پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پلاستیک‌، فاجعه‌ای برای سلامتی و محیط‌زیست

پلاستیک‌، فاجعه‌ای برای سلامتی و محیط‌زیست





پلاستیک‌، فاجعه‌ای برای سلامتی و محیط‌زیست

۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۲:۳۱

پلاستیک‌ها مواد مصنوعی هستند که از فرایند پلیمری شدن به‌وجود می‌آیند. به‌دلیل ارزانی و فراوانی، پلاستیک‌ها به‌طور گسترده‌ای در فرایند‌های مختلف و کار‌های روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به‌طوری‌که سالانه نزدیک ۳۰۰ میلیون تن زباله‌ٔ پلاستیکی تولید می‌شود و ۷۵ درصد پلاستیک‌های تولیدی به زباله تبدیل می‌شوند. پلاستیک‌ها دارای ساختار شیمیایی هستند و پسماند آنها اثرات مضری بر سلامتی و محیط‌زیست دارند که امید است با شناخت و آگاهی نسبت به مضرات پلاستیک تلنگری برای کاهش مصرف محصولات پلاستیکی شود.

روزانه به‌ازای هر فرد تعداد زیادی کیسه پلاستیک مصرف می‌شود که این مصرف بی حساب و کتاب ما نه‌تنها زندگی خودمان بلکه زندگی موجودات دیگر را دچار مشکل کرده است. سالانه میلیون‌ها جانور دریایی پلاستیک‌ها را با غذای اصلی خود اشتباه می‌گیرند و بعد از مصرف آنها جان خود را از دست می‌دهند.

 

پسماند‌های پلاستیکی با سرعت بسیار کم تجزیه و در فرایند تجزیه به میکروپلاستیک‌ها تبدیل می‌شوند که اثرات جانبی مضری برای گیاهان، حیوانات، ساختار و کارکرد خاک و سلامتی دام و انسان دارند.

ذرات میکروپلاستیک‌ها از طریق آب، غذا و هوا وارد بدن دام می‌شوند و در روده، کبد، کلیه و قلب مشاهده‌ شده‌اند که باعث تغییرات بیوشیمیایی و تخریب ساختمانی و نقص در عملکرد بدن دام می‌شوند.

ذرات میکروپلاستیک‌ها به‌صورت مستقیم مانند تنفس و یا به‌صورت غیرمستقیم از طریق غذا‌های دریایی و دامی، نمک و آب وارد بدن انسان و از طریق روده جذب می‌شوند و با وارد شدن ذرات میکروپلاستیک به درون لنف و خون باعث فعالسازی و ایجاد پاسخ ایمنی و التهابی غیرطبیعی در بدن می‌شوند.

 

انسان در چرخه‌ای زندگی می‌کند که هر آسیبی که به طبیعت وارد کند، به خودش برمی‌گردد. امروزه در بیشتر کشور‌های پیشرفته دولت و مردم متوجه مضرات و آلودگی‌های ناشی از پلاستیک‌ها شده‌اند و شروع به کاهش مصرف پلاستیک کرده‌اند. صنایع این کشور‌ها در بسته‌بندی‌ها از مواد پایدار و قابل‌تجزیه استفاده می‌کنند.

امید است ما هم با آموزش و آگاه‌سازی جامعه کمتر از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنیم و در کار‌های روزمرهٔ خود از کیسه‌های پارچه‌ای و چندبار مصرف استفاده کنیم و همچنین، قاشق و چنگال‌ فلزی و لیوان‌ شیشه‌ای را به‌جای ظروف یکبارمصرف برگزینیم؛ زندگی مصرف پلاستیک را کم کنیم تا زندگی سالمتری برای خود و عزیزانمان و محیط‌زیست فراهم شود.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *