پیشگام هستند و سیستم‌هایی برای شفافیت مصوبات ایجاد می‌کنند. این کار جزء استانداردهای حکمرانی خوب در دنیا است





ابتر ماندن شفافیت در شورای شهر

۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۲

یکی از موضوعات مهم در چارچوب حکمرانی خوب، شفافیت اطلاعات در مورد مصوبات، دستور جلسات، طرح‌ها و لوایح است. مجامع قانونگذاری منتخب مردم در این موضوع پیشگام هستند و سیستم‌هایی برای شفافیت مصوبات ایجاد می‌کنند. این کار جزء استانداردهای حکمرانی خوب در دنیا است.

متأسفانه این روند در کشور ما با وجود اینکه در دورهٔ پنجم شورای شهر تهران شروع شد، ابتر ماند. به‌روزرسانی سامانه‌های شهرداری و شورای شهر فعلی به‌کُندی صورت می‌گیرد و در برخی از موارد هم از دسترس خارج شده است. درخصوص لایحهٔ «برج‌باغ‌ها» که شاید یکی از مهمترین لوایح محیط زیستی شهر تهران باشد، نیز همین اتفاق افتاده است و جزء مصوباتی که همهٔ مردم به آن دسترسی داشته‌اند، نبوده است. ما هم ازآنجاکه جزء اعضای شورای سابق بوده‌ایم، به یک نحوی به دست ما رسیده است. اما راه اصولی این است که آن را در سامانهٔ مصوبات شورا بارگذاری کنند که در دسترس همه قرار گیرد. وقتی چنین مصوبهٔ مهمی با یک نامهٔ رسمی وجود دارد، باید در سامانه ثبت شود.
نکتهٔ دوم شفافیت آراست. به این معنا که آرای نمایندگان دربارهٔ هر مصوبه‌ای به چه صورت است که در این‌ باره نیز شورای پنجم قدم‌هایی را برداشت. مهم است چنین شفافیتی وجود داشته باشد و مشخص شود چه کسانی طرفدار برج‌سازی در باغات هستند و چه کسانی مدافع محیط زیست؛ چراکه چنین رأیی مخفی نیست و علنی است.
همچنین، این سامانهٔ موجود درخصوص لوایح و مصوبات شورا، گزینه‌ای دارد که به‌صورت الکترونیک هر شهروندی می‌تواند نظر خود را راجع‌به هر طرح و لایحه‌ای ثبت کند. این موضوع هم امکان بسیار خوبی را فراهم می‌آورد تا نظرات شهروندان دربارهٔ چنین لایحه‌ای دریافت شود. اگر شورای فعلی از این ظرفیت برای لایحهٔ برج‌باغ‌ها استفاده کند، کمک می‌کند به اینکه تصمیم‌گیری بهینه انجام شود.
مدتی پیش روابط عمومی شورای ششم اعلام کرد به‌زودی نشستی عمومی با حضور صاحب‌نظران، شهروندان و گروه‌های تخصصی برگزار خواهد شد که راجع‌به این لایحه گفت‌وگو شود و نظرات گروه‌های مختلف (طرفداران ساخت‌وساز در باغ‌ها، طرفداران محیط زیست، حقوقدانان و غیره) اخذ شود. انتظار این است که دعوت از گروه‌های مختلف برای شرکت در این جلسه، در یک زمانبندی مناسب صورت گیرد و افراد صاحب‌نظر و دلسوز و نمایندگان واقعی تشکل‌های مردم‌نهاد دعوت شوند. همچنین، بهتر است که این جلسه به‌صورت آنلاین پخش شود و اصحاب رسانه نیز حضور داشته باشند. علاوه‌بر این موارد، خوب است که چندین جلسه برای این لایحهٔ مهم گذاشته شود تا تمام ایده‌ها به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود. بنابراین، به این‌صورت اعتماد عمومی جلب خواهد شد که شورای ششم از تمام ظرفیت نمایندگی و رسانه‌ای خود استفاده می‌کند تا از نظر شهروندان و گروه‌‌های تخصصی به‌صورت بهینه استفاده کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *