«پیام ما» درباره امکان پایش آنلاین مناطق در شرایط قطعی اینترنت گزارش میدهد
حفاظت لغزان
۲۸ دی ۱۴۰۴، ۱۸:۰۶
|پیام ما| موضوع پایش آنلاین مناطق تحت مدیریت محیطزیست سالهاست که مطرح شده. مدیران سازمان حفاظت محیطزیست از هوشمندسازی حفاظت و جایگزینی آن با نیروهای میدانی میگویند. بااینحال، تجربه این روزها در قطع سراسری اینترنت شکننده بودن چنین تصمیمهایی را آشکار میکند. زمانی که اپلیکیشنها و پایگاههای اطلاعرسانی داخلی نیز بهسختی باز میشود، چطور میتوان حفاظت از طبیعت و تنوعزیستی ایران را بر این پایه استوار کرد.با قطع سراسری اینترنت، جستوجو و یافتن تاریخچه درباره اظهارنظر مسئولان درباره پایش آنلاین دشوار است. بااینحال، مروری بر اخبار پایگاه اطلاعرسانی سازمان حفاظت محیطزیست نشان میدهد تنها در سه ماه اخیر مسئولان مختلف بارها دراینباره صحبت کردهاند. استاندار اردبیل ۲۷ آبانماه در آیین افتتاح و بهرهبرداری مرکز پایش هوشمند محیطزیست کشور اعلام کرد سامانه پایش آنلاین رودخانه ارس راهاندازی و بهروز میشود. یک روز بعد، یعنی در ۲۸ آبان، خبر دیگری اینبار بهنقل از «حمید ظهرابی»، معاون محیطزیست طبیعی سازمان حفاظت محیطزیست، منتشر شد. این مقام مسئول در نشست کمیته مشورتی هوشمندسازی سازمان حفاظت محیطزیست بر اهمیت شتاببخشی به فرایند هوشمندسازی و بهرهگیری از فناوریهای نوین در پایش، مدیریت و حفاظت از مناطق حساس کشور تأکید کرد و خواستار تمرکز ویژه بر مناطق بحرانی همچون پارک ملی گلستان و تندوره شد. نهم آذرماه شاهد افتتاح مرکز پایش هوشمند محیطزیست بودیم. در جلسهای که به همین منظور تشکیل شد، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیطزیست گفت: «با راهاندازی مرکز پایش هوشمند علاوهبر آنکه رصد خیلی دقیقتری بر اتفاقات محیطزیست اتفاق خواهد افتاد، آمادگی داریم براساس شاخصهایی که با هماهنگی دستگاههای اجرایی و متخصصین سازمان حفاظت محیطزیست تبیین میشود، برنامههای عملیاتی برای بهبود چالشها و جلوگیری از تشدید آن ارائه دهیم. * اینترنت، ضرورت هوشمندسازی «احمد رادمان»، رئیس پارک ملی گلستان، درباره آنچه تحت عنوان هوشمندسازی و پایش آنلاین در پارک ملی گلستان اتفاق افتاده، میگوید: «دو هفته پیش نامهای به پژوهشکده محیطزیست زده شده است. همچنین، کتابچهای تهیه شده که در آن مناطق پرخطر و... را مشخص کردهایم.» بهگفته او، در گذشته هم برای چهار نقطه از پارک ملی گلستان دوربین خریداری شده بود که همچنان فعال نیستند. او میافزاید: «بااینحال، تمام این موارد تنها زمانی قابل اجراست که دسترسی به اینترنت فراهم باشد.» * پایش آنلاین، ضربه دوم به حفاظت یک منبع آگاه با اشاره به اینکه دوربینهای پارک ملی گلستان در سال ۱۳۹۶ تهیه شدند تا کار کنترل جاده را انجام دهند، میگوید: «ما در بحث پایش آنلاین با دو بحث مواجهایم؛ کارایی این شیوه و اتصال به اینترنت.» او اضافه میکند: «تصور مدیران سازمان حفاظت محیطزیست این است که با دوربینگذاری، نیازی به گشت نداریم. درحالیکه پایش آنلاین نقش مکمل در حفاظت را دارد و نمیتواند جایگزین گشتهای محیطبانی شود.» این منبع اگاه با اشاره به اینکه شغل محیطبانی به دستگیری متخلفان و شکارچیان غیرمجاز خلاصه نمیشود، میگوید: «محیطبانان قرار است کار پایش را در ابعاد مختلف انجام دهند، بهعنوان مثال با دیدن لاشه ممکن است متوجه بیماری شوند و...، ولی زمانی که ما این موضوع را در دوربینگذاری خلاصه میکنیم، عملاً تنها یک وجه را برجسته کردهایم.» او سطح دربرگیری پایشهای آنلاین را هم چالش دوم میداند. بهگفته او، این دوربینها و... تنها میتوانند بخشهای محدودی از مناطق را پوشش دهند. بهعلاوه، مشکل خراب شدن دوربینها هم مطرح است. «تجربه نشان میدهد با بروز هر مشکلی باید شش ماه معطل ماند و همین باعث رها شدن مناطق میشود.» بهگفته این منبع آگاه، اگر پایش آنلاین به این معنا باشد که محیطبان کار اپراتوری را انجام دهد، عملاً حفاظت بیشتر آسیب میبیند. او میگوید: «دوربین، پهپاد و... به عنوان مکمل میتوانند به کار گرفته شوند. در حال حاضر با همین رویه ۲۴ و ۴۸ ساعت که برای شیفتبندی اعمال کردهاند، حفاظت بهاندازه کافی آسیب دیده و نباید با آنلاین کردن پایش به این شکل، ضربه دومی به آن زد. » حتی اگر پایش آنلاین را هم داشته باشیم، در شرایطی که اینترنت میتواند دچار اختلال شود و یا با قطع سراسری آن مواجه میشویم، چه میشود کرد؟ این منبع آگاه میگوید: «قطعاً اگر اینترنت قطع شود، دچار مشکل دیگری میشویم. در این شرایط مناطق به یکباره رها میشود و نتایج زحمات سالهای سال محیطبان به یکباره بر باد میرود.» قطع یکباره اینترنت در ایران باعث اختلال در بسیاری از فعالیتها شده است. در این شرایط صاحبان برخی کسبوکارها حاضر شدهاند بلیتهای بین ۳۰ تا ۹۵ میلیون تومانی به استانبول تهیه کنند تا بتوانند به اینترنت دسترسی داشته باشند. بااینحال، وقتی پای حفاظت در میان باشد، چنین امکانهایی از دست میرود. مناطق را نمیتوان در چمدان گذاشت و به جای دیگری منتقل کرد. ازاینروست که پایش آنلاین و سخن گفتن از هوشمندسازی نمیتواند جایگزین گشتزنی شود.
با قطع سراسری اینترنت، جستوجو و یافتن تاریخچه درباره اظهارنظر مسئولان درباره پایش آنلاین دشوار است. بااینحال، مروری بر اخبار پایگاه اطلاعرسانی سازمان حفاظت محیطزیست نشان میدهد تنها در سه ماه اخیر مسئولان مختلف بارها دراینباره صحبت کردهاند. استاندار اردبیل ۲۷ آبانماه در آیین افتتاح و بهرهبرداری مرکز پایش هوشمند محیطزیست کشور اعلام کرد سامانه پایش آنلاین رودخانه ارس راهاندازی و بهروز میشود.
یک روز بعد، یعنی در ۲۸ آبان، خبر دیگری اینبار بهنقل از «حمید ظهرابی»، معاون محیطزیست طبیعی سازمان حفاظت محیطزیست، منتشر شد. این مقام مسئول در نشست کمیته مشورتی هوشمندسازی سازمان حفاظت محیطزیست بر اهمیت شتاببخشی به فرایند هوشمندسازی و بهرهگیری از فناوریهای نوین در پایش، مدیریت و حفاظت از مناطق حساس کشور تأکید کرد و خواستار تمرکز ویژه بر مناطق بحرانی همچون پارک ملی گلستان و تندوره شد.
نهم آذرماه شاهد افتتاح مرکز پایش هوشمند محیطزیست بودیم. در جلسهای که به همین منظور تشکیل شد، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیطزیست گفت: «با راهاندازی مرکز پایش هوشمند علاوهبر آنکه رصد خیلی دقیقتری بر اتفاقات محیطزیست اتفاق خواهد افتاد، آمادگی داریم براساس شاخصهایی که با هماهنگی دستگاههای اجرایی و متخصصین سازمان حفاظت محیطزیست تبیین میشود، برنامههای عملیاتی برای بهبود چالشها و جلوگیری از تشدید آن ارائه دهیم.
اینترنت، ضرورت هوشمندسازی
«احمد رادمان»، رئیس پارک ملی گلستان، درباره آنچه تحت عنوان هوشمندسازی و پایش آنلاین در پارک ملی گلستان اتفاق افتاده، میگوید: «دو هفته پیش نامهای به پژوهشکده محیطزیست زده شده است. همچنین، کتابچهای تهیه شده که در آن مناطق پرخطر و… را مشخص کردهایم.»
بهگفته او، در گذشته هم برای چهار نقطه از پارک ملی گلستان دوربین خریداری شده بود که همچنان فعال نیستند. او میافزاید: «بااینحال، تمام این موارد تنها زمانی قابل اجراست که دسترسی به اینترنت فراهم باشد.»
پایش آنلاین، ضربه دوم به حفاظت
یک منبع آگاه با اشاره به اینکه دوربینهای پارک ملی گلستان در سال ۱۳۹۶ تهیه شدند تا کار کنترل جاده را انجام دهند، میگوید: «ما در بحث پایش آنلاین با دو بحث مواجهایم؛ کارایی این شیوه و اتصال به اینترنت.»
او اضافه میکند: «تصور مدیران سازمان حفاظت محیطزیست این است که با دوربینگذاری، نیازی به گشت نداریم. درحالیکه پایش آنلاین نقش مکمل در حفاظت را دارد و نمیتواند جایگزین گشتهای محیطبانی شود.»
این منبع اگاه با اشاره به اینکه شغل محیطبانی به دستگیری متخلفان و شکارچیان غیرمجاز خلاصه نمیشود، میگوید: «محیطبانان قرار است کار پایش را در ابعاد مختلف انجام دهند، بهعنوان مثال با دیدن لاشه ممکن است متوجه بیماری شوند و…، ولی زمانی که ما این موضوع را در دوربینگذاری خلاصه میکنیم، عملاً تنها یک وجه را برجسته کردهایم.»
او سطح دربرگیری پایشهای آنلاین را هم چالش دوم میداند. بهگفته او، این دوربینها و… تنها میتوانند بخشهای محدودی از مناطق را پوشش دهند. بهعلاوه، مشکل خراب شدن دوربینها هم مطرح است. «تجربه نشان میدهد با بروز هر مشکلی باید شش ماه معطل ماند و همین باعث رها شدن مناطق میشود.»
بهگفته این منبع آگاه، اگر پایش آنلاین به این معنا باشد که محیطبان کار اپراتوری را انجام دهد، عملاً حفاظت بیشتر آسیب میبیند. او میگوید: «دوربین، پهپاد و… به عنوان مکمل میتوانند به کار گرفته شوند. در حال حاضر با همین رویه ۲۴ و ۴۸ ساعت که برای شیفتبندی اعمال کردهاند، حفاظت بهاندازه کافی آسیب دیده و نباید با آنلاین کردن پایش به این شکل، ضربه دومی به آن زد. »
حتی اگر پایش آنلاین را هم داشته باشیم، در شرایطی که اینترنت میتواند دچار اختلال شود و یا با قطع سراسری آن مواجه میشویم، چه میشود کرد؟ این منبع آگاه میگوید: «قطعاً اگر اینترنت قطع شود، دچار مشکل دیگری میشویم. در این شرایط مناطق به یکباره رها میشود و نتایج زحمات سالهای سال محیطبان به یکباره بر باد میرود.»
قطع یکباره اینترنت در ایران باعث اختلال در بسیاری از فعالیتها شده است. در این شرایط صاحبان برخی کسبوکارها حاضر شدهاند بلیتهای بین ۳۰ تا ۹۵ میلیون تومانی به استانبول تهیه کنند تا بتوانند به اینترنت دسترسی داشته باشند. بااینحال، وقتی پای حفاظت در میان باشد، چنین امکانهایی از دست میرود. مناطق را نمیتوان در چمدان گذاشت و به جای دیگری منتقل کرد. ازاینروست که پایش آنلاین و سخن گفتن از هوشمندسازی نمیتواند جایگزین گشتزنی شود.
برچسب ها:
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
مطالب مرتبط
در «سرچهان»، تکهای از وجودم سوخت
انتقاد پزشکیان از نبود اطلاعات دقیق و نقشه جامع آب برای مدیریت منابع
مسیر ناهموار احیای دریاچه ارومیه
گزارش «پیام ما» از برخورد با زنان معترض به معدن طلا در سرسیاه تفتان
طلا، تفتــــان را تکهتکه کرد
محیط زیست اصفهان
ضرورت تدوین برنامه جامع برای حفظ حیات آبزیان زایندهرود در شرایط نوسان جریان
آلودگی هوا، کودهای شیمیایی و قارچکشها زبان شیمیایی طبیعت را دگرگون میکنند
حمله به زبان بویایی ساکنان زمین
چهار داوطلب از دشواری اطفای حریق در جنگلهای زاگرس در استان فارس میگویند
شعلهها از داوطلبان جلو میزنند
در نشست احیای دریاچه ارومیه با حضور پزشکیان مطرح شد
احیای ارومیه در گرو حکمرانی علمی آب
سازمان حفاظت محیطزیست:
هوشمندسازی، راهبرد نوین حفاظت از حیاتوحش ایران
گامی مهم برای نجات گونههای در معرض خطر انقراض
احیای نسل «فسیلهای زنده» دریای خزر در رودخانه تجن؛ ایجاد ذخیرهگاه ژنتیکی ماهیان خاویاری در دستور کار
حضور پرندگان مهاجر در شمال غرب کشور
استقرار هزاران سار صورتی در زیستگاههای طبیعی شهرستان انگوت
وب گردی
- بهترین پنل پیامکی ایران [4 تا از بهترین سامانه پیامکی ایران]
- آشنایی با خدمات متنوع اسنپفود در رشت
- بهترین مدل شومیز برای افراد چاق؛ 10 مدل ترند 1405
- جنس سیم چه تأثیری در کیفیت برق رسانی دارد؟
- مسابقه ملی ایدهپردازی «ایدانو» به آنتن شبکه دو رسید
- «سهم ما از قدردانی»؛ حمایت ویژه هتلهای دُنسه از قهرمانان امداد
- درخواست ایجاد مسیر دوچرخهسواری ۱۰۰ کیلومتری در قم
- چند روز بعد از سمپاشی ساس از بین میرود؟ (راهنمای کامل سمپاشی ساس + قوی ترین سم ساس)
- باغ پرندگان تهران کجاست؟ معرفی، ساعت کاری و آدرس
- مقایسه قیمت ورق شیروانی، سیاه، استیل و گالوانیزه در یک نگاه بیشتر
بیشترین نظر کاربران
ورود یوزپلنگ «هلیا» و سه تولهاش به شرق سمنان
پربازدیدها
1
رقص سوگوارانه؛ کنشی مقاومتی
2
رقص عزا
3
مبارزه با جستوجوی گنج
4
هوای آلوده با موتورهای منسوخشده و آلاینده خودروهای داخلی
5
گنجِ گمشده زیر چرخ لودرها




دیدگاهتان را بنویسید