پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شهرداری بوشهر اموال چند کافه ساحلی را تخریب کرد

«رفع سد معبر» بدون اعلام قبلی

شهرداری بوشهر اموال چند کافه ساحلی را تخریب کرد

بامداد چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت عکس‌ها و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که افرادی مشغول جابه‌جایی و حمل برخی وسایل تخریب‌شده در مجتمع فرهنگی رفاهی شهدای خلیج فارس بوشهر هستند





شهرداری بوشهر اموال چند کافه ساحلی را تخریب کرد

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۰

بامداد چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت عکس‌ها و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که افرادی مشغول جابه‌جایی و حمل برخی وسایل تخریب‌شده در مجتمع فرهنگی رفاهی شهدای خلیج فارس بوشهر هستند. ماجرا را از صاحب یکی از کافه‌رستوران‌های آن مجموعه پیگیری کردیم که مشخص شد شهرداری بوشهر حوالی ساعت ۴ بامداد چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت، به‌علت «سد معبر» اقدام به جمع‌آوری و تخریب میز و صندلی و چادرهای چند کافه‌رستوران کرده است.

 

«مرتضی کشاورز» صاحب کافه‌رستوران «دلفین» ماجرا را این‌گونه روایت می‌کند: «نیروهای شهرداری بوشهر بدون اخطار قبلی و اطلاع ما ساعت ۳:۳۰ الی ۴ شب با دستگاه هوابرش سایه‌‌بان‌های ما را تکه‌تکه کردند و یکی از سایه‌بان‌ها را هم آتش زدند. آنها حتی سایه‌بان‌ها را قیچی نکردند و بلکه تکه‌تکه کردند و انداختند.»
اما روابط عمومی شهرداری در پاسخ به این صحبت‌ها به «پیام ما» می‌گوید: «با وجود اینکه ما هم به‌صورت شفاهی و هم به‌صورت کتبی به آنها اخطار دادیم، اما توجهی نکردند. اگر هم در ساعت دیگری این کار را می‌‌کردیم، این دوستان مانع از اجرای حکم دادستانی می‌شدند. البته مسئلۀ سد معبر طبق قانون اصلاً نیازی به اخطار ندارد و اخطاریه‌ها در بخش خدمات شهری ما موجود است. درخصوص مسئلۀ آتش‌زدن هم ما فقط سایه‌بان‌ها را جمع‌آوری کردیم و آتش‌‎زدن چادرها کار مأموران ما نبوده است.»
صبح پنجشنبه هم شهرداری در بیانیه‌ای توضیح داد که این اقدام «جهت رفاه حال شهروندان و مقابله با بی‌قانونی برخی اشخاص که در این مجموعه مشغول درآمدزایی شخصی بودند» انجام شده است. در بخشی از متن این بیانیه آمده است:

مالک یک کافه: موضوعی که شهرداری روی آن اصرار می‌‌کند و به‌همین دلیل هم این کار را انجام داد، مسئلۀ سد معبر است که با اینکه ما به‌هیچ عنوان سد معبری ایجاد نکردیم، نمی‌دانم چرا طی سال‌های گذشته این موضوع محل توجه این نهاد نبود

«کافه‌های مزبور طی سال‌های گذشته با سفارش ویژه به افراد خاص واگذار شده بودند و سال‌های سال با اجاره‌بهای بسیار ناچیز (ماهانه ۲۰۰ هزار تومان) به فعالیت‌های تجاری پردرآمد پرداخته‌اند.»
همچنین در این بیانیه آمده است: «این کافه‌ها با گذشت زمان به‌دلیل عدم نظارت و همچنین حمایت برخی افراد خاص، به‌صورت غیرقانونی با هزینه‌های گزاف به غیر واگذار شدند و به مرور زمان بدون در نظر گرفتن حق و حقوق شهروندان به پیاده‌رو و حریم ساحل تجاوز کردند تا جایی که علاوه‌بر معبر جلوی کافه‌ها، حریم دریا نیز جهت گسترش فعالیت تجاری این کافه‌ها مسدود شد.»
«رأی دادگاه به نفع ما است»
بااین‌حال، کشاورز که اموال کافه‌اش تخریب شده می‌گوید: «قرارداد ما در سال ۹۵ بسته شد و در سال ۱۴۰۰ به پایان رسید. ما هیچ تخلفی نداشتیم و اجارۀ خود را هم به‌موقع پرداخت کردیم. مطابق بندی از قرارداد، درصورت رضایت موجر و مستأجر، قرارداد باید تمدید می‌شد، اما به بهانۀ اینکه باید در مناقصه برنده شویم این‌کار را نکرد و ما هم به‌همین دلیل از طریق دادگاه به‌صورت قانونی پیش رفتیم. یعنی از شهرداری شکایت کردیم و اتفاقاً رأی دادگاه را هم داریم که به نفع ما صادر شده است. در مراحل دادرسی شهرداری موظف به ارائۀ سند بود که بعداً مشخص شد شهرداری اصلاً سند ندارد و مالک مجموعه نیست و بلکه منابع طبیعی مالک است و اینکه شهرداری با ما قرارداد بسته در ابتدا تخلف این نهاد بوده است.»
روابط عمومی شهرداری در پاسخ به این صحبت‌ها دربارۀ مالکیت این مجموعه می‌‌گوید که مالک این مجموعه شهرداری است و پروسۀ دادگاه هنوز به رأی نهایی نرسیده و در مرحلۀ صدور حکم دادستانی است.
اما کشاورز با رد مسئلۀ سد معبر برای شهروندان می‌گوید: «مجموعه‌ای که ما ایجاد کردیم برای بیست نفر اشتغال ایجاد کرده بود و لیست بیمه هم برای همۀ آن‌ها داریم. موضوعی که شهرداری روی آن اصرار می‌‌کند و به‌همین دلیل هم این کار را انجام داد، مسئلۀ سد معبر است که با اینکه ما به‌هیچ عنوان سد معبری ایجاد نکردیم، نمی‌دانم چرا طی سال‌های گذشته این موضوع محل توجه این نهاد نبود. اصلاً فرض بر اینکه ما چون قرارداد نداریم متخلف باشیم، اما شهرداری که حتی در مالکیتش شبهه وجود دارد، چطور به خود اجازه می‌دهد چنین رفتاری در حق‌ بیت‌المال بکند.»
روابط عمومی شهرداری نیز می‌گوید: «حکم دادستان برای جمع‌آوری لازم و ضروری است و این دستور هم مستند و موجود است. درنهایت اینکه اگر ادعا می‌شود شهرداری بدون مجوز قانونی چنین اقدامی کرده است، می‌توانند از طریق مراجع قضایی شکایت کنند.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر