پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دعوت به مشارکت تا لحظۀ آخر

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری دیروز برگزار شد

دعوت به مشارکت تا لحظۀ آخر





دعوت به مشارکت تا لحظۀ آخر

۹ تیر ۱۴۰۳، ۱:۰۰

انـتخابات چـهاردهمـین دوره انـتخابـات ریاست جمـهوری دیروز در شرایطی برگزار شـد کـه حـامـیان نامـزدهـا در شـبکه‌های اجـتماعی کوشـیدند مـردم را به مشـارکت دعوت کنـند. پـس از آنکه سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف بر سر کناره‌گیری به نفع یکدیگر توافق نکردند، کمپین‌های تبلیغاتی این دو نامزد اصولگرا در کنار کمپین مسعود پزشـکیـان (نامـزد اصـلاح‌طلبان)، تـلاش مضـاعفی را بـرای جـلب آرا از خـود نـشان دادنـد. در ایـن مـیان از کـمپین مصطفی پورمحمدی اما خبری نبود.

تا زمان تنظیم این گزارش اخبار ضد و نقیضی از مشارکت اندک مردم در برخی از شهرها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شـد که منابع رسمی آن را تایید نکردند. هـمزمان وزارت کشور ساعت برگزاری انتخابات را تمدید کرد. اکنون باید منتظر ماند و دید آیا انتخابات این دوره به دور دوم کشیده می‌شود یا در همان دور اول کار تمام می‌شود.

تاکـید رهبـر انقـلاب بـر مشـارکت در انتخابات
رهبر انقلاب دیروز در اولین دقایق آغاز رأی‌گیـری چهاردهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه‌ٔ امام خمینی (ره)، رأی خود را به صندوق انداختند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به خبرنگار صدا و سیما گفتند: برای ملت عزیزمان از خداوند متعال بهترین روزها و سالها و بالاترین برکاتش را مسئلت می‌کنم.
روز انتخابات برای ما ایرانی‌ها روز نشاط و شادی است. به خصوص آن وقتی که انتخابات برای گزینش رئیس جمهور است؛ که چند سال آینده‌ی کشور با این انتخاب مردم تعیین می‌شود. لکن یک موضوع به نظر من مهمی در کنار این است و آن حضور پرشور مردم و افزایش و کثرت رأی‌دهندگان است. این برای جمهوری اسلامی یک نیاز قطعی است.
جمهوری اسلامی اسمش -یعنی کلمه‌ی جمهوری- حاکی از این است که در ذات این نظام حضور مردم لحاظ شده. بنابراین دوام جمهوری اسلامی و قوام جمهوری اسلامی و عزّت جمهوری اسلامی و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است. برای همین است که ما توصیه می‌کنیم مردم عزیزمان مسئله‌ی رأی دادن را، حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و شرکت کنند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان دربارهٔ تردید برخی افراد برای شرکت در انتخابات فرمودند: من وجهی برای تردید پیدا نمی‌کنم. این یک کار آسانی است که نتایج مهمی دارد. چرا انسان برای انجام یک کاری که خـرج ندارد، زحمتی ندارد، مایه‌ای ندارد، وقـت‌گیری نـدارد، فشاری ندارد، ولی فـواید زیادی دارد انسان چرا باید تـردید داشـته باشـد؟ تـردید نکـنند. به خصوص با تـوجه به همـین نکته‌ای که من اشاره کردم و آن اینـکه جـمهوری اسلامی قوامش به حضور مردم است؛ و برای اثبات صحت و صداقت نظام جمهوری اسلامی حضور مردم یک امر لازم و واجبی است. امیدوارم ان‌شاءالله خدای متعال مقدّر کند برای این کشور بهترین گزینش و مفیدترین گزینش را و سال‌های آینده ان‌شاءالله سالهای خوب و مطلوبی باشد. مردم از گزینش خودشان راضی باشند.

عذرخواهی وزیر کشور از ایرانیان خارج از کشوری که امکان شرکت در انتخابات نداشته‌اند
وزیر کشور گفت: ما یک عذرخواهی باید از ایرانیان خارج از کشور داشته باشیم که شرایط به گونه‌ای نیست که بتوانیم رای همه ایرانیان را جلب کنیم.
به گزارش ایسنا، احمد وحیدی در جریان بازدید از سـتاد انتخابات خارج از کشور بعد از ایـن که تعـدادی از نمایندگی‌های ایران از خارج از کشور درباره روند برگزاری انتخابات در محل مـاموریت‌شان گزارش خود را ارائه کـردنـد، در سخنانی گفت: ما یک عذرخواهی نیـز باید از ایرانیان خارج از کـشور داشـته بـاشـیم کـه شـرایط به گونه‌ای نیـست کـه بتـوانیـم رای هـمه ایرانیان را جلب کنیم و ان‌شاءالله در آینده با اسـتفاده از فن‌آوری روز بتـوانیم رای تمام ایـرانیان را اخـذ کنیم و روند شرکت در انتخابات، محـدود به صندوق فیزیکی رای نباشد.

پیش از این، «علی باقری» سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته بود: متاسفانه تنها کشوری که مانع پیشبرد فرآیند دموکراسی جمهوری اسلامی ایران در دنیا شد، کانادا بود؛ کشوری که مدعی حقوق‌بشر است و خود را پیشرو در این عرصه می‌داند اما به طور علنی مانعی برای مشارکت صدها هزار ایرانی که در این کشور زندگی می‌کنند، ایجاد کرد؛ ایرانیانی که مایل بوده و هستند که در سرنوشت خود دخالت کنند.
وزیر کشور با اشاره به اهمیت صیانت از آرا و با بیان اینکه «صیانت از آرا جزو تکالیف ذاتی ماست»، گفت: تقاضا می‌کنیم که نتایج آرا تنها از مسیر وزارت خارجه و مسیر قانونی مشخص شده اعلام شود و آماری خارج از این مکانیزم قانونی منتشر نشود. وحیدی با تشکر از همکاری کشورهای دیگر برای برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در آن کشورها، گفت: جمهوری اسلامی ایران در برابر تمام ایرانیان عزیز خود را مسئول می‌داند و از تمام حقوق آن‌ها حمایت می‌کند و حق رای و شرکت در این انتخابات بخشی از این حقوق است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر