پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اردبیل برای تأمین آب نیازمند چاه جدید است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

اردبیل برای تأمین آب نیازمند چاه جدید است

با کاهش بارندگی‌ها در نیمۀ شمال‌غربی کشور طی سه سال گذشته، استان‌هایی مانند اردبیل که به‌ویژه برای تأمین آب شرب شهروندان در شهرها و روستاهای این استان به رواناب‌ها متکی هستند، تابستان را همراه با تنش آبی تجربه می‌کنند





اردبیل برای تأمین آب نیازمند چاه جدید است

۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱:۰۰

با کاهش بارندگی‌ها در نیمۀ شمال‌غربی کشور طی سه سال گذشته، استان‌هایی مانند اردبیل که به‌ویژه برای تأمین آب شرب شهروندان در شهرها و روستاهای این استان به رواناب‌ها متکی هستند، تابستان را همراه با تنش آبی تجربه می‌کنند. تنش آبی در تابستان 1402 درحالی برای استان اردبیل به‌ویژه دو شهر شهرستان اردبیل و مشگین‌شهر پیش‌بینی می‌شود که سال گذشته حدود 700 روستای این استان نیز تنش آبی داشتند و از این تعداد به 54 روستا آبرسانی با تانکر و سیار انجام می‌شد.
باوجوداین، فروردین امسال شرکت آب‌وفاضلاب اردبیل اعلام کرده بود میزان مصرف آب شرب در این استان 20 درصد افزایش داشته است و فروردین امسال همین نهاد، از تابستان کم آب خبر داده بود.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در مورد آخرین وضعیت آبی این استان به «پیام ما» می‌گوید: «به‌دلیل کاهش بارندگی و رواناب‌ها حجم ذخایر آب در پشت سد‌های این استان نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۶ درصد کاهش داشته است».
«حمید فضائلی» می‌گوید به تابستان نرسیده احتمال جیره‌بندی آب در شهرستان مشگین‌شهر وجود دارد؛ چرا که میزان حجم ذخیرۀ آبی سد‌های استان ۴۰۰ میلیون مترمکعب برآورد شده که این میزان هم‌اکنون به ۱۲۸ میلیون مترمکعب رسیده است :«متأسفانه کمبود بارش‌ها در سال آبی کنونی و همچنین برداشت و مصرف بی‌رویۀ آب آشامیدنی اردبیل حجم آب پشت این سد را به‌طور نگران‌کننده‌ای کاهش داده است و باید مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. تنش آبی نسبتاً شدید که از چندین سال گذشته در استان اردبیل شروع شده امسال نیز با کاهش بارندگی‌ها روند شدیدتری به خود گرفته و نگرانی‌ها را برای تداوم و تشدید خشکسالی در منطقه بیشتر کرده است.
او ادامه می‌دهد: «حجم آب ذخیره‌شده در سد یامچی اردبیل به کمترین میزان در ۱۰ سال اخیر رسیده است. به‌دلیل کاهش حجم این سد، امسال کسری آب مورد نیاز اراضی کشاورزی اردبیل از طریق ۲۲۱ چاه تأمین می‌شود. حجم ورودی این سد هم‌اکنون ۶۰۰ لیتر در ثانیه است. درحالی‌که در مدت مشابه سال قبل این رقم بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه بود. برای گذر از شرایط موجود در ماه‌های آتی باید در مصارف مختلف آب آشامیدنی و بهداشت در مرکز استان تلاش بیشتری شود. 10 سد بزرگ و ۴۳ سد کوچک با ظرفیت ۴۰۰ میلیون مترمکعب، ذخیرۀ آب‌های سطحی در استان را برعهده دارند که از ابتدای مهر امسال تاکنون میزان آورد سد‌های استان ۲۶ میلیون مترمکعب برآورد شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب بوده است.»
فروردین امسال شرکت آب منطقه‌ای این استان اعلام کرده بود که آورده رود ارس به کمتر از نیم مترمکعب رسیده است که نشان می‌دهد کشاورزان و بهره‌برداران شمال استان در مصرف بهینۀ آب باید اهتمام جدی داشته باشند.
این شرکت از تشکیل قرارگاه آب آشامیدنی اردبیل به‌منظور تأمین آب مطمئن و پایدار باتوجه‌به کاهش بارندگی و تغییر اقلیم و با هدف تأمین آب مطمئن و پایدار با توجه به کاهش چشمگیر بارندگی، آورد رودخانه‌ها و کاهش آب ذخیره‌شده در مخازن سدها خبر داده بود.
براساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمال‌غرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به‌لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتاً مشابهی هستند، در جایگاه‌ چهارم قرار دارد.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *