پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | استراتژی‌های معماری زیست‌اقلیم در مناطق استوایی

استراتژی‌های معماری زیست‌اقلیم در مناطق استوایی





استراتژی‌های معماری زیست‌اقلیم در مناطق استوایی

۲۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۰۶

کلمه «استوایی» یا «گرمسیری» ذهن ما را به فضایی با گرما و رطوبت دائمی می‌برد. جایی با بارش‌های زیاد و پوشش گیاهی سبز. بعضی آن را به مانند یک بهشت می‌دانند اما بعضی دیگر از معایب زندگی در چنین آب‌وهوای صحبت می‌کنند. در مقابل انتقادها، پروژه‌های معماری متفاوتی برای سازگاری انسان در چنین شرایطی تعریف شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

به گزارش پیام ما، وب‌سایت معماری «Archdaily» در گزارشی نوشته است مطمئناً آب‌وهوا محوری‌ترین عنصر محیط طبیعی است، چراکه بر همه فرایندهای ژئومورفولوژیکی از تشکیل خاک تا رشد گیاهان تأثیر می‌گذارد. همین ارتباط مهم است که بحران تغییر اقلیم را نگران‌کننده می‌کند و به همین دلیل معماری نیز باید پاسخگوی نحوه مواجهه با آن باشد.

در آب و هوای معتدل، خانه‌ها معمولاً به صورت «بسته» طراحی می‌شوند تا از ساکنان در برابر هوای سخت محافظت و گرما را حفظ کنند. برعکس، در آب و هوای گرمسیری، طراحی «باز» خانه برای دفع گرما و رطوبت و در عین حال محافظت از آن در برابر آفتاب و بارندگی شدید، ضروری است. در معماری استوایی، چالش‌های اصلی شامل محافظت در برابر باران و نور مستقیم خورشید، با تمرکز بر استراتژی‌های تنظیم دمای داخلی است.

استراتژی‌های زیست‌اقلیم نقش مهمی در دستیابی به این اهداف در معماری دارند. آنها تضمین می‌کنند که ساختمان‌ها با آب‌وهوای محلی سازگار هستند. همچنین بهره‌وری انرژی و راحتی ساکنان را افزایش می‌دهند. این استراتژی‌ها شامل اصول و تکنیک‌های طراحی است که از عناصر طبیعی برای ایجاد معماری‌های پایدار استفاده می‌کند. با به حداقل رساندن اثرات محیط زیستی ساختمان‌ها و اولویت‌دادن به رفاه ساکنان، این استراتژی‌ها به طور جمعی به پایداری کلی کمک می‌کنند.

از نمونه این استراتژی‌ها می‌توان به «سایه‌زنی» اشاره کرد. استفاده از عناصر سایه‌دار در فضاها بسیار مهم است. این عناصر به طور موثری از نور مستقیم خورشید جلوگیری می‌کنند و در عین حال اجازه می‌دهند نور منتشر شود و جریان هوای طبیعی جریان پیدا کند. این به حداقل‌رساندن گرمای خورشیدی، کاهش تابش خیره‌کننده و حفظ دمای راحت داخل خانه کمک می‌کند.

استفاده از «پوشش گیاهی» در نماها راهکار دیگر است. معرفی پوشش گیاهی در نماها از طریق باغ‌های عمودی، دیوارهای نشیمن یا گلدان‌ها می‌تواند عایق طبیعی ایجاد کند، جذب گرما را کاهش دهد و کیفیت هوا را بهبود بخشد. گیاهان همچنین از طریق تعرق به سایه‌زنی و خنک‌سازی تبخیری کمک می‌کنند.

«تهویه» نیز نقش مهمی در معماری مناطق استوایی دارد. در معماری گرمسیری، نماها اغلب دارای تا تهویه متقابل و جریان هوای طبیعی را تسهیل کنند. این رویکرد طراحی به طور موثر سطوح رطوبت را کاهش می‌دهد و کیفیت هوای داخلی را بهبود می‌بخشد.

اطمینان از «جهت‌گیری» صحیح خورشیدی ساختمان‌ها، نفوذ نور طبیعی را به حداکثر می‌رساند در حالی که گرمای خورشیدی را کم می‌کند. استفاده از «مصالح با جرم حرارتی بالا» مانند بتن، سنگ یا خشت در ساخت نما به جذب و حفظ گرما در طول روز کمک می کند. گرمای ذخیره شده در طول روز به تدریج در شب آزاد می‌شود و به تثبیت دمای داخل خانه کمک می‌کند و نیاز به سیستم‌های خنک‌کننده مکانیکی را کاهش می‌دهد.

استفاده از مواد با رنگ روشن یا بازتابنده در نماها با انعکاس تابش خورشیدی به کاهش جذب گرما کمک می‌کند و نیاز به خنک‌کننده را کاهش می‌دهد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *