پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | واکنش «گروه صنعتی توانگران سهند» به گزارش «پیام ما»

هفته گذشته روزنامه «پیام ما» در گزارشی با تیتر «آوان در حصار آهن و مس» به تبعات معدن‌کاوی در یکی از روستاهای توابع ورزقان پرداخت

واکنش «گروه صنعتی توانگران سهند» به گزارش «پیام ما»

اکنون «گروه صنعتی توانگران سهند» با ارسال جوابیه‌ای خواستار انتشار توضیحی دراین‌مورد شده است که در ادامه می‌خوانید





واکنش «گروه صنعتی توانگران سهند» به گزارش «پیام ما»

۱۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۵۹

هفته گذشته روزنامه «پیام ما» در گزارشی با تیتر «آوان در حصار آهن و مس» به تبعات معدن‌کاوی در یکی از روستاهای توابع ورزقان پرداخت. اکنون «گروه صنعتی توانگران سهند» با ارسال جوابیه‌ای خواستار انتشار توضیحی دراین‌مورد شده است که در ادامه می‌خوانید.
در جوابیه این گروه صنعتی خطاب به مدیرمسئول روزنامه «پیام ما» به گزارش منتشر شده در شماره ۲۶۹۸ آمده است: «ظاهرا نویسنده مقاله، جایگاه خود به‌عنوان خبرنگار و راوی‌ مشاهدات، با جایگاه قاضی اشتباه گرفته و با نگاهی مغرضانه و جهت‌دار سعی در القای نظرات خود در افکار عمومی را دارد، ایشان از هیچ کدام از مسئولین یا مالکان معدن نظرخواهی نکرده تا جواب‌هایشان به ادعاهای مطرح شده را بشنود که این خود موید نگاه جهت‌دار ایشان به قضیه است. معدن سنگ آهن آوان به اشتباه و شاید عمداً معدن طلا معرفی شده تا ذهن خواننده را به مشکلات زیست محیطی معادن طلا درگیر کند درحالی‌که هرکس کمترین اطلاعی از معدن آهن داشته باشد با تفاوت‌های اساسی در شرایط استخراج و بهره‌برداری آن با معادن طلا اذعان خواهد کرد، با وجود پوشش گیاهی، منطقه معدن آوان خارج از جنگل‌های ارسباران بوده و اشاره عمدی نویسنده به این موضوع نیز مغرضانه و جهت تشویش افکار عمومی است. ایشان باید مشخص کنند، اکتشاف و استخراج آهن چه خطراتی برای آثار باستانی مورد ادعا که میراث فرهنگی نیز اشاره‌ای به آن نکرده است، خواهد داشت؟
از سوی دیگر ادعا شده است که سرمایه‌گذار در حال اکتشاف مس در دل روستای آوان است و این موضوع باعث تخلیه سکنه آوان خواهد شد. اولاً اکتشاف مس این شرکت نه‌تنها در محدوده روستای آوان نیست بلکه حتی در اراضی اطراف این روستا نیز قرار ندارد و فاصله مناطق تحت بررسی از روستای آوان ۴.۵ کیلومتر می‌باشد. این‌درحالیست‌که بهره‌برداری معدن با نظارت کامل ارگان‌های ذیربط و با رعایت موارد ایمنی برای عدم ایجاد مشکل برای روستا انجام گیرد، بطوریکه حتی بخشی از ماده معدنی مشرف به روستا را نیز رها کرده و استخراج ننموده است.
اشاره نویسنده به موضوع تخلیه روستای آوان هدفی جز تشویش افکار اهالی روستا و شوراندن ایشان علیه معدن را ندارد. علاوه بر این نویسنده در مورد پرسنل بکارگیری‌شده از روستا نیز اشاره کرده که فقط چند نفر از روستای آوان در آن معدن مشغول به کارند و بقیه کارکنان را شرکت با خود به معدن آورده است. آیا در یک روستای با ۵۰ خانوار می‌توان همه پرسنل فنی مهندسی رانندگان ماشین‌آلات سنگین را از روستا تامین نمود؟ چرا ایشان به خدمات عمرانی که در این مدت توسط بهره‌بردار معدن به روستا ارائه شده است را در گزارش خود قید ننموده‌اند؟ این موارد و موارد دیگر کافیست که به نگاه مغرضانه نویسنده و گزارش‌دهندگان در این موضوع پی برد.
اشاره به مشکلات معادن دیگر در بین متن مربوط به آوان خواننده را گمراه کرده و این شبهه را به وجود می‌آورد که معدن آهن آوان نیز با چنین مشکلاتی درگیر بوده و یا در آینده درگیر خواهد شد. در مقاله حاضر اشاره به تلف شدن دام و احشام روستاییان آوان شده در حالی که در این روستا هیچ دامی به خاطر فعالیت معدن تلف نشده و هیچ درختی خشک نشده است. همچنین در مورد ادعای تخلیه نخاله یا به عبارت بهتر باطله معدنی در روستا نیز خلاف واقع است و در معدن باطله حاصل از استخراج را با فاصله در مناطق دارای مجوز از منابع طبیعی و محیط زیست و با رعایت اصول مهندسی و فنی تخلیه می‌نمایند.
در مقاله اشاره شده است که کارشناس محیط زیست آقای سعید ابراهیم‌زاده درخصوص آثار باستانی موجود در منطقه نظر داده است، این‌در‌حالیست‌که چگونه یک کارشناس با تخصص محیط زیست در مورد آثار تاریخی و میراث فرهنگی یک منطقه نظر کارشناسی ارائه می‌نماید.
در نهایت شرکت توان‌گران سهند که بهره‌بردار معدن آهن آوان می‌باشد حق خود می‌داند تا در صورت لزوم، موضوع را تا شفاف شدن قضیه از طریق مراجع قضایی پیگیری نماید.»

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر