پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش بارش‌ها به معنای حل مشکل کم‌آبی نیست

افزایش بارش‌ها به معنای حل مشکل کم‌آبی نیست





افزایش بارش‌ها به معنای حل مشکل کم‌آبی نیست

۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۴۵

افزایش بارش در اردیبهشت ماه، متوسط بارش کشور را به حد نرمال رسانده است؛ با این وجود در برخی از مناطق کماکان با کمبود بارش مواجه هستیم. لازم است از منابع آبی در کشاورزی هوشمندانه استفاده شود.

به گزارش پیام ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «احد وظیفه» وضعیت بارش کشور در سال آبی جاری را این‌طور توصیف کرد: بنا بر آمار، در بهار امسال ۹۳ میلی‌متر بارندگی دریافت کردیم، درحالی‌که میزان بارش متوسط نرمال ۵۷ میلی‌متر است که این امر رشد ۶۴ درصدی بارش بالاتر از نرمال را نشان می‌دهد که براین اساس کم بارشی پاییز و زمستان جبران شده است، اما این امر بدان معنا نیست که در تمامی استان‌ها بارش نرمال است.

او در مورد مناطقی که بارش‌های کمتر و بیشتر از نرمال دریافت کرده‌اند، گفت: بنابر نقشه‌های هواشناسی در استان‌های تهران، سمنان، بخش‌های مرکزی و مناطق شمالی مرکزی، قزوین، تا حدودی زنجان با کم بارشی مواجه هستیم و در مقابل مناطق غرب، شمال غرب و جنوب غرب نرمال و بیش از نرمال است. به رغم بهبود شرایط بارش در خراسان رضوی، کماکان ۱۶ درصد نسبت به نرمال عقب هستیم. همچنین در استان‌های قزوین، تهران و سمنان بارش‌ها ۳۱ تا ۳۵ درصد کمتر از نرمال است که با وجود رسیدن به انتهای پنجره زمانی بارش‌ها فرصت چندانی برای دریافت بارش در کشور نداریم.

«وظیفه» درباره بارش و افزایش دمای هوا در آینده توضیح داد: با توجه به آنکه ۲۰ خرداد فصل بارش به پایان می‌رسد، طبق نقشه‌های هواشناسی، شاهد بارش چندانی طی دو هفته آینده در عرض‌های شمالی نخواهیم بود، سال آبی جاری متوسط کشور با بارش‌های نرمال به پایان می‌رسد. دمای هوا نیز در خرداد و طول فصل تابستان یک تا دو درجه بالاتر از نرمال قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز خشکسالی درباره وضعیت سدهای کشور گفت: وضعیت سدهای غرب و جنوب غرب بسیار مساعد است به طوری که به لحاظ تامین برق مشکلی برای این مناطق نداریم. با توجه به کمبود بارش در شمال شرق و خراسان رضوی وضعیت سدها در آن‌جا مطلوب نیست.

او همچنین درباره محدودیت‌های استفاده از منابع آبی در بخش کشاورزی گفت: با توجه به مسئله کمبود آب در استان‌های تهران، سمنان، قزوین و خراسان رضوی باید مدیریت استفاده از منابع آبی در دستور کار بخش کشاورزی قرار بگیرد چراکه وضعیت منابع آب‌های زیرزمینی خیلی محدود و سفره‌های زیرزمینی در حال تخلیه هستند.

«وظیفه» در ادامه به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به شرایط جوی و بارش بهتر است برای پایداری سرزمین، استفاده آب در بخش کشاورزی هوشمندانه و مدبرانه صورت بگیرد تا شرایط به گونه‌ای نباشد که سفره‌ها خالی شود.

او با اشاره به کاهش پنجاه درصدی بارش‌ها طی سال‌های 99 تا 1402 بر اتخاذ راهکارهایی تاکید کرد که موجب جبران بخشی از کمبودها و به تعادل رسیدن شرایط شود. یکی از این راهکارها محدود کردن کشت محصولات آب‌بر در استان‌هایی است که با کمبود منابع آبی روبه‌رو هستند. وزارت نیرو نیز باید قانون توزیع عادلانه آب را مورد توجه قرار دهد و از لحاظ مدیریت و مصرف بهترین نمودار را به کار بگیرد.

رئیس مرکز خشکسالی درباره اقدامات پیشنهادی برای جلوگیری از تخریب سرزمین و حفظ منابع گفت: اکنون به دلیل برداشت بی‌رویه، فرونشست در دشت‌ها را داریم که برای جلوگیری از تخریب سرزمین باید بهترین روش‌ها را برای توزیع و جمع‌آوری مصرف آب در نظر بگیریم و در هرجا نمی‌توان از آب‌های فاضلاب و بازچرخانی به دلیل آلودگی خاک استفاده کرد، از این رو حفظ آب و خاک اهمیت بسیاری دارد که در هر بخش باید یک سری اقدامات انجام داد و بی‌توجهی به این موضوعات پایداری سرزمین را دچار چالش می‌کند.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر