پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تداوم خشکسالی در ۵ استان

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد

تداوم خشکسالی در ۵ استان





تداوم خشکسالی در  ۵ استان

۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۰:۰۴

بنابر اعلام رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناس کشور، هرچند بارش‌های نسبتاً خوبی از ابتدای سال آبی اتفاق اتفاق افتاده، اما پنج استان تهران، قزوین، البرز، سمنان و خراسان‌رضوی وارد پنجمین سال خشکی شده‌اند. برای سایر نقاط کشور نیز می‌توان تابستان با خشکی نسبتاً ضعیف تا متوسط را پیش‌بینی کرد. همچنین، گرچه می‌توان بهبود بارش‌ها را در اکثر نقاط کشور مشاهده کرد، اما این موضوع به معنای عبور از خشکسالی هیدرولوژیکی و بهبود شرایط ذخایر زیرزمینی آب کشور نیست.

«احد وظیفه»، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، می‌گوید خوشبختانه در سال آبی جاری، ایران شاهد بارش‌های بسیار خوبی بوده است؛ اما این موضوع به‌معنای پایان بحران خشکسالی در کشور نیست.

 

به‌گفتهٔ او، خشکسالی در سه سطح قابل بررسی است. یکی خشکسالی هواشناسی که دلالت بر میزان بارش‌ها دارد، دیگری خشکسالی کشاورز که دلالت بر دسترس به منابع آب با توجه به میزان و نوع کشت دارد و سوم خشکسالی هیدرولوژیکی است که به‌نظر می‌رسد در آیندهٔ نزدیک رفع نخواهد شد: «درست است که بارش‌های سراسر کشور از ابتدای سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه گذشته بهبود پیدا کرده است، اما این به‌معنای بهبود وضعیت هیدرولوژیکی کشور نیست؛ چراکه خشکسالی هیدرولوژیکی در کشور طولانی‌مدت شده است. بنابراین، چرخهٔ آب بارش هم نمی‌تواند در بازهٔ زمانی مثلاً شش ماه، یک یا دو سال شرایط ما را بهبود ببخشد، سفره‌های زیرزمینی را پر کند یا میزانی که ما از منابع تجدیدشونده را برداشت کردیم، جبران کند.» 

طبق آمار وزارت نیرو شش استان تهران، بوشهر، فارس، قزوین، سمنان و چهارمحال‌وبختیاری دارای کاهش ۱۰ درصدی بارش نسبت به نرمال هستند

او توضیح می‌دهد طی سال‌های متوالی خشک ایران و همچنین طی خشکسالی‌هایی که در چهار سال اخیر تجربه کردیم، بیش‌برداشت از منابع آب زیرزمینی در کشور به‌شکل فزاینده‌ اتفاق افتاده است: «به هر میزان که ما شاهد شیوع خشکسالی و خشک شدن رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها بودیم، میزان بیشتری از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت کردیم و به‌هیچ‌عنوان مصرف را کنترل نکردیم. این اتفاقی است که طی دهه‌های گذشته نیز رخ داده است، اما در سال‌های اخیر به‌دلایل متعدد بسیار بیشتر شده است.»

 

وظیفه می‌گوید: «بارش‌های تابستان نیز در مناطقی که عنوان خشکسالی شدید از آنها یاد می‌کنیم، اتفاق جدید و بهبودی ایجاد نمی‌کند؛ چراکه در این فصل سال فقط جنوب‌شرق کشور و سواحل شمالی ممکن است بارش داشته باشد که حتی برای خود این مناطق هم قابل‌توجه نیست. بنابراین، مهم این است که امسال نیز در مدیریت منابع آب کشور این موضوع لحاظ شود که نه‌فقط خشکسالی تمام نشده است بلکه خسارت‌های منابع آبی ما هم چندان جبران نشده است. بخش اعظمی از این بارش‌های اخیر که ناشی از تغییراقلیم است و به‌شکل سیل‌آسا نیز باریده، اکثراً به دریا روانه شده است و در برخی مناطق توانسته وضعیت سدها را بهبود ببخشد. بنابراین، نباید برای منابع آبی مانند ترسالی برنامه‌ریزی شود.»

 

گفته‌های وظیفه و تأکید او بر اینکه از ترسالی و پرآبی خبری نیست، درحالی‌است که سخنگوی صنعت آب کشور نیز با بیان اینکه در سال آبی جاری بارش‌ها بهبود داشته است، می‌گوید سدهای کشور ۶۷ درصد پر شده است، اما با توجه به توقف بارش‌ها و کاهش رواناب رودخانه‌ها روند ورود آب به مخازن سدها متوقف شده و باید آب در بخش‌های مختلف با حساسیت مصرف شود. 

به هر میزان که شاهد شیوع خشکسالی و خشک شدن رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها بودیم، میزان بیشتری از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت کردیم

شرکت مدیریت منابع آب ایران به‌نقل از «فیروز قاسم‌زاده» نوشت: «از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۳، درصد پرشدگی سدهای کشور ۶۷ درصد است. این درحالی‌است که سدهای تهران، دارای پرشدگی ۳۴ درصدی هستند. براساس اطلاعات شبکهٔ باران‌سنجی وزارت نیرو، استان تهران دارای بیشترین کاهش بارش در بین استان‌های کشور است. کاهش مصارف شرب در پایتخت حائز اهمیت است. از شهروندان خواهان توجه همگانی به آب و کاهش مصرف به‌ویژه در ساعت‌‌های اوج مصرف هستیم.» 

 

به‌گفتهٔ قاسم‌زاده، براساس اطلاعات شبکهٔ باران‌سنجی که مبنای وزارت نیرو برای سنجش بارندگی کشور است، این بارندگی نسبت به سال آبی گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است، اما ورودی‌ها به مخازن سدها حدود شش درصد رشد داشته است. مقادیر ورودی به سدهای کشور نسبت به هفته‌های گذشته کاهشی است: «این نشان می‌دهد اثر خشکسالی‌های سال‌های قبل و گذشته همچنان در آورد رودخانه‌ها مشهود است. طبق آمار وزارت نیرو شش استان تهران، بوشهر، فارس، قزوین، سمنان و چهارمحال‌وبختیاری دارای کاهش ۱۰ درصدی بارش نسبت به نرمال هستند و استان‌های سیستان‌وبلوچستان، یزد، خراسان‌جنوبی، ایلام و آذربایجان‌غربی با افزایش بارش ۲۰ درصد روبه‌رو بودند.» 

در زمان تنظیم این گزارش هشدار هواشناسی برای کشاورزان ۱۳ استان کشور با احتمال بارش‌های آسیب‌زننده به محصولات کشاورزی صادر شده است. به‌نظر می‌رسد گرچه تغییراقلیم و بارش‌های غافلگیرکننده‌اش تا پایان سال آبی نمی‌تواند گره چندانی از خشکسال کشور بگشاید، اما همچنان می‌تواند در بخش‌های زیادی خسارت ایجاد کند. 

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر