پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | برنامهٔ افزایش ظرفیت تجدیدپذیرها به ۳۰ هزار مگاوات

معاون برق و انرژی وزارت نیرو وعده داد:

برنامهٔ افزایش ظرفیت تجدیدپذیرها به ۳۰ هزار مگاوات

حائری: شرایط محیط زیستی به گونه‌ای است که باید سوخت‌های فسیلی را کنار بگذاریم و به سمت تجدید‌پذیرها برویم





برنامهٔ افزایش ظرفیت تجدیدپذیرها به ۳۰ هزار مگاوات

۲۶ آبان ۱۴۰۲، ۲۱:۱۴

|پیام ما| به نظر می‌رسد ناترازی برق در کشور سرانجام سیاستگذار را به تحرک بیشتر واداشته است. در جریان برگزاری نمایشگاه صنعت برق مسئولان وزارت نیرو بارها از تنوع‌بخشی به تولید برق در کشور اشاره کرده و از توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر سخن گفته‌اند. برای نمونه یزدان رضایی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو گفته است که تاکنون احداث 11 هزار و 500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید از محل ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید و بازپرداخت صرفه‌جویی سوخت مصرفی از سوی شورای عالی انرژی مصوب شده است. به گزارش پاون او گفته رفع ناترازی انرژی در بخش برق و سوخت اولیه از برنامه‌های جدی وزارت نیرو است که برای حل این مسئله اقدامات کاملی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است. رضایی از افزایش عرضه انرژی در حوزه نیروگاه‌های حرارتی توسط بخش خصوصی و دولتی، افزایش عرضه انرژی توسط صنایع برای مصارف بخش صنعت و به طور مشخص افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به عنوان برنامه های آتی وزارت نیرو یاد کرده است. در همین حال همایون حائری، معاون برق و انرژی وزارت نیرو هم گفته است که تا 10 سال آینده ظرفیت۳۰هزار مگاواتی تجدیدپذیرها را خواهیم داشت. زیرا شرایط محیط زیستی به گونه‌ای است که باید سوخت‌های فسیلی را کنار بگذاریم. این سخنان در شرایطی مطرح شده که فعالان بخش خصوصی در صنعت برق خواهان رفع موانع در سرمایه‌گذاری در این صنعت هستند.

همایون حائری معاون برق و انرژی وزارت نیرو در نمایشگاه صنعت برق گفت: در بیست و سومین نمایشگاه صنعت برق شاهد رشد بسیار خوب کمی و کیفی در محصولات صنعت برق بودیم؛ می‌توانیم این نمایشگاه را به عنوان یک شاخص ارزیابی رشد در صنعت برق در نظر بگیریم.

به گزارش مهر او افزود: در این دوره ۴۸۰ شرکت داخلی و ۱۱۰ شرکت خارجی شرکت کردند که رشد قابل توجهی نسبت به دوره گذشته داشته دارد که نشان می‌دهد صنعت برق از لحاظ تکنولوژی پیشرفت مناسبی داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار رویداد فن بازار برقرار شد که ارتباط خوبی بین مراکز علمی و صنعت برق ایجاد کرد و ۴۱۰ محصول دانش بنیان و محصولات فناورانه وجود داشت، اضافه کرد: فن بازار برای بهره‌مندی از ایده‌های فناورانه در صنعت برق است و بیش از هزار دانشجو و اساتید از غرفه‌ها بازدید کردند تا محصولات ارزشمندی را برای سال آینده تولید کنند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: صادرات برق به کشور پاکستان انجام می‌شود و پاکستان کشوری است که از تکنولوژی ایرانی استفاده می‌کند و به محصولات داخلی ما نیاز دارد مذاکراتی هم برای صادرات برق و صدور تجهیزات داخلی به افغانستان وجود داشته است. به گفته حائری اولویت تأمین برق در داخل کشور است اما: «در صورتی که برق مازاد داشته باشیم و برایمان سودآوری داشته باشد آن را صادر می‌کنیم.»

او با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱۰۰ مگاوات ظرفیت منصوبه بادی و خورشیدی داریم، افزود: در سال‌های اخیر ریل‌گذاری مناسبی صورت گرفت به طوری که در ساخت پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی به خودکفایی رسیده‌ایم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه بلند مدتی برای توسعه تجدید‌پذیرها دارید، افزود: برنامه ما برای ۱۰ سال آینده ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی را خواهیم داشت. زیرا شرایط محیط زیستی به گونه‌ای است که باید سوخت‌های فسیلی را کنار گذاشته و به سمت تجدید‌پذیرها برویم

 .

او درخصوص آمادگی وزارت نیرو برای تأمین برق خودروهای برقی اظهار کرد: همکاران وزارت نیرو از سال‌های پیش روی خودروهای برقی مطالعه داشتند و صنعت برق متخصصین خوبی در این زمینه دارد به طوری که می‌توانیم بگوییم برای تأمین تجهیزات صنعت برق در این حوزه مشکلی نداریم.

او اضافه کرد: اگر بخواهیم خودروهای برقی را به صورت گسترده توسعه دهیم ابتدا به توسعه زیر ساختی نیاز داریم که باید برای افزایش ظرفیت شبکه نیروگاهی و خطوط انتقال سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

حائری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا وزارت نیرو برای احداث ایستگاه‌های شارژ نیز اقدامی انجام خواهد داد؟ گفت: وظیفه وزارت نیرو تأمین برق است که برای این موضوع مشکلی نداریم، اما احداث ایستگاه‌های شارژ به عهده شهرداری است و می‌بایست ایستگاه‌ها متناسب با تعداد خودروها تجهیز شود، اما توسعه صنعت برق برای تأمین نیاز برقی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد و وزارت نیرو مشکلی برای تأمین برق خودروهای برقی ندارد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان این‌که صنعت برق در بخش توزیع ۱۰۰ درصد و در بخش نیروگاهی بیش از ۹۰ درصد خودکفا است، تصریح کرد: ۱۰ درصد باقی‌مانده به معنای عدم توانایی صنعت برق نیست چرا که تجهیز این میزان توجیه اقتصادی نداشته و ایران جزو تولید کنندگان برتر نیروگاهی در دنیا است.

 

ناترازی انرژی حاصل بی‌توجهی به بخش خصوصی است

دیروز در جریان بازدید رئیس اتاق بازرگانی ایران از نمایشگاه صنعت برق موضوع ناترازی برق از سوی فعالان بخش خصوصی هم مورد توجه قرار گرفت. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران،

حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران در ملاقات با فعالان صنعت برق کشور، با اشاره به اینکه ناترازی برق یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که تولید کشور را تهدید می‌کند، بر ضرورت تهیه یک بسته پیشنهادی از سوی بخش خصوصی برای حل این مشکل با همراهی دولت تأکید کرد. مهدی مسائلی، دبیر سندیکای صنعت برق ایران یکی از دلایل مهم ناترازی برق را عدم توجه دولت به فعالان بخش خصوصی در حوزه برق عنوان کرد و گفت: دولت به‌عنوان کارفرما می‌گوید پول نداریم بدهیم؛ اما شما باید کار کنید.

سعید تاجیک، رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق ایران نیز با اشاره به این معضل، گفت: ظرفیت تولید برق در ایران 90 هزار مگاوات است و فقط با تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی 8 هزار مگاوات به این ظرفیت اضافه می‌شود و اجرای این مسئله، نیازمند حمایت دولت است.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

روایت چالش‌های مهاجرت از روستا به شهر

فیلم «بچه‌های دشت» در «هنر و تجربه» اکران می‌شود

روایت چالش‌های مهاجرت از روستا به شهر

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

بیماریهای غیرواگیر؛ عامل مرگ سالی ۴۱ میلیون نفر در جهان

مدیر کلینیک طب پیشگیری و ارتقاء سلامت سازمان جهاد دانشگاهی:

بیماریهای غیرواگیر؛ عامل مرگ سالی ۴۱ میلیون نفر در جهان

استعفای دسته جمعی، آخرین راه اعتراض پرستاران کشور

وحید زمان‌زاده، رییس شورای عالی نظام پرستاری گفت:

استعفای دسته جمعی، آخرین راه اعتراض پرستاران کشور

تبدیل روستاها به مقاصد گردشگری با حداقل آسیب

معاون گردشگری مطرح کرد:

تبدیل روستاها به مقاصد گردشگری با حداقل آسیب

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

۲۴ ساعت با آلاینده ازن

۲۴ ساعت با آلاینده ازن

استفاده از جوش شیرین در نان ممنوع و تخلف است

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت

استفاده از جوش شیرین در نان ممنوع و تخلف است

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر