پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | خسارت میلیاردی عدم مدیریت پسماند در کشور

خسارت میلیاردی عدم مدیریت پسماند در کشور





۲۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۴۱

خسارت میلیاردی عدم مدیریت پسماند در کشور 

مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست: عدم مدیریت پسماند در کشور سالانه  

۴۴ هزار میلیارد تومان خسارت وارد می کند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: وزارت صنعت موظف است که عوارض پسماند خود را به وزارت کشور پرداخت کند اما متاسفانه از ابتدای سال تاکنون این اتفاق نیفتاده است.عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش بین المللی مدیریت پسماند با اشاره به این که جامعه‌ای که نیاز دارد از رفاه نسبی بیشتری برخوردار باشد در مقابل نیاز پیدا می‌کند که مصرف بیشتری داشته باشد، اظهار کرد: مصرف بیشتر تولید پسماند را به دنبال دارد.وی ادامه داد: در کشور ما روزانه ۵۵ هزار تن پسماند عادی تولید می‌شود ولی در بسیاری از نقاط کشور برخورد علمی و درستی برای مدیریت این پسماندها صورت نمی‌گیرد.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که امروزه یکی از معضلات اصلی شمال کشور پسماند است، تصریح کرد: روش‌های متعددی برای مدیریت پسماندها پیشنهاد می‌شود اما هر کدام از آن‌ها دارای مزایا و معایبی هستند. در شهرهای بزرگی مانند تهران پسماندها تنها در یک نقطه جمع می‌شوند. اخیرا شهردار تهران نیز گفته است که آراد کوه را می‌توان ساماندهی کرد. کلانتری با بیان این که در کشورهای دیگر که شهرهای بزرگ و پرجمعیت تری نسبت به تهران دارند پسماند جزو آخرین مشکلات آنها است گفت: در رابطه با مدیریت پسماند ارزیابی‌های کمی صورت گرفته است همچنین رئیس جمهوری نیز مدیریت پسماند را یکی از مسائل مهم زیست‌محیطی کشور می‌دانند.وی با انتقاد از این که با وجود تصویب قانون مدیریت پسماند هنوز در وزارت کشور یک ریال از منابع مدیریت پسماند وصول نشده است، تصریح کرد: همچنین ما نیاز داریم که روی فرهنگ عمومی کار کنیم چراکه روزانه هر فرد به‌طور متوسط ۷۰۰ تا ۷۵۰ گرم پسماند تولید می‌کند.به گفته معاون رئیس‌جمهوری یکی از پیشرفته ترین روش‌های مدیریت پسماند کشور در شهر بیرجند اجرا می‌شود گفت: در مقابل، شهرهای داریم که غرق در زباله و شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها در مقابل آن تسلیم شده‌اند.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که از نظر فرهنگی و اقتصادی باید تلاش زیادی برای مدیریت پسماند در کشور شود،اظهارکرد: با توجه به روند افزایش جمعیت اگر به این موضوع پرداخته نشود تبدیل به یکی از معضلات پیچیده شهری خواهد شد. همکاری‌های علمی با کشورهای پیشرفته می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند.کلانتری ادامه داد: خوشبختانه اخیرا قیمت انرژی تولیدی از پسماند تا دو برابر افزایش پیدا کرده است همچنین پسماندهای پتروشیمی یکی از معضلات امروزی محیط زیست است. کشور ما یکی از پرمصرف ترین کشورهای جهان در زمینه مصرف پلاستیک است. در کشور ما مدیریت پسماند هم از نظر سرمایه‌گذاری و هم اجرایی عقب مانده است.

خسارت عدم مدیریت پسماند در کشور

مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در همین همایش ضمن اشاره به اینکه یکی از چالش‌های مهم زیست محیطی ضعف در مدیریت پسماند است،‌ گفت: خسارت سالانه عدم مدیریت پسماند در کشور ۴۴ هزار میلیارد تومان است.حسن پسندیده اظهار کرد: طی سال‌های اخیر اقداماتی برای ساماندهی پسماندها در کشور انجام شده است. در قانون مدیریت پسماند نقش سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نیروی محرکه برای مدیریت پسماند در کشور در نظر گرفته شده است.مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مسئول نظارت بر این قانون است، تصریح کرد: مقادیر زیادی از انواع پسماند سالانه در کشور تولید می‌شود که لازم است هر نوع از آن‌ها به‌صورت جداگانه مدیریت شود.وی ادامه داد: خسارت ناشی از عدم مدیریت پسماند در کشور ۴۴ هزار میلیارد تومان است. منظور از عدم مدیریت پسماند دفن غیراصولی آن و نبود تفکیک از مبدأ است. سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاهی که مسئولیت نظارت بر اجرای قانون مدیریت پسماند در کشور را دارد طی سال‌های اخیر اقدامات مثبتی برای مدیریت پسماند در کشور انجام داده است.پسندیده با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی مدیریت پسماند در کشور از جمله این اقدامات است، گفت: فقدان قوانین حقوقی مانع از الزام‌آور بودن قانون مدیریت پسماند می‌شود. قانون باید به‌گونه‌ای باشد که هیچ راه فراری برای سازمان‌ها نگذارد همچنین با توجه به گستردگی مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست نیاز داشتیم که ساختار جداگانه‌ای برای مدیریت پسماند در این سازمان ایجاد شود که خوشبختانه دفتر مدیریت پسماندها با هدف مدیریت پسماند در سازمان حفاظت محیط زیست تاسیس شد.مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برنامه‌های جامع مدیریت پسماند توسط سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شده است، اظهارکرد: نظارت بر حسن اجرای این قوانین و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی بر عهده بخش‌های مختلفی از جمله وزارت بهداشت، وزارت صنعت، دانشگاه‌های علوم پزشکی، شهرداری و … است.

وضعیت زباله در شمال کشور فاجعه است 

معاون سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور نیز گفت: وضعیت زباله در استان‌های شمالی کشور به ویژه در محمود آباد و بابلسر در استان مازندران، فاجعه است زیرا حجم زیادی زباله در فاصله ۳۰۰ متری دریا رها شده‌ است که شیرابه‌های آن به صورت مستقیم از یک طرف وارد دریا و از طرف دیگر وارد شالیزارهای اطراف آن می‌شود.حسین رجب صلاحی در این همایش بین المللی مدیریت پسماند در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در کشور هزار و ۳۴۰ شهر وجود دارد که از این تعداد هزار و ۳۰۰ شهر مجوز شهرداری را برای مدیریت پسماند دارند، همچنین ۳۹ هزار روستا داریم که از این تعداد ۳۷ هزار روستا مجوز دهیاری ها را دارند تا در حوزه مدیریت پسماند فعالیت کنند.وی اظهار داشت: روزانه حدود ۵۸ هزار تن پسماند عادی در کشور تولید می‌شود که سهم پسماندهای شهری ۴۸ هزار تن و روستایی ۱۰ هزار تن است، سرانه تولید پسماند شهری ۸۰۰ گرم و روستایی ۵۰۰ گرم است که از این میزان پسماند فقط ۲۵ درصد آن پردازش می‌شود و ۷۵ درصد دیگر دفن می‌شود. از تمام پسماندهای عادی ۶۵ درصد تر و ۳۵ درصد خشک است. بر اساس ماده ۷ قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی تمام پسماندهای عادی در شهرها بر عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و صنایع بر عهده بخشداری‌ها است. وزارت کشور نیز مکلف است اعتبارات لازم را در این زمینه فراهم کند و نظارت نیز بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است. معاون سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور با اشاره به اینکه امسال سال طلایی برای مدیریت پسماند خواهد بود، گفت: برنامه ۵ ساله‌ای در زمینه مدیریت پسماند تهیه کرده‌ایم و بر اساس آن کشور به ۲۸۳ منطقه تقسیم شده است. اکنون بیشتر شهرها در حوزه دفن پسماند منطقه‌ای عمل می‌کنند که باعث شده تا ۷۰۰ محل دفن در کشور ایجاد شود که بر اساس این برنامه ۵ ساله می‌خواهیم آن‌را به ۲۸۳ منطقه کاهش دهیم، همچنین ۴۲ مرکز کمپوست در کشور وجود دارد که کم است و می‌خواهیم آن‌را به ۱۲۳ مرکز افزایش دهیم.رجب صلاحی ادامه داد: تمرکز ما بر روی سه استان شمالی کشور شامل گیلان؛ مازندران و گلستان است. 

 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

گشاده‌دستی از جیب «آب» کشور

«پیام ما» وعده‌های «سعید جلیلی» در حوزۀ آب و کشاورزی را بررسی کرد

گشاده‌دستی از جیب «آب» کشور

هفت متهم سیل ویرانگر

چرا در «سوادکوه» سیلاب آمد و برای جلوگیری از تکرار آن چه باید کرد؟

هفت متهم سیل ویرانگر

در جست‌وجوی نسخه شفابخش آلودگی هوا

نگاهی به یک مقاله علمی دربارهٔ آلودگی هوای کلانشهر تهران

در جست‌وجوی نسخه شفابخش آلودگی هوا

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

فعالان محیط‌زیست لرستان از بی‌جواب‌ماندن نامه‌شان دربارۀ توقف جاده‌کشی در اشترانکوه از سوی سازمان محیط‌زیست گلایه‌ دارند

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

رودخانه سن برای شنا آلوده است

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴

رودخانه سن برای شنا آلوده است

سالِ حادثه‌خیزِ سیستان‌وبلوچستان

پژوهشگاه سوانح طبیعی گزارشی از حوادث غیرمترقبه منتشر کرد

سالِ حادثه‌خیزِ سیستان‌وبلوچستان

الگوی جلوگیری از انقراض

براساس یک مطالعۀ جدید حفظ ۱.۲ درصد از سطح زمین، می‌تواند به جلوگیری از انقراض گونه‌های در معرض خطر منجر شود

الگوی جلوگیری از انقراض

مهاجران اقلیمی و چالش‌های دولت آینده

مهاجران اقلیمی و چالش‌های دولت آینده

پیش‌بینی رگبار باران در برخی از استان‌ها

پیش‌بینی رگبار باران در برخی از استان‌ها

وضعیت دما و بارش پایتخت تا پایان تابستان

وضعیت دما و بارش پایتخت تا پایان تابستان

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر