پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | مروری بر مرحله پاسخ در زلزله‌های ترکیه و سوریه

زمینلرزه‌های ویرانگر 6 فوریه 2023 در ترکیه و سوریه

مروری بر مرحله پاسخ در زلزله‌های ترکیه و سوریه

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که تعهد حمایت از 99 کشور را دریافت کرده است





مروری بر مرحله پاسخ  در زلزله‌های ترکیه و سوریه

۳۰ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۳۷

پس از زمینلرزه‌های ویرانگر 6 فوریه 2023 در ترکیه و سوریه، بر اساس گزارش سازمان مدیریت سوانح و شرایط اضطراری- AFAD -در 17 فوریه 2023 ، نزدیک به 250 هزار نیروی جست‌وجو و نجات از نهادهای دولتی و بین‌المللی در مناطق زلزله‌زده مشغول فعالیت بوده‌اند و حدود 350 هزار نفر از مردم زلزله‌زده از پهنه مرکزی به بیرون از آن تخلیه شده‌اند. وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که تعهد حمایت از 99 کشور را دریافت کرده است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بر اساس درخواست دولت ترکیه به سازمان‌های بین‌المللی و به صورت دوجانبه به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با اقلام اصلی امدادی پاسخ می‌دهد. اینها عمدتاً شامل مواد سرپناه اضطراری، پتو، وسایل بهداشتی و آشپزخانه و لامپ های خورشیدی است. دولت ترکیه از طریق هماهنگی توسط سازمان مدیریت سوانح و شرایط اضطراری (AFAD) پاسخ را هدایت می‌کند. هلال احمر ترکیه و چندین سازمان بشردوستانه در کنار AFAD کار می‌کنند. فرودگاه هاتای از 12 فوریه برای ارسال کمک‌ها و تخلیه مردم به استان‌های دیگر بازگشایی شد. امداد و سرپناه توسط دولت ترکیه در مراکز ورزشی و جوانان، مدارس و خوابگاه‌های دانشگاه ارائه می شود. سازمان‌ها پتو، چادر، اقلام امدادی، راه اندازی آشپزخانه های سیار و امکانات شستشو، و ارائه غذاها و نوشیدنی‌های گرم در استان های آسیب دیده را ارائه می کنند. مراکز خدمات اجتماعی سیار تاکنون در استان‌های قهرمان‌مراش، هاتای، عثمانیه و مالاتیا فعال هستند و خدمات و حمایت‌های روانی اجتماعی به مردم داخل و خارج از منطقه زلزله‌زده ارائه می‌شود. سازمان مدیریت مهاجرت (PMM) برای تسهیل تخلیه مردم از مناطق آسیب دیده و تردد بین شهری پناهجویان از استان های زلزله زده، نیاز به مجوزهای سفر به افراد تحت حمایت موقت و بین المللی را لغو کرد.
کشورها و سازمان‌های مختلف به زلزله 6 فوریه 2023 ترکیه-سوریه واکنش نشان داده‌اند. حداقل 105 کشور و 16 سازمان بین المللی متعهد به حمایت از قربانیان زلزله از جمله کمک های بشردوستانه شدند. بیش از یازده کشور تیم‌هایی را با سگ‌های جست‌وجو و نجات برای یافتن قربانیان در زیر آوار فراهم کردند و حمایت مالی نیز ارائه شد. با این حال، به دلیل تحریم‌های غرب ، دستیابی به سوریه «شتاب کمتری» دارد. این موضوع باعث تأخیر در ارائه کمک های مورد نیاز به میلیون‌ها نفر در مناطق شمال غرب سوریه شد. از زمان وقوع زمین لرزه در جنوب ترکیه و شمال سوریه، این مناطق عمدتاً به کمک‌های حیاتی جست‌وجو و نجات و کمک های نجات غریق دسترسی ندارند.
دبیرکل اتحادیه عرب، خواستار کمک بین المللی برای کمک به افراد آسیب دیده از «این فاجعه انسانی» شد. اتحادیه اروپا (EU) مکانیزم اروپایی حفاظت از مدنی اتحادیه اروپا، که ترکیه با وجود عدم عضویت در اتحادیه اروپا در آن شرکت می‌کند، به درخواست ترکیه فعال شد.
اتحادیه اروپا سی و یک تیم نجات و پنج تیم پزشکی از 23 کشور عضو را به ترکیه و سوریه اعزام کرد، به ترتیب 3 میلیون یورو و 3.5 میلیون یورو به ترکیه و سوریه متعهد شد و کنفرانس اهداکنندگان را برای جمع‌آوری پول اعلام کرد. برنامه اروپایی کوپرنیک نیز برای ارائه خدمات نقشه برداری اضطراری و کمک‌های دیگر برای مدیریت بحران فعال شد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که کشورهای عضو درحال بسیج حمایت هستند. از قابلیت حمل و نقل هوایی راهبردی ناتو برای حمل و نقل تجهیزات جستجو و نجات استفاده شد. ناتو برای اسکان آوارگان در ترکیه «تاسیسات پناهگاه نیمه دائمی کاملا مجهز» مستقر کرده است. سازمان ملل متحد (سازمان ملل متحد) چندین آژانس سازمان ملل متحد، از جمله‌UNDAC، OCHA، UNHCR، UNICEF و IOM، واکنش‌های هماهنگ به این فاجعه را اعلام کردند. مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای اروپا، هانس کلوگه، گفت که دفاتر منطقه‌ای این سازمان به تلاش‌های بین‌المللی برای حمل دارو و تجهیزات امدادی کمک می‌کنند. سازمان ملل 25 میلیون دلار از صندوق اضطراری خود برای کمک‌های بشردوستانه در ترکیه و 25 میلیون دلاری برای تلاش‌های امدادی در سوریه اهدا کرد. سازمان ملل از طریق گذرگاه مرزی باب الحوا از طریق ترکیه کمک‌های بشردوستانه به سوریه ارسال کرده است. در 14 فوریه، سازمان ملل درخواست 396 میلیون یورو برای کمک به بازماندگان در سوریه کرد. ‌بانک جهانی اعلام کرد 1.78 میلیارد دلار به ترکیه کمک خواهد کرد تا از روند امداد و بهبودی حمایت کند.
ملاحظه می‌شود که برآورد اولیه از خسارت‌ها بسیار زیاد است و کمک‌های بین‌المللی برای جبران درصدی از این آسیب‌ها می‌تواند به کار آید.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر