پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انسجام جشنواره از دست رفت

انسجام جشنواره از دست رفت

«فواد توحیدی»، پژوهشگر حوزه موسیقی و دبیر چند دوره از جشنواره موسیقی نواحی می‌گوید: برخی گروه‌ها خصوصا گروه‌هایی که از استان‌های دیگر آمده بودند یا تکراری بودند یا در سطح جشنواره موسیقی نواحی نبودند





۲۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۰۳

شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران جمعه گذشته در کرمان پایان یافت. در این جشنواره ۶۲ هنرمند در شهر کرمان و۵۰ هنرمند در بخش استانی جشنواره در شهرستان بافت به اجرای برنامه پرداختند.
به گزارش «پیام ما» جشنواره شانزدهم با جشنواره‌های سابق تفاوت داشت. کرمان چهارده دوره این جشنواره را با همه کم و کاستی‌ها اجرا کرده بود اما در دوره شانزدهم فقط میزبان هنرمندان پنج استان بود. منطقه‌ای شدن جشنواره برای کرمان چند پیامد داشته که چندان مثبت نیست. کرمانی‌ها پیش از این عادت داشتند جشنواره موسیقی نواحی را در خانه شهر یا میدان‌های تاریخی یا باغ عمارت‌های روباز ببینند. اما گویا نهادهای نظارتی، برگزار کننده جشنواره را مجاب کرده‌اند که بهتر است برخلاف سال‌های گذشته جشنواره زیر سقف برگزار شود. با اینکه سالن موسیقی تالار فرهنگ و هنر کرمان یک سالن تخصصی‌ برای اجرای موسیقی است، اما ظرفیت آن جوابگوی علاقه‌ کرمانی‌ها به این جشنواره نبود و عده‌ی زیادی از مردم پشت درهای بسته ماندند.
هرچند می‌شد با توجه به جمعیت در شب‌ اول پیش‌بینی کرد که این اتفاق می‌‌افتد اما مجری برگزار کننده، اجرای موسیقی در سالن‌های جنبی تالار را تدارک ندید تا مردم مشتاق دیدن موسیقی نواحی را از دست ندهند.

«فواد توحیدی»، پژوهشگر حوزه موسیقی و دبیر چند دوره از جشنواره موسیقی نواحی می‌گوید: برخی گروه‌ها خصوصا گروه‌هایی که از استان‌های دیگر آمده بودند یا تکراری بودند یا در سطح جشنواره موسیقی نواحی نبودند

برگزار‌کننده منطقه پنجم شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شرکت آیینه‌داران دوران به مدیریت پیروز ارجمند بوده است. پیروز ارجمند یک پژوهشگر حوزه موسیقی در کرمان است. «وحید محمدی» معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در این‌باره گفت: «‌ما از استقبال مردم غافلگیر شدیم و انتظار نداشتیم این سالن به طور کامل پر شود.» محمدی وعده مدیریت بهتر در سال‌های آینده را داد تا شهروندان اجراهای موسیقی نواحی را از دست ندهند.
«فواد توحیدی»، پژوهشگر حوزه موسیقی و دبیر چند دوره از جشنواره موسیقی نواحی می‌گوید: «‌برخی گروه‌ها خصوصا گروه‌هایی که از استان‌های دیگر آمده بودند یا تکراری بودند یا در سطح جشنواره موسیقی نواحی نبودند.»
به گفته او برای مثال گروه استان یزد موسیقی کوچه باغی اجرا کرد که یک موسیقی شهری است. جزیی از موسیقی اقوام به شمار نمی‌رود و جایش در جشنواره موسیقی نواحی نیست. این پژوهشگر موسیقی کرمان با اشاره به سطح کیفی برخی گروه‌ها گفت: «به‌جز گروه‌های استان‌ کرمان گروه‌هایی که از استان‌های دیگر مثل خراسان، هرمزگان، یزد و سیستان‌وبلوچستان آمده بودند تکراری یا در مواردی دارای سطح پایین‌تر بودند.»
توحیدی در پاسخ به این سوال که چرا هیچ زنی در این جشنواره حضور نداشت گفت: «‌در جشنواره استانی در بافت گروهی از بانوان حضور داشتند، اما در جشنواره کرمان تعداد استان‌هایی که مهمان منطقه ۵ بودند محدود بود بنابراین هیچ زنی در گروه‌ها حضور نداشت. وقتی انتخاب جشنواره از کل کشور باشد، می‌توان گروه‌هایی را انتخاب کرد که زنان نوازنده توانا در آن حضور داشته باشند اما حالا نمی‌شود صرفا به‌خاطر زن بودن نوازنده‌ها گروه‌‌ها را انتخاب کرد.»
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این‌باره گفت: «انتخاب گروه‌ها با توجه به ثبت‌نام‌شان در سامانه و توسط دبیرخانه موسیقی وزارتخانه انجام می‌شود و اولویت جشنواره امسال دعوت از پیشکسوتان بوده و احتمالا به همین دلیل هیچ زنی در کرمان حضور نداشت. البته در بافت نوازنده‌های زن برای مردم اجرا کردند.»
کرمان سال گذشته به دلیل نامه‌ استاندار به وزارت ارشاد که اعلام کرده بود به دلیل آماده نشدن تالار فرهنگ و هنر کرمان نمی‌تواند میزبان جشنواره موسیقی نواحی باشد، از میزبانی جشنواره بازمانده بود.
آن زمان مدیران فرهنگی و استانی گفتند جشنواره امسال برگزار نمی‌شود و سال آینده و پس از افتتاح تالار مرکزی مثل همیشه کرمان میزبان این رویداد است. اما بعد آن هم وزارتخانه تصمیم گرفت پانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی را در گرگان برگزار کند و منتظر کرمانی‌ها نماند. بعد آن هم دیگر جشنواره با آن شکل و انسجام همیشگی نصیب کرمانی‌ها نشد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *