پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | محیط‌‌بانان شهید، در صف طولانی ثبت‌نام

فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست از بنیاد شهید گلایه کرد

محیط‌‌بانان شهید، در صف طولانی ثبت‌نام

جمشید محبت‌خانی: حقوق برخی از خانواده‌های شهدا قطع شده است؛ ما و خانواده‌های این شهدا به‌شدت گله‌مند هستیم





محیط‌‌بانان شهید، در صف طولانی ثبت‌نام

۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۷:۱۲

خانواده محیط‌بانانی که در سه سال گذشته در راه خدمت جانشان را از دست داده‌اند، هنوز در صف پذیرفته شدن نام عزیزانشان در فهرست شهدا هستند. دیروز فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور درباره طولانی شدن روند این ثبت نام به بنیاد شهید گلایه کرد. جمشید محبت‌خانی که در نشستی خبری سخن می‌گفت، پرسید: «چرا فرایند ثبتِ نام شهید برای محیط‌بانان این‌قدر طولانی است؟ ما و خانواده شهدا گله داریم و دلیل را نمی‌دانیم.» در طول سه سال و نیم اخیر پنج محیط‌بان شهید شده‌اند اما پرونده آنان همچنان در بنیاد شهید مفتوح است و نام شهید را هنوز نگرفته‌اند. در نشست دیروز درباره افزایش حقوق محیط‌بانان، ثبت روزی به نام آن‌ها در تقویم، بیمه همیاران محیط زیست، نبود تجهیزات و خودروی مناسب برای گشت‌های محیط‌بانی و همین‌طور ایجاد شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های زیست ‌محیطی و موارد بسیار دیگر هم صحبت شد.جمشید محبت‌خانی که گله‌هایش را با صحبت درباره محیط‌بانان شهید آغاز کرده بود گفت: «متاسفانه حقوق برخی از این خانواده‌های شهدا در حالی‌ که سرپرست خانوار را از دست داده‌اند نیز قطع شده است. ما و خانواده‌های این شهدا به‌شدت گله‌مند هستیم و نمی‌دانیم چرا فرایند ثبتِ نام شهید برای محیط‌بانان این‌قدر طولانی است.»
او با اعلام این خبر که رئیس‌جمهوری برای ثبت روز ملی محیط‌بان در تقویم دستور داده است، ادامه داد: «پیگیر هستیم که روز ولادت امام رضا (ع) به‌عنوان روز محیط‌بان در تقویم رسمی کشور ثبت شود. دستور رئیس‌جمهوری در خصوص ثبت روز ملی محیط‌بان را گرفته‌ایم و این موضوع در حال‌ حاضر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال بررسی است. امیدواریم هرچه زودتر روز ملی محیط‌بان را در تقویم رسمی کشور داشته باشیم.» محبت‌خانی با بیان این‌که با پیگیری‌های صورت گرفته سال آینده حقوق محیط‌بانان افزایش می‌یابد، افزود:‌ «محیط‌بانی کار بسیار دشواری است و علاوه بر سختی‌های طبیعی، خطر مواجه با شکارچیان غیرمجاز را دارد از این رو برای حمایت همه‌جانبه محیط‌بانان تلاش می‌کنیم. حقوق محیط‌بانان سال آینده مانند سال‌های قبل افزایش می‌یابد اما جدای از آن مبلغ دیگری نیز به این افزایش حقوق اضافه می‌شود.» محبت‌خانی همچنین عنوان کرد: «برای تامین جیره غذایی محیط‌بانان بسیار تلاش کردیم و امسال مبلغ دو میلیارد تومان را از محل صرفه‌جویی برای جیره غذایی تامین و بین استان‌ها تقسیم کردیم که این مبلغ برای تا پایان امسال است.» او ادامه داد: «اما برای سال آینده اعتبار جیره غذایی محیط‌بانان در بودجه پیش‌بینی شده و ماهانه مبلغ ۴۵۰ هزار تومان به حساب محیط‌بانان واریز می‌شود.»
به گفته او در طول سال جاری تعدادی از محیط‌بانان به‌علت ابتلا به ویروس کرونا، تصادف و … جانشان را از دست داده‌اند و دیه آن‌ها به‌طور کامل به خانواده‌ها پرداخت شده است.

همیارانی که ثبت نام نکند بیمه نمی‌شود

محبت‌خانی با بیان این‌که به تازگی آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت بیمه‌ای از محیط‌‌بانان نیز به‌تصویب رسیده است، گفت: «یکی از بندهای خوب این آیین‌نامه حمایت از همیاران طبیعت است . این که همیاران دیده شده‌اند جای خوشحالی دارد اما باید بدانند که تا قانون را به طور کامل اجرا نکنند شامل بیمه سازمان نمی‌شود.»
او در ادامه درباره شرایط استفاده همیاران از حمایت‌های بیمه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست نیز چنین توضیحی داد: «هر همیار محیط‌بان باید در سامانه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته شده است، ثبت نام و کارت همیار طبیعت دریافت کنند. پس از آن همه داوطلبان برای اطفای آتش و مقابله با شکارچی غیرمجاز و… باید تحت نظارت محیط زیست وارد منطقه شوند یعنی نباید خودسرانه برای برخورد با متخلفان یا اطفای حریق وارد میدان شوند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد و داوطلبان بدون هماهنگی با محیط زیست اقدام کنند، تحت پوشش بیمه‌ای سازمان نخواهند بود.»

پرداخت ماهانه ۴۵۰ هزار تومان برای جیره غذایی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان این‌که طی سال آینده حقوق محیط‌بانان افزایش خواهد داشت، اظهار کرد: یکی از مطالبات ما تامین هزینه‌های جیره غذایی محیط‌بانان بود. امسال بودجه‌ای حدود ۲ میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شده که البته تنها برای چند ماه کافی بود. این مشکل برای سال آینده حل شده و ماهانه ۴۵۰ هزار تومان برای جیره غذایی محیط‌بانان در نظر گرفته شده است همچنین مبالغ مربوط به اضافه‌کاری، ماموریت‌ها و… نیز طی سال آینده پرداخت می‌شود.
او افزود: از ۳۵۰۰ محیط‌‌بانی که وجود دارد ۵۰۰ محیط‌بان قراردادی و شرکتی هستند و هیچ مراوده مالی با سازمان محیط زیست ندارند از این رو دریافتی آن‌ها نسبت به محیط‌بانان سازمان پایین‌تر از دیگران است و پیگیر کار آن‌ها هستیم تا استخدام شوند البته هنوز پولی به آن‌ها ندادیم اما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

بحران خودرو در حوزه محیط‌ بانی

محبت‌خانی با اشاره به تجهیزات کم و فرسوده محیط‌بانان در حوزه خودرو و موتورسیکلت گفت: این موضوع بحران در حوزه محیط‌بانی است و تجهیزات خودرویی محیط‌بانان فرسوده و برای مسیرهای صعب‌العبور محیط‌بانی نامناسب است. آرزوی ماست که یک موتور یا خودروی تولید داخل جوابگوی مسیرهای سخت محیط‌بانی باشد اما کارآمدی لازم را ندارند. هر نوع خودرو یا موتوسیکلت جوابگوی نیاز ۶۵۰ پاسگاه محیط‌بانی نیست به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور قرار است تا پایان سال یا در نهایت فروردین ماه سال آینده ۱۲۵۰ دستگاه خودرو برای محیط‌بانان خریداری شود که امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

هیچ محیط‌بانی در زندان نیست

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که امسال دو محیط‌بان زندانی آزاد شدند و اکنون هیچ محیط‌بانی در زندان نیست، تصریح کرد: محیط‌بانان ما برای حفاظت از حیات وحش، آب، گیاه و… جان خود را کف دست گذاشته‌اند و در مرحله آخر که دیگر جانشان در خطر است از سلاح استفاده می‌کنند البته اگر محیط‌بانی قانون به‌کارگیری سلاح را رعایت نکند طبق قانون با او برخورد خواهد شد.

ایجاد شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های زیست‌محیطی

او در ادامه گفت: در دیداری که با رئیس قوه‌قضائیه داشتیم، مقرر شد که در هر استان شعبی ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های زیست‌ محیطی ایجاد شود چرا که در این پرونده‌ها زمان برای ما بسیار مهم است‌. در حال‌ حاضر در برخی استان‌ها این شعب تشکیل شده است. او با تاکید بر این‌که با ایجاد شعب محیط زیست در محاکم قضایی روند رسیدگی به پرونده‌های محیط زیستی کوتاه می شود، افزود: در همان نشست رئیس قوه‌قضائیه تاکید کرد که قاضی هایی که قرار است به پرونده‌های محیط زیستی رسیدگی کنند نیز در این زمینه آموزش ببینند تا دقت بیشتری در روند رسیدگی صورت گیرد.

تشکیل کمیته تحول محیط‌بانی

محبت‌خانی در ادامه با اشاره به پرداخت معوقات حق‌الکشف محیط‌بانان اظهار کرد: مبلغی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به عنوان معوقه حق‌الکشف از سال‌های ۹۵ تا ۹۸ و مبلغ ۴ میلیارد و 600 میلیون تومان به‌عنوان معوقه سال‌های ۹۴ تا ۹۷ به محیط‌بانان پرداخت شده است همچنین ۷۰۰ میلیون تومان برای رسیدگی به پرونده‌های محیط زیستی به محاکم قضایی پرداخت شده است.

کاهش صید و شکار غیرمجاز

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با ارائه آماری از شکار و صید غیرمجاز در سال ۹۹ و مقایسه آن با سال گذشته گفت: صید غیرمجاز آبزیان طی امسال ۱۷ درصد و شکار غیر مجاز پرنده ۸ درصد کاهش یافته است.
به گفته او این ارقام در خصوص شکار غیرمجاز پستانداران، زنده‌گیری پرندگان و زنده‌گیری پستانداران به‌ترتیب ۱۵ درصد، ۳۹ درصد و ۳۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است.

تشکیل پرونده برای آلودگی‌های زیست‌ محیطی ۳۹ درصد کاهش یافته است

محبت‌خانی افزود: از سویی دیگر نگهداری و خرید و فروش حیات وحش ۴۰ درصد افزایش یافته و علت این مسئله نیز ایجاد مرکز فوریت‌های سایبری در یگان حفاظت محیط زیست است که با ایجاد آن پایش در فضای مجازی بیشتر شده است.
او در ادامه اظهار کرد: کشف اسلحه شکاری ۱۰ درصد، کشف سلاح جنگی ۳۳ درصد، تشکیل پرونده برای آلودگی‌های زیست‌ محیطی ۳۹ درصد، دستگیری متخلفان ۱۸ درصد و تعداد پرونده‌های قضایی تشکیل شده ۳۸ درصد کاهش یافته است.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر