پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | پیش‌بینی وقوع سیلاب در 15 استان کشور

پیش‌بینی وقوع سیلاب در 15 استان کشور





پیش‌بینی وقوع سیلاب در 15 استان کشور

۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۱۷

|پیام ما| 8 استان کشور هفته گذشته دچار سیلاب شدند و امدادرسانی به این مناطق همچنان ادامه دارد، وب سایت خبری وزارت نیرو به نقل از رئیس موسسه تحقیقات آب کشور از پیش‌بینی وقوع سیلاب در 15 استان کشور خبر داد. براساس این خبر پیش‌بینی می‌شود در استان‌های کرمان، یزد و مازندران طی حدود 60 ساعت، 70 تا 90 میلی‌‌متر بارندگی‌ را شاهد باشیم.

به گفته «محمدرضا کاویان‌پور» سامانه بارشی جدید در برخی نقاط کشور فعال شده است: «این سامانه بارشی از امروز یکشنبه فعال می‌شود و اوج بارندگی‌ها در روز چهارشنبه هفته جاری پیش‌بینی شده است. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در برخی از نواحی استان‌های سمنان، گلستان، اصفهان و فارس ۵۰ تا ۷۰ میلی‌متر بارندگی رخ خواهد داد. همچنین طی ۴۸ ساعت بین ۴۰ تا ۶۰ میلی‌متر بارندگی را در استان‌های تهران، البرز، مرکزی، همدان، قم و نیز چهارمحال و بختیاری شاهد خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود از بعدازظهر روز دوشنبه همین هفته، طی ۳۶ ساعت در شمال سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی بین ۳۰ تا ۶۰ میلی‌متر بارندگی به ثبت برسد.»

فعالیت سامانه جدید بارشی در حالی شروع شده است که هفته گذشته ۸ استان کشور از جمله استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان، یزد، هرمزگان و فارس دچار سیلاب شده بودند و بسیاری از مناطق سیل زده همچنان درگیر آبگرفتگی هستند. براساس اعلام سازمان جمعیت هلال احمر کشور امدادگران هلال احمر همچنان مشغول امدادرسانی به سیل زدگان ۳ استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی هستند که وضعیت وقوع سیل در این استان‌ها بحرانی تر است.

با وجود اینکه به دلیل رفع نشدن آبگرفتگی و تداوم بارش‌ها هنوز خسارت سیلاب بهاری اعلام نشده است اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که احتمالا بیشترین خسارت‌ها مربوط به استان سیستان‌وبلوچستان است. به گفته رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر بارش‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان و بویژه منطقه زرآباد بسیار شدید بوده است و امداد رسانی در مناطق متاثر استان ادامه دارد.

مطابق آنچه «بابک محمودی» در جمع خبرنگاران اعلام کرده است هم اکنون تمرکز امدادرسانی تمام ارگان های امدادی بر روی منطقه زرآباد استان سیستان و بلوچستان است: «تمام تیم امدادی با تمام توان در حال امدادرسانی هستند اما شدت و میزان بارش ها بسیار شدید بوده است. در این مدت زمان نیاز به انجام عملیات امدادی در ۹ استان اصفهان، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد و ۵۶ شهرستان، احساس شد. امدادگران در ۹۳ مورد عملیات به ۲۵ هزار و ۶۰۵ نفر امدادرسانی کردند، ۲ هزار و ۵۲۳ نفر را اسکان اضطراری دادند و ۲۰۳ نفر را به مناطق امن منتقل کردند. آب تجمیع شده در ۱۷۷ واحد مسکونی تخلیه شد و ۳ اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان جاسک با برپایی ۸۰ دستگاه چادر، برای افراد متاثر از سیل، برپا شد.»

بیشتر مناطقی که طی روزهای گذشته سیلاب گریبانشان را گرفته بود اکنون نیز در فهرست هشدار سیلاب جدید از سوی موسسه تحقیقات آب کشور به چشم می‌خورند. همچنین به رغم گفته‌های رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور، گزارش‌های سمی و غیر رسمی نشان می‌دهد بسیاری از مناطق از جمله روستاهای نیک‌شهر و جنوب سیستان‌و بلوچستان از امداد کافی برخوردار نشدند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *