پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تلهٔ مصرف گرایی در شبکه‌های اجتماعی

اینترنت بزرگترین منبع آموزشی رایگان جهان است

تلهٔ مصرف گرایی در شبکه‌های اجتماعی

شاید این جمله عجیب نباشد ولی مگر آموزش و تولید محتوا هزینه ندارد





تلهٔ مصرف گرایی در شبکه‌های اجتماعی

۴ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۲۷

اینترنت بزرگترین منبع آموزشی رایگان جهان است. شاید این جمله عجیب نباشد ولی مگر آموزش و تولید محتوا هزینه ندارد؟ رسانه‌های اجتماعی ما را به مجموعه وسیعی از محتوا، از داستان‌های الهام‌بخش و منابع آموزشی گرفته تا خرید و مصرف چیزهای غیرضروری متصل می‌کند. تولیدکنندگان محتوا برای کسب درآمد باید مخاطبان و بازدید زیادی داشته باشند، به همین دلیل به محتوای عامه‌پسند، زرد و بی‌کیفیت روی می‌آورند، بااین‌حال، در میان ترویج مداوم مصرف‌گرایی، جامعه روبه‌رشدی از تولیدکنندگان محتوا وجود دارد که تلاش می‌کنند با ارائه محتوای ارزشمند و معتبر با این روند مقابله کنند. تولید محتوا، مانند هر فعالیت دیگری نیاز به منابع مالی دارد، بسیاری از تولیدکنندگان محتوا برای تأمین نیازهای مالی به تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم روی می‌آورند، تبلیغاتی که خود مسیر مصرف‌گرایی را هموار می‌کند.
ما به‌عنوان کاربران و مصرف‌کنندگان محتوا، این قدرت را داریم که با حمایت مالی از این سازندگان، مشارکت مثبتی داشته باشیم. در کشورهای دیگر با وجود سرویس‌های آنلاین بانکی ویژه پلتفرم‌هایی ایجاد شده‌اند که راهی را برای کمک به تولیدکنندگان محتوا برای پیشرفت بدون نیاز به تبلیغات ایجاد کرده‌اند.
مصرف‌گرایی در رسانه‌های اجتماعی نفوذ کرده و فرهنگ مادی‌گرایی و میل بی‌وقفه به جدیدترین محصولات را ایجاد کرده است. محتوای تبلیغاتی و حمایت‌شده لابه‌لای محتوایی که هر روز از شبکه‌های اجتماعی به ذهن ما سرازیر می‌شوند فراوان‌اند و به طور نامحسوس بر تفکر ما تأثیر می‌گذارد و مصرف غیرضروری را تشویق می‌کند. به‌عنوان کاربر، باید از تأثیر مصرف‌گرایی بر رفتار و محتوایی که مصرف می‌کنیم، آگاه باشیم.
شاید سکانسی از مجموعه ساختمان پزشکان را به یاد بیاورید که دکتر نیما در برنامه رادیویی در مورد روان‌شناسی، شروع به تبلیغ تشک کرد، یا در سرویس‌های نمایش خانگی به کلاس آشپزی رسیده باشید که بر برند یخچال تأکید می‌کند. اگر هوس پختن یک غذای خوشمزه کرده باشید و به جای کتاب آشپزی در اینترنت دنبال دستور غذا بگردید، احتمالاً با بمباران لوازم بی‌فایده با تخفیف‌های ویژه مواجه می‌شوید. جنبش روبه‌رشدی از تولیدکنندگان محتوا وجود دارد که وضعیت موجود را به چالش می‌کشند. هدف این افراد و گروه‌ها ایجاد محتوایی است که تفکر انتقادی را آموزش می‌دهد. آنها دیدگاه‌های منحصربه‌فردی را مطرح می‌کنند و موضوعاتی را که اغلب توسط رسانه‌های اصلی نادیده گرفته می‌شوند، روشن می‌کنند. با حمایت از این سازندگان، می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم تا به کار خود ادامه دهند. پلتفرم Patreon به‌عنوان یک پلتفرم محبوب برای تولیدکنندگان محتوا ایجاد شده تا از حمایت مستقیم مخاطبان خود برخوردار شوند. این به کاربران اجازه می‌دهد تا مبلغ کمی را به‌صورت مداوم بپردازند یا برای حمایت از سازندگان موردعلاقه خود یکبار کمک مالی کنند. خرده‌فرهنگ اینترنتی حمایت مالی مداوم در این پلتفرم در حال شکل‌دادن فضای جدیدی برای تولیدکنندگان محتواست که دیگر فقط محتوای زرد و با بازدید بالا و وایرال شده هدف اصلی نیست، با مشارکت مالی مداوم در مبالغ هرچند ناچیز، ما در شکل‌دهی فضای رسانه‌ای مشارکت فعالی پیدا می‌کنیم. پشتیبانی ما به سازندگان محتوا کمک می‌کند مستقل بمانند و اتکای آن‌ها به تبلیغات و حمایت‌هایی را که ممکن است اعتبار آنها را به خطر بیندازد، کاهش می‌دهد.
وقتی از سازندگان محتوا از طریق پلتفرم‌هایی مانند Patreon حمایت می‌کنیم، یک موقعیت برد – برد ایجاد می‌کنیم. اول‌ازهمه، ما به سازندگان این امکان را می‌دهیم که زمان و منابع بیشتری را به هنر خود اختصاص دهند. این به نوبه خود به آنها امکان تولید محتوای باکیفیت بالاتر و کشف راه‌های خلاقانه جدید را می‌دهد. علاوه بر این، پشتیبانی ما به سازندگان محتوا کمک می‌کند تا استقلال خود را حفظ کنند. همچنین تضمین می‌کند که داستان‌ها و موضوعاتی را که واقعاً مهم هستند را دنبال کنند.
با حمایت مالی از سازندگان محتوا، به ایجاد محیط رسانه‌ای معنادارتر و متنوع‌تر کمک می‌کنیم. هنگامی که سازندگان حمایت مالی و معنوی دریافت می‌کنند، انگیزه تولید محتوایی را پیدا می‌کنند که با ارزش‌های آنها همسو باشد و با مخاطبانشان طنین‌انداز شود و دیگر به دنبال خیل عظیم مخاطبان عمومی برای کسب چند سنت از کلیک روی تبلیغات نمی‌گردند، این شیوه یک‌چرخه جدید را تقویت می‌کند، و سازندگان بیشتری را تشویق می‌کند تا از محتوای مبتنی بر مصرف‌گرایی فاصله بگیرند و مسیر داستان‌سرایی دیگری را در پیش بگیرند.
این فرهنگ برای مردم ما هم عجیب نیست، باوجوداینکه در شبکه‌های اجتماعی مقدار بی‌شماری محتوای فارسی زرد و شاید اغراق‌آمیز تولید می‌شود که شاید دیده‌شدن آنها برای تولیدکننده مفید باشد، افرادی هم مثل «جادی» هستند که در محتوای خود تبلیغات نامحسوس ندارند و مخاطبان او در Petreon ماهیانه بیش از ۵۰۰ دلار برای تولید محتوا به «جادی» می‌پردازند. «جادی» هم با آن مبلغ ماهیانه با دوچرخه به سفر می‌رود و ماجرای سفر را فقط برای همان افراد تعریف می‌کند. علاوه بر شنیدن داستان اصیل و منحصربه‌فرد آن ۱۲۰ نفر حامی، باعث شدند که جادی به‌جای تبلیغ این تلفن همراه و آن سرویس بانکی و معرفی امکانات سرویس جدید وب‌سایت نمایش خانگی جدید به تولید محتوای جذاب‌تری بپردازد.
درحالی‌که حمایت مالی بسیار مهم است، راه‌های دیگری وجود دارد که می‌توانیم به رشد تولیدکنندگان محتوا کمک کنیم. درگیرشدن با محتوای آنها، به اشتراک گذاشتن آن با دیگران، و ارائه بازخورد مثبت، راه‌های ساده و درعین‌حال تأثیرگذار برای حمایت از آنها است.
رسانه‌های اجتماعی این قدرت را دارند که جهان‌بینی ما را شکل دهند و ما به‌عنوان کاربر باید فعالانه در پرورش چشم‌انداز رسانه‌ای که اصالت را بر مصرف‌گرایی اولویت می‌دهد، مشارکت کنیم. با حمایت از تولیدکنندگان محتوا در پلتفرم‌های مختلف، می‌توانیم آن‌ها را برای ایجاد محتوای معنادار و درعین‌حال کاهش اتکای آن‌ها به تبلیغات و حمایت‌های مالی، توانمند کنیم. با هم می‌توانیم فرهنگ مصرف‌محور غالب را به چالش بکشیم و محیط رسانه‌ای را ایجاد کنیم که الهام‌بخش، آموزش‌دهنده و راهی برای ارتقای مخاطبان در سراسر جهان باشد.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر