پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | هدف‌گذاری برای کاهش ۱۰۰۰ مگاواتی مصرف برق ادارات

سخنگوی صنعت برق

هدف‌گذاری برای کاهش ۱۰۰۰ مگاواتی مصرف برق ادارات

برنامه‌های مدیریت مصرف برق در بخش اداری از 16 خردادماه آغاز خواهد شد





هدف‌گذاری برای کاهش ۱۰۰۰ مگاواتی مصرف برق ادارات

۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۰:۰۰

سخنگوی صنعت برق از هدف‌گذاری وزارت نیرو برای کاهش 1000 مگاواتی مصرف برق ادارات و دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: برنامه‌های مدیریت مصرف برق در بخش اداری از 16 خردادماه آغاز خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، « مصطفی رجبی مشهدی» در نشست خبری که در شرکت مدیریت شبکه برق ایران برگزار شد، با اشاره به برنامه‌ریزی برای کاهش 1000 مگاواتی مصرف برق ادارات و نهادهای عمومی افزود: «کاهش مصرف 1000 مگاواتی در بخش اداری، معادل مصرف کل کارخانجات سیمان کشور خواهد بود، یعنی تنها همین یک محور برنامه مدیریت مصرف، می‌تواند تامین کننده برق صنایع سیمانی کشور به طور کامل باشد.»
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: «در بخش اداری پیش‌بینی شده که 1000 مگاوات کاهش مصرف اعمال شود و این برنامه از ۱۶ خرداد آغاز خواهد شد، بر این اساس بسیار مهم است که دمای تنظیمی وسایل سرمایشی روی ۲۴ درجه و بالاتر تنظیم شود تا ۳۰ درصد نسبت به سال پایه ۱۴۰۰ کاهش یابد؛ از آنجایی که سال 1401 همکاری خوبی از بخش اداری دریافت کردیم، مبنا را سال 1400 قرار داده‌ایم. ادارات در مناطق عادی باید یک ساعت قبل از خاتمه کار و مناطق گرمسیر همزمان با پایان ساعت اداری نسبت به خاموش کردن وسایل سرمایشی اقدام کنند که با این رویه پیش‌بینی ما این است که برای زمان بعد از پایان ساعت کار، تا ۶۰ درصد میزان مصرف برق نسبت به همان روز کاهش یابد که صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای است و این اقدام قطعا در کل کاهش ۴۰ درصدی مصرف برق را در بخش اداری و عمومی در پی خواهد داشت.»
او ادامه داد: «مدیریت مصرف را از بخش اداری و دولتی آغاز کردیم، چرا که دولت قصد دارد با کاهش مصرف این بخش، برق پایدار و مطمئن سایر بخش‌ها را تامین کند. از اقدامات دیگری که در این بخش صورت گرفته تا کاهش مصرف به خوبی دنبال شود، بحث پایش پذیری است. کنتورهای هوشمند در ادارات نصب شده‌اند و به طور دقیق توسط شرکت‌های توزیع و شرکت توانیر پایش می‌شوند. گزارش عملکرد ادارات و دستگاه‌های اجرایی هر استان به صورت هفتگی به هیئت وزیران ارسال خواهد شد. چنانچه ادارات، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی، موارد را رعایت نکرده باشند، از طریق سامانه 121 و یا سامانه “برق من” امکان اطلاع‌رسانی به همکاران ما فراهم است. انتظار ما این است که با توجه به تجربه خوب سال گذشته، امسال نیز شاهد همکاری خوب بخش اداری باشیم. در حوزه مولدهای اضطراری که در اختیار ادارات هست نیز، پیش‌بینی شده که تامین سوخت شوند و در ساعات اوج مصرف به صورت کامل در مدار قرار گیرند تا به کاهش مصرف برق کمک کنند.»
این گفته‌ها در حالی است که روز گذشته، وزیرنیرو نیز با اشاره به مصوبه دولت و بخشنامه معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تکلیف ادارات بر کاهش 30 درصدی مصرف انرژی در ساعات اداری، گفت: امروز میزان مصرف برق از 61 هزار مگاوات گذشت و با چنین شرایطی 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف برق افزایش یافته است.
به گفته علی اکبر محرابیان، حدود 25 درصد مشترکان برق مصارف بالای الگو دارند که نزدیک به 45 درصد انرژی کشور را مصرف می‌کنند؛ بر اساس قانون ما مکلف هستیم مصارف مازاد بر الگو را به صورت پلکانی بدون یارانه محاسبه کنیم، البته این در پله اول رخ نمی‌دهد، مشترکان در پله‌های آخر که تعداد بسیار اندکی را شامل می‌شود مصارف قابل توجهی دارند و قیمت محاسباتی تا 3.5 برابر قیمت تمام شده برق درنظر گرفته می‌شود به نحوی که متوسط قیمت مصارف بالای الگو به صورت غیریارانه‌ای محاسبه خواهد شد.
او همچنین گفته بود: «مصرف انرژی با توجه به ناترازی برق در بخش‌های مختلف با بهره‌‎مندی از روش‌های مختلف مدیریت می‌شود. در بخش اداری بر اساس مصوبه دولت و بخشنامه معاون اول رئیس جمهور، ادارات مکلف هستند در ساعات اداری 30 درصد مصرف خود را کاهش دهند؛ حداکثر دمای سرمایشی ادارات روی 25 درجه قرار گیرد و دستگاه‌هایی که مولد برق دارند باید از مولدهای خود استفاده کنند تا برق ذخیره و به بخش خانگی و تولید تزریق شود.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *