پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آقای شهردار شما متولی چه چیزی هستید؟

چند ماهی است در تهران چشمم به چیزهایی می‌خورد که شهرداران پیشین کاشتند و کم کم دارد رنگ فرسودگی می‌گیرد؛ اما فریادرسی ندارد

آقای شهردار شما متولی چه چیزی هستید؟

آنچه این روزها بیشتر از وضعیت وسایل ورزشی و تفریحی پارک‌ها یا نظافت شهر یا حتی فضای سبز... به چشم مردم می‌آید وضعیت حمل و نقل شهری است





آقای شهردار  شما متولی چه چیزی هستید؟

۶ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۴۸

چند ماهی است در تهران چشمم به چیزهایی می‌خورد که شهرداران پیشین کاشتند و کم کم دارد رنگ فرسودگی می‌گیرد؛ اما فریادرسی ندارد. آنچه این روزها بیشتر از وضعیت وسایل ورزشی و تفریحی پارک‌ها یا نظافت شهر یا حتی فضای سبز… به چشم مردم می‌آید وضعیت حمل و نقل شهری است. گرانی‌ها فقط خوراک و پوشاک و تفریح مردم را محدود نکرده‌. گرانی کرایه تاکسی‌ها، گرانی قطعات خودرو و… را هم که اضافه کنی تعداد زیادی از مردم شهر این روزها از مترو و اتوبوس برای تردد شهری استفاده می‌کنند. البته اگر زیرساخت مهیا باشد اتفاق مبارکی است.
از در ورودی مترو که وارد می‌شوی از همان مشخص است که بسیاری از پله‌های برقی از کار افتاده‌اند. ترن‌های فرسوده، تهویه ناقص، سرمایش افتضاح، زمان‌بندی نامنظم حرکت قطارها‌، حجم زیاد جمعیت در ایستگاه‌ها که مجال خروج و ورود به مسافران را با زور و فشار و گاهی داد و توهین افراد به هم مهیا می‌کند‌؛ توی ذوق می‌زند‌.
اتوبوس‌ها که وضع‌شان بدتر از متروست و به این موارد ترافیک روی زمین را هم اضافه کنید تا بشنوید از فریاد راننده اتوبوس فرسوده بدون کولر‌، تا صدای مردمی که از فرط گرما آن پشت روی هم کوپه شده‌اند‌؛که البته گوش شنوایی هم نیست.
در این میان آقای شهردار به مثابه مسئولی که گویا با بالگرد در شهر تردد می‌کند و از حال نزار مردم خسته بی‌خبر است، برای دیدن وضعیت پله برقی‌های مترو درخواست تور «پله‌برقی گردی» می‌کند تا از رنج پیرزن و پیرمردی که به پله خاموش می‌رسد و آه از نهادش بر‌می‌خیزد باخبر شود؛ جای نقد بسیار دارد.
جناب آقای شهردار پایتخت ایران دیگر زمان آن به پایان رسیده که هر مسئولی با هیاتی چند ده نفره به ده کوره‌ای می‌رفت تا بداند درد مردم آنجا چیست. اینجا که دیگر پایتخت است خیر سرمان. فقط کافی است چرخی در فضای مجازی بزنید تا برای دانستن(به‌طور مثال) تعداد پله‌های خراب حتی به همکاران‌تان هم زحمت تهیه لیست ندهید که این کار را نیز مردم همیشه در صحنه خود به خوبی انجام می‌دهند. اخباری که هر چند وقت یکبار از متروی تهران بیرون می‌آید‌ و پشت بند آن تصاویر و فیلم های گزارشگران مردمی که دست به دست می‌چرخد را نمی‌بینید؟ امروز آتش گرفتن ترن در خط شهید بهشتی و فردا سقوط مردم از پله‌‌برقی دروازه دولت و شهید بهشتی و پس فردا خارج شدن قطار کرج از ریل و از کار افتادن پله‌برقی‌هایی که تا ایستگاه مترو تجریش با آن طول و تفصیلش می‌رود همه از مصادیق روشن این وضعیت هستند.
جناب آقای شهردار از ره‌آورد سفر اخیرتان جز استعفای معاون شهردار بروکسل برایمان بگویید. چه آموختید؟ چه برنامه‌هایی برای این پایتخت مفلوک تدوین کردید‌، که از فرط جمعیت و ترافیک و دود و دم به نفس نفس افتاده؟ آیا از مترو بروکسل بازدید کردید؟ آیا احترام دولتمردان آن دیار را با مردم‌شان مشاهده کردید؟
آقای شهردار تهران شما متولی چه‌ هستید؟ تبلیغ فرزندآوری؟ تولید و انعکاس بنرهای تنبیهی و تهدیدی کسانی که مثل شما نمی‌اندیشند یا تبلیغ سخنرانی کسانی که سخنانشان در جامعه حاشیه‌ساز است.
مسئولیت شما چیست آقای شهردار؟ صدور مجوزهای ساخت‌و‌ساز در ته‌مانده‌های باغ‌های تهران با احیای مصوبه «برج باغ» جزو وظایف شماست؟
لایحه‌ای که با تصویب آن ساخت‌و‌ساز در معدود باغ‌های باقی مانده تهران اتفاق خواهد افتاد و جولانگاهی برای سوداگران مسکن خواهد شد.
«نتیجه‌ای نامبارک که جریان‌های اقتصادی را دوباره پررنگ خواهد کرد. بدون توجه به ضرورت‌های محیط زیستی و فضای سبز مورد نیاز این شهر. تهران شهری ناپایدار و آسیب‌پذیر در برابر بلایای طبیعی‌، توفان، خشکسالی و سیل و و فرونشست است و تدبیری نیازمند است که بار دیگر در دام سواداگران مسکن و زمین نیفتند.»*
جناب شهردار!
امیدوارم از سفر اخیرتان به جهان اول درس گرفته باشید که اگر کسی خارج از وظیفه‌اش و نابخردانه منافع ملی و جمعی را دچار آسیب کند ولو اینکه معاون شهردار بروکسل باشد باز هم باید استعفا دهد. آموخته باشید شهروندان رعیت نیستند و در قبال مالیات و عوارضی که به انحنای مختلف به سازمان شما می‌پردازند خواستار دریافت زیبایی بصری، فضای سبز و تفریحی، رفاه شهری، حمل و نقل ایمن و بهداشت شهری و… هستند.
پایتختی که در نقاط جنوبی‌اش مناطقی وجود دارد که هنوز به فاضلاب شهری متصل نیستند و جوی آب‌های جلبک بسته‌ای است تا قورباغه‌هایش ابوعطا بخوانند و موش‌هایش جشن پایداری و زنده‌مانی بگیرند، گربه‌هایش از در و دیوار شهر بالا بروند و جمعیت‌شان با آدم‌ها برابری کند و زباله‌گردهایی با غم نان شب که چهره ای عجیب دردناک به پایتخت بخشیده است و الی ماشاالله درد داد این شهر که درمانگری می‌خواهد از جنس مردم و کار بلد.
شهردار پایتخت بودن آن هم شهری مثل تهران با کیفیت‌ پایین از نظر شهرسازی، هوای آلوده و مهاجرپذیر و… جولانگاه مانورهای سیاسی و جناحی شما نیست. شما در قبال مردمی که عوارض پرداخت می‌کنند مسئول اجرای قوانین هستید. شما خدمتگزار مردم هستید و در جایگاه یک فرد باید به مردم خدمات دهید.
آقای شهردار…
* بخشی از بیانیه جمعی از فعالان محیط زیستی در باب صدور مجوزهای ساخت‌و‌ساز باغ های تهران- خرداد 1402

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

قاسمی

پله برقی هفت حوض نارمک خیلی خراب میشد. چند ماه قبل کلا جمعش کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر