پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ​بودجه سیل ۹۸ با وجود تصویب، داده نشد

​بودجه سیل ۹۸ با وجود تصویب، داده نشد





۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۳۶

​بودجه سیل ۹۸ با وجود تصویب، داده نشد

محمدحسن طالبیان از عدم پرداخت بودجه اختصاص یافته به خسارات سیل ۹۸ به میراث فرهنگی خبر داد و به لزوم توجه مدیران پایگاه‌های میراث به طرح موضوعات مرمتی در شورای راهبردی تاکید کرد. او همچنین از فعالیت انفرادی کشورهای همسایه برای ثبت میراث ناملموس مشترک گله کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی کشور) با اشاره به آن که طی سال‌های گذشته در حوزه موضوعات فنی میراث فرهنگی پیشرفت‌های شگرفی شاهد بودیم، گفت: هرچند بودجه‌هایی که در حوزه میراث فرهنگی داشتیم بسیار اندک بود اما موفق شدیم از مشارکت‌های بخش خصوصی در این خصوص بهره جوییم از این رو، در حوزه مرمت آثار اتفاقات خوبی افتاده است و موفق شدیم با مشارکت بخش خصوصی بسیاری از این مرمت‌ها را انجام دهیم و فعال‌تر از سال‌های گذشته عمل کنیم. 

او ادامه داد: از میان ۲۵۰۰ پروژه‌ای که سال گذشته داشتیم بیشتر آنها توسط بخش خصوصی انجام شد و بسیاری از آنها نیز آماده افتتاح است. تلاش داریم ۲۰۰ پروژه را  با نظر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح کنیم. تمام این پروژه‌های مرمت بنا، موزه‌های محلی و منطقه‌ای هستند. افتتاح برخی از این پروژه‌ها بیش از ۴سال زمان برده با توجه به بودجه بسیار اندکی که در اختیار داریم سعی می‌کنیم پروژه‌ها را اندک اندک پیش بریم؛ به طور مثال موزه دوران اسلامی بیش از ۱۲ سال متوقف بود اما توانستیم آن را به سرمنزل برسانیم. افتتاح موزه‌ها به گونه‌ای نیست که بتوانیم بگوییم یک شبه تمام کارها انجام شده است؛ کارها طی سال‌ها متمادی انجام و به سر منزل می‌رسد. موزه خراسان نیز ازجمله پروژه‌هایی بود که اگر به آن ورود نمی‌کردیم شاید تاکنون افتتاح نمی‌شد. طالبیان با اشاره به آنکه تمام بودجه‌ای که به میراث فرهنگی اختصاص یافته در حدود ۲۳۰ میلیارد تومان بوده که بخشی از آن در حدود ۳۸ درصد نیز تاکنون توسط خزانه اختصاص نیافته درخصوص اختصاص بودجه‌ای که برای مرمت‌های اضطراری ناشی از سیل ۹۸ به میراث قرار بود پرداخت شود نیز گفت: متاسفانه تاکنون این بودجه به میراث  داده نشده این در حالی است که در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه میراث فرهنگی  برآورد خسارت داشتیم و بر اساس فرایند طی شده قرار شد ۱۰۰ میلیارد تومان به میراث اختصاص یابد. با وجود آنکه اختصاص این بودجه از طرف تمام مسئولان مورد تایید قرار گرفته بود و حتی معاون  اول رئیس جمهور نیز دستور اختصاص یافتن این بودجه را داده بود اما تاکنون  این بودجه به میراث داده نشده است.  نباید فراموش کرد، کارهایی که در خصوص خسارت‌هایی که سیل به میراث فرهنگی وارد کرده بود انجام شده است، مرمت‌های اضطراری بودند و مانند مسکن عمل می کنند. هنوز نگران آن هستیم که نتوانیم  بودجه لازم برای مرمت‌های اساسی را تهیه کنیم. با اندک پولی که در اختیار داریم توانستیم کارهای اضطراری را در این خصوص انجام دهیم و کارهای استحکام بخشی و تثبیت انجام شده است اما نیاز است تا کارهای اساسی در این خصوص انجام گیرد.

او ادامه داد: با این وجود سعی کردیم  با گسیل دادن برخی از بودجه‌ها مجموعه‌هایی مانند قلعه فلک الافلاک را مرمت کنیم تا شرایط بدتری پیدا نکند. اکنون کارشناسان در حال انجام مطالعات وسیع‌تر در این خصوص هستند و امیدوار هستیم تا اواخر سال ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ این امر محقق شود.

معاون میراث فرهنگی در خصوص وضعیت برج قابوس که یکی از مهمترین میراث‌های جهانی ایران است که طی سیل ۹۸ مورد آسیب قرار گرفت نیز گفت: این مجموعه مدیریتی دانشگاهی دارد که به دنبال  رفع مسائل پیش آمده است. رطوبت برج قابوس نیز مسئله امروز و دیروز نیست. ضمن آنکه در حال حاضر با فروکش کردن سیل وضعیت کلی برج قابوس از زمان ثبت جهانی آن بدتر نیست و سعی شده تا رویش گیاهان در گنبد رکن کنترل شود.

طالبیان با اشاره به اینکه بودجه میراث فرهنگی همیشه کم بوده، تصریح کرد:  میراث فرهنگی متعلق به همه کشور است و باید از آن صیانت شود. چندی پیش شاهد برگزاری نشستی در خصوص جنگل‌های هیرکانی بودیم. ما باید بتوانیم تمام تکالیف خود را در خصوص این میراث جهانی انجام دهیم. سازمان برنامه و بودجه باید پشتیبان این موضوع باشد. برخی از دامسراها باید جابجا شوند. 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

وزارت نیرو، «سیاست ساز» یا «سیاست باز»

دیدگاه کارشناسان دربارۀ ابعاد سیاسی و اجتماعی مدیریت منابع آبی کشور

وزارت نیرو، «سیاست ساز» یا «سیاست باز»

انتخاب وزیر نیرو باتوجه‌به مسئلۀ اجتماعی آب

حوزۀ آب و انرژی، نیازمند دمیدن روح گفتمانی تازه است

انتخاب وزیر نیرو باتوجه‌به مسئلۀ اجتماعی آب

دولت چهاردهم و وضعیت آب کشور

دولت چهاردهم و وضعیت آب کشور

انتقال آب بین‌حوضه‌ای آخرین راه است

آبخیزداری و توصیه‌های کلی برای تأمین آب شرب مورد نیاز روستاها

انتقال آب بین‌حوضه‌ای آخرین راه است

دریاچۀ ارومیه همچنان در بحران خشکی

دریاچۀ ارومیه همچنان در بحران خشکی

رهاسازی آب از سد گتوند و چالش‌های آن

رهاسازی آب از سد گتوند و چالش‌های آن

کابینۀ چهاردهم بی‌آبی را باور کند

بررسی چالش‌ها و مطالبات بخش آب از نگاه کارشناسان

کابینۀ چهاردهم بی‌آبی را باور کند

ویژگی‌های سکان‌دار محیط‌زیست ایران

کارشناسان و فعالان محیط‎‌زیست پاسخ می‌دهند

ویژگی‌های سکان‌دار محیط‌زیست ایران

افتخار به خودکفایی گندم با استخراج آب از چاه ۲۵۰ متری

«غلامحسین هادی‌زاده رئیسی» عضو شورای مرکزی خانه کشاورز، در گفت‌وگو با «پیام ما» سیاست‌های بخش کشاورزی را نقد کرد

افتخار به خودکفایی گندم با استخراج آب از چاه ۲۵۰ متری

آب «دهفول» به فضولات دامی آلوده بود

ابراز بی‌اطلاعی مدیر آبفای شهرستان نهاوند از آلودگی آب شرب یک روستا

آب «دهفول» به فضولات دامی آلوده بود

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر