پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اعتراض دوبارۀ بازنشستگان مس به دولت

همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به استان کرمان روی داد

اعتراض دوبارۀ بازنشستگان مس به دولت

معترضان خواستار ابطال مصوبۀ شورای عالی رفاه دربارۀ الحاق این صندوق به صندوق‌های دولتی شدند در سفر رئیس‌جمهوری طرح‌های صنعت آب و برق افتتاح شد





اعتراض دوبارۀ بازنشستگان مس به دولت

۹ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۲

رئیس‌جمهوری در حالی روز جمعه برای افتتاح و بازدید از طرح‌های حوزۀ آب و برق به استان کرمان سفر کرده بود که همزمان با این سفر شماری از بازنشستگان عضو صندوق بازنشستگی مس مقابل مجتمع مس سرچشمه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

ابراهیم رئیسی دیروز به شهرستان‌های بم و رفسنجان در شرق و شمال استان کرمان سفر کرد.
به گزارش خبرنگار «پیام ما» از کرمان، در زمان حضور رئیس‌جمهوری به رفسنجان شماری از بازنشستگان شرکت ملی صنایع مس ایران مقابل مجتمع مس سرچشمه تجمع کردند. این تجمع در ادامۀ اعتراض‌های آنان به مصوبۀ اخیر شورای عالی رفاه برای ادغام صندوق بازنشستگی مس در نهادهای زیرمجموعۀ این وزارتخانه است. یک شاهد عینی دربارۀ این تجمع به «پیام ما» گفت: «بازنشستگان در تجمع روز جمعه بر صنفی‌بودن اقدام‌شان تأکید کردند و خواستار ابطال مصوبۀ دولتی‌شدن صندوق بازنشستگی مس شدند. آنها همچنین تأکید می‌کردند که تا زمان ابطال این مصوبه به اعتراضشان ادامه می‌دهند.»
اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود که شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی در مصوبه‌ای مبنی‌بر اصلاح اساسنامه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران مقدمات دولتی‌شدن این نهاد خصوصی را فراهم کرد. درصورت اجرایی‌شدن این مصوبه، صندوق بازنشستگی مس در ردیف صندوق بازنشستگی ذیل وزارت کار قرار می گیرد. صندوق‌هایی که همین حالا با مشکلات عدیدۀ اقتصادی روبه‌رو هستند و منتقدان بیم آن دارند که سرنوشت صندوق بازنشستگی مس هم شبیه آنان شود.

یک شاهد عینی: بازنشستگان در تجمع روز جمعه بر صنفی‌بودن اقدام‌شان تأکید کردند و خواستار ابطال مصوبۀ دولتی‌شدن صندوق بازنشستگی مس شدند

پیش از این، بازنشستگان عضو صندوق مس با ثبت شکایتی در دیوان عدالت اداری خواستار ابطال این مصوبه شده‌اند. آنها اواسط خردادماه امسال هم مقابل نهاد ریاست‌جمهوری تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.
به گزارش خبرآنلاین یکی از بازنشستگان این صندوق گفته است: «صندوق بازنشستگی مس یک صندوق خصوصی است، عمومی و دولتی نیست و از سال ۸۷ هم ورودی جدید نداشته است. در اصل این صندوق از سهم کارگران و کارفرما تشکیل شده و تاکنون از بودجۀ دولت هیچ استفاده‌ای نکرده است. اما حالا دولت می‌خواهد این صندوق را با صندوق‌های زیرمجموعۀ خود ترکیب کند. این درحالی‌است که سالانه بخشی از بودجۀ عمومی دولت صرف پرداخت حقوق همان بازنشستگان دولتی می‌شود و زمان زیادی از سال هم همین بازنشستگان برای مطالبۀ حقوقشان کف خیابان هستند.»
بر اساس گفته‌های این فرد، صندوق در حال حاضر حدود هفت هزار نفر عضو دارد که با خانواده‌هایشان حدود ۳۰ هزار نفر هستند. این افراد نگران هستند که اگر صندوق دولتی شود، مجبور باشند مانند سایر بازنشستگان برای به‌دست‌آوردن حقوق خود به کف خیابان بیایند.
بااین‌حال، چندروز پس از برگزاری تجمع بازنشستگان مقابل نهاد ریاست‌جمهوری، جلسۀ کمیسیون مدیریت امور عمومی و سرمایه‌های انسانی هیأت دولت برای بررسی الحاق صندوق بازنشستگی شرکت مس به وزارت رفاه برگزار شد. به گزارش برخی منابع خبری، در این جلسه نمایندگان صنایع مس و صندوق بازنشستگی اجازۀ حضور در این نشست را پیدا نکردند و طرح الحاق صندوق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصویب شده است. حالا باید دید صدای اعتراض بازنشستگان مس که جایی دورتر از محل حضور رئیسی تجمع کرده بودند، به اطلاع رئیس‌جمهوری رسیده است؟ و آیا در این تصمیم تغییری رخ می‌دهد یا نه؟
*افتتاح طرح‌های آب و برق
در سفر رئیس‌جمهوری به بم طرح انتقال آب شرب شهرهای بم و بروات از سد نسا به بهره‌برداری رسید. همچنین، طرح جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانۀ شهر سیرجان نیز که از سوی شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر و در قالب طرح‌های مسئولیت اجتماعی اجرا شده است، به‌صورت ویدئو‌کنفرانس افتتاح شد. در این سفر همچنین ۱۵ طرح در حوزۀ صنعت برق به بهره‌برداری رسید.
رئیس‌جمهوری در بم گفت: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در دستورکار دولت است و بهره‌برداری از پروژه‌های آبرسانی به شهرهای بم و بروات، ۱۵ طرح برق‌رسانی در نقاط مختلف استان کرمان و بهره‌برداری از پروژۀ فاضلاب سیرجان با کار جهادی انجام شده است.
به گفتۀ رئیسی حدود ۶۷۰ روستا در استان کرمان دچار مشکل آبی هستند که تاکنون مشکل «تعدادی از آنها» رفع شده و «نیاز است با سرعت بیشتری این مشکل مردم را حل کرد.»
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «آبرسانی به بم و بروات برای ما هم گواراست»، افزود: ۵۷ کیلومتر خط انتقال آب از سد نسا به این دو شهرستان که در گرما و به‌صورت شبانه‌روزی انجام شده، قابل تقدیر است و از همۀ دست‌اندرکاران این پروژه تشکر می‌کنم.
رئیسی از مشارکت شرکت‌های بزرگ اقتصادی استان برای اجرای پروژه‌های فاضلاب قدردانی کرد و خواستار مشارکت بیشتر آنان برای توسعۀ کشور شد: «شرکت‌های بزرگ اقتصادی با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف باید پیشران توسعۀ کشور باشند و معتقدیم با سرمایه‌گذاری این نوع شرکت‌ها می‌توان مشکلات شهرها و روستاهای کشور را حل کرد.
رئیس‌جمهوری در ادامۀ سفر یک‌روزه‌اش به استان کرمان، از بم راهی رفسنجان شد تا از طرح تأمین بخشی از آب شرب شهرهای شمالی استان از «سامانۀ انتقال آب خلیج فارس به صنایع»، بازدید کند. مجری طرح در این بازدید گفت: این طرح با ۴۵درصد پیشرفت فیزیکی و با هدف رفع تنش آبی ۲ شهر کرمان و رفسنجان اجرا می‌شود.
به گفتۀ «فرح‌بخش» برای تکمیل طرح انتقال آب شرب شهرهای کرمان و رفسنجان به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون بیش از ۴۵۰میلیارد تومان آن تأمین شده است و قرار است تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *