پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | قتل درخت کهنسال کیش

درختی در نزدیکی «حریره» با عمری ۵۰۰ تا هزار ساله

قتل درخت کهنسال کیش

درخت کهنسال کیش، «لور» یا «انجیر بنگالی» را شاید بتوان در کنار کشتی یونانی، شهر باستانی «حریره»، ساحل مرجان باغ پرندگان و ... از دیدنی‌های جزیرۀ کیش دانست





قتل درخت کهنسال کیش

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۰

درخت کهنسال کیش، «لور» یا «انجیر بنگالی» را شاید بتوان در کنار کشتی یونانی، شهر باستانی «حریره»، ساحل مرجان باغ پرندگان و … از دیدنی‌های جزیرۀ کیش دانست؛ درختی در نزدیکی «حریره» با عمری 500 تا هزار ساله که از سال 1397 مرگ تدریجی خود را آغاز کرد و هیاهوی رسانه‌ای برای این درخت خیلی دیرهنگام و با تصاویر منتشرشده از هرس شاخه‌هایش شکل گرفت.
آن‌طور که محلی‌ها می‌گویند ریشه‌های درخت «لور» به‌قدری عمیق است که آبیاری سطحی برای آن جوابگو نیست و شاید بتوان مهمترین عامل ازدست‌رفتن این درخت سبز را ساخت‌وسازهای گسترده و بی‌ضابطه در جزیره دانست که علاوه‌بر افزایش مصرف و کاهش سطح ذخیرۀ آب‌های زیرزمینی، مسیر این آب‌ها را هم تغییر داده‌اند تا درخت جانی برای ماندن نداشته باشد.
این نکته را البته سال گذشته روابط عمومی شرکت عمران، آب و خدمات کیش در جوابیه‌ای اعلام کرده و نوشته بود: «وضعیت موجود این درخت به‌دلیل پایین‌رفتن سفره‌های زیرزمینی در پی کاهش بارندگی در سال‌های اخیر و محدودیت دسترسی درخت سبز به آب بود و درخت با قرارگیری در معرض تنش بی‌آبی مستعد حملۀ آفت‌ها، انگل‌ها و قارچ‌ها شده است.»
در سال‌های گذشته مراحل احیای درخت کهنسال کیش آغاز شد که گویا نتیجه‌ای نداشته است و علاوه‌بر کم‌آبی و آفت‌ها و ریختن گازوئیل پای این درخت، هرس غیراصولی به آن آسیب زد؛ هرسی که برای حذف آفت انجام شد، ولی بیش از آن چیزی بود که باید.
درخت «لور» یکی از انواع پوشش‌های گیاهی جزایر خلیج‌فارس است و به جز کیش از این درخت در جزیرۀ قشم، چابهار و بندرعباس نیز وجود دارد، اما تعداد آن‌ها در کیش بسیار کم است و این، اهمیت‌ زنده نگه‌داشتنشان را بیشتر می‌کند.
«زیبا حسین‌زاده» فعال رسانه‌ای اهل کیش هم این موضوع را در گفت‌وگو با «پیام ما» تأیید می‌کند و می‌گوید: «علاوه‌بر کاهش آب زیرزمینی و ریختن گازوئیل شوری آب هم به مرور زمان به این درخت آسیب زد. از سویی، این درخت ریشه‌های هوایی دارد که مجدد وارد خاک می‌شوند و تنفس و تغذیه درخت از آن‌هاست. در طول سال‌های گذشته هرس‌های غیراصولی زیادی موجب آسیب این ریشه‌ها هم شد. پیش از این درخت‌هایی در منطقۀ «باغو» خشک شده بود که حالا با طراحی تنۀ باقیمانده‌شان به‌عنوان نماد جلوی تالار شهر نصب شده‌اند. هرچند مسئولان می‌گویند که برای درختان باقیمانده کارشناس آورده‌اند و برنامه‌ریزی کرده‌اند، اما ساخت‌وسازهای بی‌رویۀ مهمترین آسیب را به این درختان وارد کرده است.»
«مرتضی رمضانی گالشی» معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش روز گذشته (شنبه، 23 اردیبهشت) خبر داد که پروندۀ شهر تاریخی «حریره» به‌طور موقت در یونسکو ثبت شده است. او اما اعلام کرد که به‌دلیل ثبت‌نشدن درخت سبز کیش در فهرست میراث، این معاونت نمی‌تواند در این زمینه ورود کند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر