پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سیل ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت زد

خسارت سیل سیستان‌وبلوچستان اعلام شد

سیل ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت زد

با وجود این اعلام خسارت اما گفته‌ها از جنوب این استان حاکی از این است که میزان خسارت بسیار گسترده‌تر از عدد اعلامی است





سیل ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت زد

۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۰۰

آمار رسمی می‌گوید سیل هفته گذشته بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت در بخش‌های مختلف برجای گذاشت است. اما منابع و فعالان محلی می‌گویند خسارت سیل اخیر، به‌ویژه به این دلیل که به فاصله کمتر از دو ماه از سیل قبلی در اسفند 1402 اتفاق افتاده است، بسیار بیشتر از این این عدد است. تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از این منطقه نیز به‌ویژه زربار نیز وضعیت بسیار وخیمی از گل و آبگرفتگی حتی در خانه‌های مردم را نشان می‌دهد.

میزان خسارت سیل در سیستان‌و بلوچستان از سوی استانداری این استان اعلام شد. «منصور بیجار»، معاون عمرانی استانداری سیستان‌وبلوچستان و ‌سخنگوی ستاد‌مدیریت بحران استان با تایید این خبر به «پیام‌ ما» توضیح داد: «سیل چند روز‌ گذشته بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت در بخش‌های مختلف برجای گذاشت است که بیشتر خسارت‌ها مربوط به زیرساخت‌های جاده‌ای، برق، کشاورزی، آب روستایی است.

به گفته او از ۴۵۰ روستای درگیر سیل، برق ۴۴۵ روستا با تلاش شبانه‌روزی نیروی‌های برق استان پایدار شده است: «تمام راه‌های اصلی و فرعی شهر‌های جنوبی که در سیل مسدود شده بودند بازگشایی شده‌اند و ‌با فروکش کردن آب تلاش برای بازگشایی راه‌های روستایی هم ادامه دارد. امدادرسانی‌های به مناطق صعب‌العبور که راه دسترسی‌شان قطع است از طریق بالگرد در حال انجام است و هیچ مشکلی برای تامین نیازی مردم درگیر سیل وجود ندارد.»

پیشتر و قبل از اعلام رسمی خسارت سیلاب از سوی دولت «معین‌الدین سعیدی»، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی وضعیت این خسارت‌ها را در کمتر از دو ماه تکرار شده است این گونه تعریف کرد :«سیل مجدد در سیستان و بلوچستان کمر مردم را شکسته است مخصوصا در منطقه زرآباد آنچه که کشاورزان و مردم داشتند از آنها گرفته شد. متأسفانه در این سیل بیش از ۱۰ نفر جان خود را از دست دادند و همه زیرساخت‌ها چه در حوزه راه و چه در حوزه برق و آب از بین رفته است.»

اسفند سال گذشته نیز اعلام شده بود که  برآوردهای اولیه حاکی است که سیل در سیستان و بلوچستان ۲۲ هزار میلیارد ریال خسارت داشته است.

نماینده سیستان و بلوچستان: سیل مجدد در سیستان و بلوچستان کمر مردم را شکسته است مخصوصا در منطقه زرآباد آنچه که کشاورزان و مردم داشتند از آنها گرفته شد

تماس با مردم محلی در مناطق سیل‌زده به‌ویژه در سیستان‌وبلوچستان دشوار است. آنتن‌دهی اندک تلفن همراه، همچنین مشغول بودن دائمی مردم به پاکسازی محیط موجب شده است که کمتر کسی بتواند یا وقت داشته باشد تا گفت‌وگویی در مورد سیب انجام دهد.

«محمد بلوچی» یکی از فعالان اجتماعی محلی که در زمان تهیه این گفت‌وگو در «زرآباد» حضور دارد به «پیام ما» می‌گوید: «برآورد خسارت‌ها به هیچ عنوان دقیق نیست و من فکر می‌کنم نزدیک به عدد واقعی هم نباشد. بخش زیادی از روستاها هنوز در آب و گل است. تقریبا بیشتر اراضی کشاورزی در جنوب سیستان و بلوچستان از بین رفته است. اگر دامی از از سیل اسفند مانده بود هم حالا از بین رفته است. وسایل زندگی مردم هم همینطور. خانه‌های کپری باید از نو ساخته شود.»

او تاکید می‌کند که هنوز راه دسترسی بسیاری روستاها باز نشده است: «میزان خسارت بسیار زیاد است و زندگی مردم واقعا تعطیل شده است. جنوب سیستان و بلوچستان همیشه در محرومیت بوده است و حالا این محرومیت چند برابر شده است. همه چیز خیلی بدتر از آن چیزی است که در اخبار رسمی می‌بینید.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *