پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | لغو «روادید» کافی نیست

لغو «روادید» کافی نیست





۲۱ آبان ۱۳۹۹، ۸:۵۱

اظهار امیدواری وزیر میراث فرهنگی درباره رونق گردشگر میان ایران و ونزوئلا 

لغو «روادید» کافی نیست 

استاد گردشگری دانشگاه علامه‌طباطبائی، گفت: با عالم‌گیری کرونا و شرایط اقتصادی هر دو کشور هیچ پیش‌بینی روشنی از کیفیت همکاری‌ها ممکن نیست.

روادید میان ایران و ونزوئلا لغو شده و میان این دو کشور پرواز مستقیم برقرار است اما این اتفاق چه تاثیری بر صنعت گردشگری ایران می گذارد؟ دیروز سه‌شنبه علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در نشستی با  کارلوس آنتونیو آلکالا کوردونس سفیر ونزوئلا در ایران، درباره توسعه همکاری‌های گردشگری بین دو کشور گفت: دو کشور ایران و ونزوئلا در حوزه گردشگری دارای دو مزیت مهم هستند که یکی از آن‌ها پرواز مستقیم و دیگری لغو روادید است.

مونسان در این نشست مزیت‌های گردشگری در دو کشور را یادآور شد: « ایران و ونزوئلا در حوزه گردشگری دارای دو مزیت مهم هستند که یکی از آن‌ها پرواز مستقیم و دیگری لغو روادید است. این دو مزیت می‌تواند به توسعه و رونق گردشگری بین دو کشور کمک کند».

پس از این مونسان به برگزاری وبینار مشترکی با وزیر گردشگری ونزوئلا ددر ماه گذشته اشاره کرد:«بعد از برگزاری این وبینار و صحبت در خصوص توسعه گردشگری بین دو کشور، آمادگی کامل برای این موضوع را داریم و در همین رابطه مکاتباتی نیز با ونزوئلا انجام شده است».

وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: این آمادگی را داریم تا روابط خود را با ونزوئلا در حوزه گردشگری توسعه دهیم و این توسعه روابط می‌تواند با حضور بخش خصوصی نیز باشد. می‌توان نشست‌هایی را با حضور بخش خصوصی برگزار کرد و نیز فم‌تورهای گردشگری در دو کشور برگزار شود.

از سوی دیگر کوردونس، سفیر ونزوئلا در ایران هم بیان کرد: ونزوئلا دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیار زیادی است و توسعه گردشگری بین این کشور با سایر کشورهای دنیا موضوع مهمی است که پیگیری می‌کنیم. در این میان برای توسعه گردشگری با ایران بسیار علاقه‌مند هستیم و آمادگی کامل داریم.

او همچنین بر کاهش درآمدهای نفتی ونزوئلا‌گذاشت.

«‌‌در سال‌های اخیر درآمدهای نفتی ونزوئلا کاهش یافته است و از این رو این کشور به دنبال افزایش درآمدهای خود از راه‌های دیگری است که یکی از این راه‌ها توسعه گردشگری است. ما از ایران یاد گرفته‌ایم که تولیدات داخلی را افزایش دهیم تا بتوانیم روی پای خودمان بایستیم».

و در نهایت هم بر این تاکید کرد که ایران و ونزوئلا دو کشوری هستند که می‌خواهند آزاد زندگی کنند و به همین خاطر دشمن مشترکی به نام آمریکا دارند.« برای ما نیز تفاوتی ندارد که جمهوری‌خواهان در آمریکا قدرت را در دست بگیرند یا دموکرات‌ها، اکنون هم شاید آقای بایدن تغییراتی جزئی در رفتار کشور آمریکا ایجاد کند، اما در باطن تفاوتی نخواهد کرد».

توسعه همکاری دو کشور در حوزه گردشگری می‌تواند فی‌النفسه اتفاق خوبی باشد اما پرسشی در این میان به وجود می‌آید که در شرایط کرونا و وضع اقتصادی هر دو کشور تا کجا می‌توان به مبادله گردشگر بین ایران و ونزوئلا امیدوار و خوش‌بین بود. پرسشی که اکبر پورفرج، استاد رشته گردشگری دانشگاه علامه‌طباطبائی آن را چنین تشریح می‌کند: « این که روابط سیاسی بین دو کشور خوب است، این الزام را به وجود نمی‌آورد که روابط کاری هم می‌تواند پیشاپیش و بدون برنامه‌ریزی موفقیت‌آمیز باشد».

او از این می‌گوید که در شرایط عالم‌گیری کرونا و وضعیت ارزی و اقتصادی در ایران نمی‌توان پیش‌بینی روشنی از توسعه همکاری‌های گردشگری بین دو کشور داشت. از سوی دیگر پورفرج معتقد است که هنوز هیچ یک از دو کشور برنامه‌های گردشگری یک‌دیگر را نمی‌دانند و این نمی‌تواند پیش‌بینی درستی را برای توسعه گردشگری به ارمغان آورد. او پس از این برنامه‌ریزی بین ایران و چین را برای توسعه گردشگری یادآور می‌شود.« وقتی که آقای مونسان در راس یک هیات  برای توسعه همکاری گردشگری به چین رفت، 71 یک شرکت از ایران و 135 شرکت از چین پای میز مذاکره آمدند. ما برنامه خود را به آن‌ها ارائه دادیم و آن‌ها نیز همین کار را کردند. و نتیجه این شد که همکاری‌های گردشگری خود را در زمینه‌های معینی جلو ببریم.»

 سفر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران سال گذشته به دعوت وزیر گردشگری چین با هدف شرکت در اجلاس سالانه کشورهای تمدن کهن انجام گرفت.

 در این سفر نیز یکی از اقدامات ایران که به شکل داوطلبانه صورت گرفت، لغو روادید سفر به ایران برای گردشگران چینی بود چرا که شمار زیادی از گردشگران چینی همه ساله و در فصول مختلف به کشورهای دیگر سفر می کنند. شاید بتوان مدعی شد که بیشترین هزینه‌های سفر به کشورهای دیگر را گردشگران و مسافران چینی تقبل می‌کنند.

با این حال پورفرج تجربه سفر چین را معیار قرار می‌دهد و می‌گوید.« تا نتوانیم با شرکت‌های خصوصی ونزوئلا وارد مذاکره شویم و روشن نشویم که چه امکاناتی دارند، نیم‌توانیم برنامه‌ریزی مدون و دقیقی از توسعه همکاری‌ها داشته‌باشیم».

در جلسه مشترک بین وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با سفیر ونزوئلا در ایران، ولی تیموری معاون گردشگری وزارتخانه نیز براعلاقه‌مندی ایران و ونزوئلا برای توسعه و رونق گردشگری تاکید کرد.« این آمادگی کاملاً از سوی ایران وجود دارد و در همین رابطه بعد از برگزاری وبینار مونسان با وزیر گردشگری ونزوئلا مکاتبات برای رونق گردشگری بین دو کشور آغاز شده و پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و ونزوئلا به کاراکاس ارسال شده است».

با این حال از نظر استاد گردشگری دانشگاه علامه‌طباطبائی، توسعه همکاری‌های گردشگری زمانی ممکن است که طرفین به خوبی از امکانات دیگری اطلاع داشته باشند. «‌تا زمانی که فعالیت‌های بخش خصوصی ونزوئلا را در حوزه گردشگری دنبال نکنیم و تا وقتی که مطلع نشویم که چه جاذبه‌های گردشگری می‌تواند برای گردشگران دو طرف وجود داشته باشد، هیچ همکاری موفقیت‌آمیزی صورت نخواهد گرفت.« زمانی می‌شود اظهارنظر دقیق کرد که نشستی بین دو طرف برگزار شود. یا فعالان بخش خصوصی و کارشناسان گردشگری ونزوئلا به ایران بیایند یا هیاتی از کشور ما به ونزوئلا برود تا به طور دقیق بفهمیم برنامه‌ها چیست. سفرنامه چیست و چه شرایط پیش‌زمینه‌ای برای توسعه گردشگری نیاز است».

پورفرج در پایان می‌گوید:‌ این که روابط سیاسی هر دو کشور خوب است، می‌تواند به مدد توسعه گردشگری هر دو کشور بیاید اما باید بدانیم که صحبت‌هایی کلی که تا به حال شده است مثل این می‌ماند که کسی بخواهد سفری برود و هنوز نمی‌داند مقصدش کجاست، چقدر باید هزینه بدهد، چند وقت می‌خواهد بماند و چقدر باید در راه باشد».

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران تهران و عکاسان مطبوعاتی ایران در نامه‌ای به دفتر ٰرئیس جمهوری منتخب خواستار شدند

وزیر ارشاد به آزادی رسانه‌ها متعهد باشد

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

«شهناز نوحی» روانشناس، در گفت‌وگو با «پیام ما»:

ارزیابی روانی کادر درمان ضمانت اجرا ندارد

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

تاکید دو فعال اجتماعی بر لزوم به رسمیت شناختن مهاجران و اجرای برنامهٔ غربالگری

مهاجران متهم شیوع بیماری‌ها نیستند

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر