پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | حضور گزینشی زنان در آزادی

839 روز بعد از بازی ایران و کامبوج درهای «آزادی» دوباره به روی «برخی از زنان» باز شد

حضور گزینشی زنان در آزادی





حضور گزینشی زنان در آزادی

۹ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

آخرین باری که زنان ایرانی به صورت آزادانه و با فروش بلیت، همچون مردان برای تماشای یک مسابقه فوتبال به استادیوم آزادی آمده بودند، هجدهم مهرماه 98 بود. کسی تصور نمی‌کرد پس از آن بازی و حضور زنان در استادیوم آزادی، دوباره درهای استادیوم به روی زنان بسته شود اما کرونا از یک سو و مخالفت‌های صورت گرفته از سوی برخی نهادها و چهره‌های تندرو از سوی دیگر سبب شد تا زنان دیگر رنگ استادیوم آزادی را نبینند تا 839 روز بعد، بازی ایران و عراق. الزام فیفا و تاکید این نهاد بر لزوم حضور آزادانه زنان در استادیوم آزادی سبب شد تا مسئولان ایرانی در میان مخالفت برخی نهادها و چهره‌ها درهای استادیوم را به روی زنان باز کنند اما نه چندان آزادانه. پیش از مسابقه رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ورود زنان به ورزشگاه را «مخالف ارزش‌های اسلامی-ایرانی» دانسته و از او خواسته بود تا مانع اجرایی‌ شدن این تصمیم شود. ولی‌الله لونی در این نامه نوشته بود که طرح موضوع اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها تصمیمی «حاشیه‌ساز» است که با «رویکرد و منش» ابراهیم رئیسی، رئیس سابق قوه قضاییه و رئیس‌جمهور فعلی، «مطابقت ندارد». با این حال جایگاه‌های 6 تا 14 ورزشگاه آزادی با ظرفیت حدود 2 هزار نفر در ضلع جنوبی استادیوم به زنان اختصاص یافته بود اما آنان که پشت درها ماندند، تعدادشان بیش از این حرف‌ها بود. فدراسیون فوتبال ایران شب قبل از بازی ایران و عراق در شرایطی خبر باز شدن سامانه فروش بلیت را اعلام کرد که امکان خرید بلیت وجود نداشت. نه برای مردان و نه برای زنان.
گزارش کاربران در شبکه‌های اجتماعی یکی پس از دیگری حکایت از آن داشت که زنان و مردان موفق به خرید بلیت نشده‌اند. همزمان گزارش‌هایی از سوی خبرنگاران ورزشی و سیاسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که با برخی افراد تماس گرفته شده و از آنان به همراه خانواده‌هایشان برای حضور در استادیوم آزادی دعوت به عمل آمده است. اقدامی که سبب شد تا حضور گزینشی زنان در استادیوم آزادی برای توصیف این مسابقه به کار برده شود. بنا به اذعان خبرنگاران ورزشی حاضر شده در استادیوم آزادی در جریان بازی ایران و عراق، برخی از زنان حضور یافته در استادیوم ارتباطی با نهادها یا چهره‌های خاص نداشتند و از خوش شانس‌هایی بودند که بلیت گیرشان آمده بود ولی آنان که به‌واسطه گزینش در استادیوم حضور یافته بودند، تعدادشان بیشتر بود.
اتفاقی که نشان دهنده بلیت فروشی نه چندان آزادانه است. نتیجه مسابقه شد پیروزی یک بر صفر ایران و صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 2022 قطر اما مشکل حضور زنان در استادیوم آزادی همچنان پابرجاست. ایران وعده حضور تماشاگران در بازی ایران و امارات در هفته جاری را هم داده اما باید دید برای این مسابقه هم بلیت‌فروشی به سبک بازی ایران و عراق صورت خواهد گرفت یا چون بازی ایران و کامبوج در دولت روحانی، خرید و فروش بلیت بدون دخالت نهادهای خاص خواهد بود. شیوع کرونا در ایران و ورود به موج ششم و تغییر رنگ شهرها، عاملی است که از حالا حضور تماشاگران در استادیوم آزادی در بازی ایران و امارات را تحت‌الشعاع قرار داده هرچند که در همین شرایط، مقامات دولتی اصرار به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها دارند و هیچ خبری از ممنوعیت‌های کرونایی در ایران نیست.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *