پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پایان ایران‌گردی خودروی ۱۰۰ ساله

گردشگران استرالیایی: سفر به ایران را پیشنهاد می‌کنیم

پایان ایران‌گردی خودروی ۱۰۰ ساله

«لانگ کیدبی» و «بیو کیدبی» می گویند در ایران احساس امنیت داشتند و سفر به ایران را به همهٔ گردشگران توصیه می‌کنند





پایان ایران‌گردی خودروی ۱۰۰ ساله

۵ خرداد ۱۴۰۳، ۲۱:۴۸

|پیام ما| سفر ۱۲روزهٔ «لانگ کیدبی» و «بیو کیدبی»، گردشگران استرالیایی که با خودروی معروف Bean به ایران سفر کرده بودند،‌ به پایان رسید. آنها که پیش از ایران فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، اتریش، اسلوونی، کرواسی، صربستان، بلغارستان و ترکیه را دیده بودند، معتقدند پهناوری، طبیعت، اقلیم و فرهنگ ایران با آنچه تاکنون دیده‌اند، متفاوت است و سفر به این کشور را به دیگران نیز توصیه می‌کنند. این صحبت درحالی مطرح می‌شود که این روزها بسیاری از کشورها شهروندان خود را از سفر به ایران منع می‌کنند و آن را در فهرست مناطق پرخطر قرار داده‌اند.

گردشگری ماجراجویانه یا Adventure Tourism طبق تعریف «انجمن تجاری سفرهای ماجراجویانه» سفری همراه با فعالیت فیزیکی، انتقال فرهنگ یا ارتباط با طبیعت است و به‌عبارتی یعنی ارتباط گرفتن با یک فرهنگ جدید و طبیعت حین انجام فعالیت‌های فیزیکی؛ شبیه به سفری که زوج جهانگرد استرالیایی مدتی پیش آغاز کردند تا با خودروی تاریخی Bean از انگلستان به استرالیا سفر ‌کنند و در مسیر این ماجراجویی چندروزی هم مهمان ایران بودند. 

«لانگ کیدبی» و «بیو کیدبی»: برای دیدن واقعیت‌ها باید به هر کشوری سفر کرد. ایران برای ما خیلی جالب بود و مهمترین نکته تفاوت آنچه دربارهٔ ایران شنیده بودیم و چیزی بود که دیدیم. ما به ۸۰ کشور سفر کردیم، اما اقلیم ایران و پهناوری و تنوع آب‌وهوایی آن متفاوت بود

«مجتبی قدیری معصوم» و «لیلا وثوقی» نیز در مقاله‌ای با عنوان «گردشگری ماجراجویانه» به این موضوع اشاره کرده بودند که «اشکال نوین گردشگری تحت‌تأثیر الگوی جدید مصرف گردشگری به گردشگری علایق خاص (SIT) معروف شده و در این قبیل گردشگری‌ها، گردشگران اغلب به‌دنبال محرک‌های مهیج و کسب تجربه‌هایی پر از پیچیدگی و هیجان هستند و گردشگری ماجراجویانه را که امروزه رشد و توسعهٔ بسیاری در جهان یافته است، می‌توان یکی از مصادیق آن قلمداد کرد.»

«لانگ کیدبی» و «بیو کیدبی» نیز با همین رویکرد، گردشگری ماجراجویانهٔ خود را از ۱۳ فروردین امسال از پایتخت انگلستان آغاز کردند و با عبور از کشورهایی چون فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، اتریش، اسلوونی، کرواسی، صربستان، بلغارستان و ترکیه، ۲۳ اردیبهشت از طریق مرز بازرگان وارد ایران شدند و ۳ خرداد از مرز میرجاوه از کشور خارج شدند.

 

تکرار یک تجربه

خودروی معروف Bean اما پیش‌ازاین نیز به ایران آمده بود؛ سال ۱۹۲۷ یک گردشگر ماجراجوی استرالیایی به‌نام «فرانسیس بیرتلز» که به رانندگی و سفر علاقه‌مند بود، با این خودرو از لندن به استرالیا سفر کرد و در مسیر خود از کشورهای یادشده از جمله ایران بازدید کرد. این زوج ماجراجوی استرالیایی امسال پس از گذشت حدود صد سال از سفر بیرتلز با همان خودرو که حالا در زمرهٔ خودروهای ارزشمند تاریخی قرار دارد، تصمیم به سفر گرفتند.

 

روایت آنها در گفت‌وگو با «پیام ما» نشان می‌دهد این سفر علاوه‌بر اینکه زنده کردن یاد و خاطرهٔ «فرانسیس بیرتلز» باشد، یک چالش برای سن ۷۴ سالگی هم هست؛ چالش سفر با یک خودروی قدیمی و آن هم در مسیر ۲۲ هزار کیلومتری.

ازآنجاکه این سفر فقط با هدف طی مسیر ۲۲ هزار کیلومتری و عبور از کشورهای در طول مسیر انجام شد، چندان به گشت‌وگذار در اماکن گردشگری یا تاریخی اختصاص نداشت. بااین‌حال، «لانگ کیدبی» و «بیو کیدبی» طی ۱۲ روز اقامت در ایران از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری شهرهای ماکو، تبریز، زنجان و تهران، کاشان، اصفهان، یزد، کرمان و سیستان‌وبلوچستان بازدید داشتند. 

 

حالا آنها سفیرانی هستند که در مصاحبه‌های مختلف از صمیم قلب پاسخ دادند که «ایران را دیدیم و آنقدر که در ایران به ما خوش گذشت و مورد توجه قرار گرفتیم و راحت سفر کردیم، در اروپا سفر نکرده بودیم.» بلکه در شرایطی که بسیاری از کشورها ایران را یک منطقه پرخطر معرفی کرده و به شهروندان خود توصیه کرده‌اند که به این کشور سفر نکنند، پای گردشگران خارجی دیگر را به ایران باز کنند. نکتهٔ دیگر اینکه، تنوع اقلیمی و فرهنگی ایران یکی از همان نکاتی است که به چشم این گردشگران آمده است و می‌تواند در معرفی بهتر از ایران کمک کند.

 

 سفر برای دیدن واقعیت‌ها

کارشناسان می‌گویند برای اینکه یک ماجراجو باشید، لزوماً نباید کارهایی مانند پرش آزاد و غواصی با کوسه‌‌ها را انجام دهید. هرچند که هر دو فعالیت نام‌برده‌شده بخشی از گردشگری ماجراجویانه هستند، اما همین که خود را در شرایطی قرار دهید که فراتر از دایرهٔ امن شما است، ماجراجو شده‌‌اید. در دنیا این سفرها بسیار معروف است. اگر بتوان گردشگری را در ایران فعال کرد، می‌توانیم راحت چاه‌های نفت را ببندیم. نفت قابل تحریم است، اما گردشگر قابل تحریم نیست.

 

«لانگ کیدبی» و «بیو کیدبی» می‌گویند: «برای دیدن واقعیت‌ها باید به هر کشوری سفر کرد. ایران برای ما خیلی جالب بود و مهمترین نکته تفاوت آنچه دربارهٔ ایران شنیده بودیم و چیزی بود که دیدیم.»

آنها از طبیعت، پهناوری، تنوع اقلیم و فرهنگ مردم به‌عنوان یکی از جذابیت‌های ایران یاد می‌کنند و می‌گویند: «ما به ۸۰ کشور سفر کردیم، اما اقلیم ایران و پهناوری و تنوع آب‌وهوایی آن متفاوت بود. همین‌طور رویکرد و استقبال مردم که همه‌جا به ما محبت می‌کردند، با ما عکس می‌گرفتند و سعی می‌کردند با ما صحبت کنند.»

 

این گردشگران تأکید می‌کنند در سفر به ایران با چالش خاصی مواجه نشدند و شاید یکی از مشکلاتشان فقط چندبار خرابی ماشین قدیمی و همین‌طور اصرار مردم به عکاسی با ماشین بود که گاهی در سفر اختلال ایجاد می‌کرد.

آنها در پایان سفر خود بار دیگر این موضوع را مطرح می‌کنند که در ایران احساس امنیت داشتند و سفر به ایران را به همهٔ گردشگران توصیه می‌کنند.

این گروه دونفره که با پشتیبانی انجمن وسایل نقلیهٔ تاریخی ایران، همکاری کلوپ ملی سافاری و حمایت ماموت‌خودرو در جاده‌ها و مسیرهای ایران پیمایش می‌کردند، پس از کشورمان از پاکستان، هند، مالزی و سنگاپور عبور می‌کنند و به مقصد نهایی خود در استرالیا خواهند رسید.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

درمان نانویی سرطان با ویروس گیاهی!

درمان نانویی سرطان با ویروس گیاهی!

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر