پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تهدید امنیت غذایی با شکستن سد اوکراین

مقام سازمان ملل اعلام کرد:

تهدید امنیت غذایی با شکستن سد اوکراین

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد که شکستن سد عظیم رودخانه دنیپرو در اوکراین، تأثیر زیادی بر امنیت غذایی جهان از جمله افزایش قیمت غذا خواهد داشت و صدها هزار نفر را در تأمین آب شرب با مشکل روبرو خواهد کرد





تهدید امنیت غذایی با شکستن سد اوکراین

۲۴ خرداد ۱۴۰۲، ۰:۰۰

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد که شکستن سد عظیم رودخانه دنیپرو در اوکراین، تأثیر زیادی بر امنیت غذایی جهان از جمله افزایش قیمت غذا خواهد داشت و صدها هزار نفر را در تأمین آب شرب با مشکل روبرو خواهد کرد.
این سد که بخشی از نیروگاه برق آبی «کاخوفکا» است، در ساعات اولیه ۱۶ خرداد شکسته شد و بخشی از ذخیره 18 کیلومتر مکعب آبی که مهار کرده بود، رها شد.
رویترز گزارش کرده که دقیقاً مشخص نیست چه چیزی باعث این شکاف در سد شده است، اگرچه زلزله شناسان نروژی و ماهواره‌های آمریکایی چیزی شبیه به یک انفجار را کشف کردند. یعد از این واقعه، اوکراین و روسیه یکدیگر را به خاطر انفجار سد مقصر دانستند.
«مارتین گریفیث»، رئیس کمک‌های سازمان ملل متحد به «بی بی سی» گفت: تاثیر این واقعه بر امنیت غذایی می‌تواند قابل توجه باشد: «منطقه‌ای که تحت تأثر سیل و شکستن سد قرار گرفته، یک سبد نان است. آن منطقه که به سمت دریای سیاه و کریمه پایین می‌رود نه تنها برای اوکراین، بلکه برای جهان نیز سبد نان است. ما از قبل در امنیت غذایی با مشکلاتی روبرو هستیم، اما مطمئنم قیمت مواد غذایی افزایش خواهد یافت.»
او ادامه داد: «به وجود آمدن مشکلاتی عظیم در فصل آینده کاشت و برداشت محصول، تقریباً اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین تأثیر زیادی بر امنیت غذایی جهانی دارد.»
اوکراین و روسیه دو تولیدکننده کلیدی کشاورزی در جهان و بازیگران اصلی در بازارهای گندم، جو، ذرت، کلزا، روغن کلزا، تخمه آفتابگردان و روغن آفتابگردان هستند.
گریفیث همچنین گفت: «700 هزار نفر برای آب آشامیدنی به مخزن پشت سد وابسته بودند. بدون آب تمیز، مردم مستعد ابتلا به بیماری هستند و کودکان در چنین شرایطی آسیب پذیرترین هستند.» او اضافه کرد: «آسیب در این مقیاس به زیرساخت‌های غیرنظامی کاملاً مغایر با قوانین بین‌المللی بشردوستانه از جمله کنوانسیون ژنو است. این بدیهی است هر کسی که این کار را انجام داده، کنوانسیون ژنو را نقض کرده است.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر