پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انتشار سه کتاب جدید در حوزه موسیقی

انتشار سه کتاب جدید در حوزه موسیقی





انتشار سه کتاب جدید در حوزه موسیقی

۱۰ تیر ۱۴۰۳، ۱۱:۵۵

سه کتاب در حوزه موسیقی در روزهای اخیر از سوی مجموعه «ماهور» روانه بازار فروش و نشر آثار موسیقایی شدند.

به گزارش پیام ما به نقل از مهر، سه کتاب «اخبار مرتضی نی داود» به کوشش مهدی نورمحمدی، «اصول عالی آرشه کشی» نوشته لوسین کَپه و «بازی درونی موسیقی» نوشته تیموتی گالوی منتشر شدند.

 

اخبار مرتضی نی داود در مطبوعات

 

کتاب «اخبار مرتضی نی داود در مطبوعات از دوره قاجار تا عصرحاضر» به کوشش مهدی نورمحمدی یکی از تازه ترین آثاری است که به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

 

اخبار مرتضی نی داوود

در توضیحات این کتاب آمده است:

 

این کتاب، شامل ۲ بخش است. در بخش اول که حاصل بررسی و جست‌وجوی گسترده در روزنامه‌ها و مجلات بعضاً دشواریاب است، هر گونه خبر مرتبط با مرتضی نی‌داود اعم از اعلان و گزارش کنسرت‌ها، فعالیت‌های هنری، زندگی، آثار، خاطرات و گفت‌وگوهای مطبوعاتی وی گردآوری شده است.

 

اعلان‌ها و اخبار مندرج در این بخش منجر به شناسایی نسبتاً کاملی از کنسرت‌های وی می‌شود. از جملۀ این کنسرت‌ها می‌توان به کنسرت‌های وی با عارف قزوینی اشاره کرد که در هیچ یک از منابع مرتبط با زندگی و آثار نی‌داود به این تفصیل به آن اشاره‌ای نشده است.

 

در بخش دوم نیز تحت عنوان «پیوست»، گفت‌وگوهای رادیویی، تلویزیونی و محافل خصوصی او گردآوری و پیاده‌سازی شده است که به طور حتم برای علاقه‌مندان دربرگیرندۀ نکات سودمند و جالب توجهی خواهد بود.

 

از جمله نکات مهم این بخش می‌توان به حضور در کنسرت‌های درویش‌خان به عنوان نوازنده دوم در سنین نوجوانی و آغاز جوانی اشاره کرد که در هیچ منبعی ذکری از آن به میان نیامده است.

 

کتاب فرارو با ارائه نکات تازه‌یاب و منتشرنشده، موجب شناخت بیشتر مرتضی نی‌داود می‌شود و دریچۀ جدیدی به روی پژوهشگران و دوستداران این موسیقی‌دان برجسته می‌گشاید.

 

اصول عالی آرشه کشی

 

«اصول عالی آرشه کشی» هم عنوان کتاب دیگری به نویسندگی لوسین کَپه و ترجمه و توضیح محسن کاظمیان است که در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار گرفته است.

اصول عالی آرشه کشی

ابراهیم لطفی نوازنده و مدرس موسیقی درباره این کتاب نوشته است:

 

«آرشه روح ویولُن است» همین یک جمله به‌تنهایی کافی است تا اهمیت و نقش بسیارحساسی که آرشه در نوازندگی ساز ویولن و همچنین دیگر سازهای زهی‌ـ آرشه‌ای می‌تواند داشته باشد را روشن سازد.

 

اعتقاد تمامی مدرسین بزرگ ویلُن بر این است که قریب هفتاد درصد از تمرکز و توجه نوازنده‌ی این ساز باید معطوف به دست راست و آرشه شود؛ چراکه انجام وظایف مهمی از جمله: سونوریته (صدادهی)، آرتیکوله (تلفظ و بیان)، دینامیک (شدت اصوات) و کاراکتر (شخصیت) به همراه تکنیک‌های متنوع و متعدد، نوازنده را ملزم به این درجه از توجه می‌کند.

 

کتاب حاضر که نتیجه‌ سال‌ها نوازندگی و تحقیق آقای کپه در زمینه‌ی ساز ویولُن است می‌تواند مرجع و راهنمای بسیار خوبی جهت شناخت و ارتقای تکنیک‌های آرشه و دست راست باشد و اطلاعات و تمرینات مفیدی به خواننده عرضه کند.

 

بنده ضمن استقبال و ابراز خوشحالی از ترجمه‌ این کتاب به زبان فارسی، مطالعه‌ آن را نه‌فقط به نوازندگان و مدرسین ویولُن، که به تمام اعضای خانواده سازهای زهی‌ـ آرشه‌ای توصیه می‌کنم.

 

بازی درونی موسیقی

 

«بازیِ درونیِ موسیقی – راهنمای ممتاز برای رسیدن به سطحِ تازه‌ای از اجرای موسیقی» نوشته دبلیو. تیموتی گالوی و ترجمه ماندانا غفارزاده، پیمان حاج‌زرگرباشی هم عنوان دیگر کتابی است که طی روزهای اخیر منتشر شد.

بازی درونی موسیقی

تیموتی گالوی در توضیح این کتاب نوشته است:

 

به نظر من جوهره ی موسیقی، «ابراز وجود» است و این امر نیازمند محیطی است که مساعد دستیابی به منبع خلاقیت فرد باشد و اجازه ی آزادی بیان را به او بدهد.

 

همان‌طور که محصول نهایی مطالعه موسیقی لذت، مهارت و الهام است، فرآیند واقعی یادگیری و آموزش می‌تواند همان کیفیت تجربه را به همراه داشته باشد.

 

امیدوارم خوانندگان کتاب «بازی درونی موسیقی» از این انبوه مطالب بهره ببرند تا در لذت بردن کامل از موسیقی، خودشان را یاری کنند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر