پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تا شرایط نرمال بارشی فاصله داریم

مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «پیام ما»:

تا شرایط نرمال بارشی فاصله داریم

وزیر نفت از مردم تقاضا کرد در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند





تا شرایط نرمال بارشی فاصله داریم

۸ اسفند ۱۴۰۲، ۲۲:۴۱

|پیام ما| وضعیت بحرانی کمبود بارش باران و برف در کشور در روزهای گذشته مقداری بهبود یافته و با ورود سامانه‌های بارشی جدید امید می‌رود وضعیت ذخایر آبی کشور از وضعیت قرمز خارج شود. این در حالی است که همزمان با تشدید بارش‌ها و کاهش دمای هوا، وزارت نفت هم از مردم خواسته است که در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند. همچنین سازمان هواشناسی دیروز دربارهٔ کولاک برف در ۲۳ استان، تشدید بارش در پنج استان و وزش باد شدید در جنوب کشور هشدار داد.

سازمان هواشناسی دربارهٔ پیامدهای بارش برف و باران در استان‌های مختلف، هشدار داد. به گزارش ایسنا، این سازمان اعلام کرده در این شرایط جوی اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، احتمال قطعی برق به‌ویژه در نواحی روستایی و خسارت به سازه‌های موقت، ماشین‌آلات کشاورزی و نهال‌ها دور از انتظار نیست. بر اساس توصیه‌های هواشناسی پرهیز از سفر به‌ویژه در گردنه‌های برفگیر و در صورت ضرورت مجهز بودن خودروها به ادوات زمستانی، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌های انرژی، انتقال ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف، به کارگیری تمهیدات لازم برای درختان جوان در مقابل برف و سرما و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت مدنظر قرار گیرد.

«صادق ضیائیان»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی: به‌طور کلی باید توجه داشت که با توجه به مدل‌سازی‌ها و کمبود شدید بارش‌ها در کشور احتمال اینکه بتوانیم به وضعیت نرمال برسیم کم است و بارش‌های ما در حد کمتر از نرمال خواهد بود

در ادامه این هشدار با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آمده است: وقوع رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما چهارشنبه در سیستان‌وبلوچستان، کرمان، شرق هرمزگان، بوشهر و نیمه جنوبی فارس و پنج‌شنبه در سیستان‌وبلوچستان و شرق هرمزگان دور از انتظار نیست و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی‌شدن مسیل‌ها، سرریز شدن سدها، صاعقه، کاهش دید در مناطق کوهستانی و خسارت به سازه‌های موقت، ماشین‌آلات کشاورزی و محصولات زراعی و باغی پیش‌بینی می‌شود.

 

سازمان هواشناسی دربارهٔ خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، عدم فعالیت کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم در مقابله با خسارات کشاورزی توصیه می‌کند.

 

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ دیگری آورده است: وزش باد شدید بیش از ۳۰ «نات» (55 کیلومتر در ساعت) و افزایش ارتفاع امواج در ساحل تا ۲متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۲.۵ متر چهارشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر، در خلیج فارس، پنج‌شنبه و جمعه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان‌وبلوچستان، در دریای عمان و شنبه (۱۲ اسفندماه) در تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان‌وبلوچستان، در دریای عمان دور از انتظار نیست. در این وضعیت جوی اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و نیمه سنگین، احتمال اختلال در تردد کشتی های تجاری، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی وجود دارد.

 

احتمال اندک رسیدن به وضعیت نرمال آبی

«صادق ضیائیان»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به «پیام ما» گفت: مدل‌سازی‌های سازمان هواشناسی از الگوهای بارش نشان می‌دهد که از چهارشنبه (امروز) در بخش‌های زیادی از کشور بارش خواهیم داشت. استان‌های گیلان، مازندران، زنجان، قزوین، تهران، البرز، قم، مرکزی، همدان، کردستان، بخش‌هایی از استان کرمانشاه، لرستان، اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، فارس، کرمان، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان مناطقی هستند که در آنها شاهد بارش در روز چهارشنبه هستیم. بارش در نیمه شمالی کشور عمدتا به‌صورت برف است و این بارش‌ها در برخی مناطق از جمله جنوب استان فارس و سیستان‌وبلوچستان می‌تواند خطر سیلاب را به همراه داشته باشد.

 

به گفته ضیائیان روز پنجشنبه بارش‌ها محدودتر و کمتر خواهد بود. استان‌هایی مثل گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، یزد، کرمان، سیستان‌وبلوچستان شاهد بارش خواهند بود. بارش شدید برای روز پنجشنبه در استان‌های خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان به‌ویژه در نیمه جنوبی آن پیش‌بینی شده است که در نیمه جنوبی آن احتمال سیلاب بسیار زیاد خواهد بود.

همچنین این سامانه در روز جمعه تقریبا از کشور خارج می‌شود و استان‌های محدودی بارش خواهند داشت. استان‌هایی مثل خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوب سیستان‌وبلوچستان شاهد بارش خواهند بود. مدت فعالیت این سامانه، سرما یا ماندگاری هوای سرد را برای کشور داریم. به‌ویژه در  نیمه شمالی کشور در استان تهران بیشترین کاهش دما را در صبح روز جمعه خواهیم داشت. از اواخر روز جمعه و همچنین روز شنبه روند افزایش دما شروع می‌شود.

 

به گفته ضیائیان در مقایسه با میانگین بلندمدت تا روز هفتم اسفند میزان بارش ۹۲.۵ میلی‌متر بوده که ۳۱.۵ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی یادآوری کرد: میزان بارش‌ها در استان‌ها، متفاوت بوده اما به‌طور کلی باید توجه داشت که با توجه به مدل‌سازی‌ها و کمبود شدید بارش‌ها در کشور احتمال اینکه بتوانیم به وضعیت نرمال برسیم کم است و بارش‌های ما در حد کمتر از نرمال خواهد بود.

 

تقاضا از مردم برای مصرف بهینهٔ گاز

وزیر نفت با اشاره به پایداری توده هوای سرد حاکم بر کشور در روزهای آینده، امکان افت فشار گاز در استان‌های نیمه شمالی را محتمل دانست و از عموم هموطنان درخواست کرد با مصرف بهینه و خاموش کردن یک بخاری یا گرم کردن حداقل فضا در محیط کار و منازل، دیگر هموطنان خود به‌ویژه در استان‌های شمال غرب، شمال و شمال شرق را یاری کنند.

به گزارش ایسنا، «جواد اوجی» با تشریح وضع گازرسانی در کشور گفت: با توجه به موج بی‌سابقه سرمای فراگیر و پایدار در اسفندماه، مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در روزهای اخیر با جهش و به‌صورت تصاعدی بالا رفته است و در صورت تداوم همین فشار مصرف، احتمال افت فشار گاز در سرشاخه‌های شبکه گازرسانی در استان‌های شمال غرب، شمال و شمال‌شرق وجود دارد.

او خطاب به مردم گفت: از عموم هموطنان درخواست می‌کنم با خاموش کردن یک بخاری اضافی یا کاهش دمای سیستم گرمایش مرکزی و یا گرم کردن یک اتاق در منازل و محیط کار، خادمان خود در وزارت نفت را در تأمین گاز برای دیگر هموطنان به‌ویژه در نیمه شمالی کشور یاری کنند.

 

 وزیر نفت با بیان اینکه هم‌اکنون همه مراکز تولید، پالایش، ایستگاه‌های تقویت فشار و شبکه انتقال و توزیع گاز با حداکثر ظرفیت ممکن عملیاتی هستند و همه کارکنان عملیاتی صنعت نفت در آماده‌باش ۲۴ ساعته قرار دارند، عنوان کرد: شبکه گاز هم‌اکنون در حداکثر توان تولید و انتقال و توزیع قرار دارد و در صورت تداوم جهش مصرف به‌ویژه در روزهای آینده که پیش‌بینی استمرار کاهش دما وجود دارد، احتمال افت فشار گاز وجود دارد و عبور از این وضع تنها با همکاری مضاعف مردم امکان‌پذیر است.

طبق اعلام وزارت نفت، اوجی با اشاره به اینکه دولت کاهش مصرف را از خود آغاز کرده است و هم‌اکنون در همه محیط‌های اداری و ستادی وزارت نفت وسایل گرمایشی خاموش و یا تنظیم دما ۱۸ تا ۲۲ درجه اعمال می‌شود، یادآور شد: دولت، وزارتخانه‌ها و اداره‌های دولتی را به مصرف بهینه ملزم می‌کند و شرکت ملی گاز ایران بر این موضوع نظارت دارد.

به گفتهٔ وزیر نفت اجرای راهکارهای مصرف بهینه از جمله خاموش کردن بخاری اضافی، کاهش یک یا دو درجه‌ای دمای سیستم‌های گرمایش مرکزی، استفاده از لباس گرم در محیط کار و منازل، نصب پرده‌های ضخیم و جلوگیری از تلفات گرمایی نقشی تعیین‌کننده در تأمین پایدار گاز برای عموم هموطنان دارد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *