پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دورخیز سازمان محیط زیست برای جذب ۱۵۷۰ نیروی جدید

ایجاد ۵۰۰ «شغل» محیط زیست

دورخیز سازمان محیط زیست برای جذب ۱۵۷۰ نیروی جدید

در برنامه‌های عملیاتی سال ۱۴۰۲ سازمان حفاظت محیط زیست، تلاش برای جذب ۵۷۰ نفر از طریق برگزاری آزمون و دریافت مجوز جذب ۱۰۰۰ کارشناس نخبه به چشم می‌خورد





دورخیز سازمان محیط زیست برای جذب ۱۵۷۰ نیروی جدید

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۰

|پیام ما|سازمان حفاظت محیط زیست قصد دارد ۱۵۷۰ «نخبه» را جذب کند و سالانه ۵۰ مدیر جوان تربیت کند. همچنین، این سازمان امسال قصد دارد «۵۰۰ شغل محیط‌زیستی» ایجاد کند و برنامۀ احیای ۱۰ گونۀ در معرض خطر انقراض را اجرا کند.

 

روز گذشته «علی سلاجقه» برنامه‌های عملیاتی سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۲ را به مدیران ستادی و استانی این سازمان ابلاغ کرد.
بنا بر این ابلاغیه، در حوزۀ معاونت توسعۀ مدیریت، حقوقی و امور مجلس این سازمان قصد دارد تا ۱۵۷۰ را استخدام کند. ۵۷۰ نفر از این افراد از طریق آزمونی که مجوز آن صادر شده است، جذب خواهند شد. به‌علاوه، این سازمان در حال پیگیری برای «اخذ مجوز استخدام ۱۰۰۰ نفر کارشناس نخبه» است.
از دیگر بندهای این ابلاغیه، تشکیل «کانون ارزیابی شایستگی مدیران» در این سازمان است. همچنین قرار است از میان ۳۰۰ نفر از «نیروهای مستعد»، هر سال برای ۵۰ نفر دوره‌های ارزیابی شایستگی برگزار شود تا در یک دورۀ ۴ ساله، ۲۰۰ «مدیر جوان» تربیت شوند.
ایجاد ۵۰۰ «شغل» محیط زیست
اما برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در حوزۀ محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی، علاوه بر اقدامات فنی، شامل «مشارکت در حفظ تنوع زیستی و کسب‌وکارهای محیط زیستی» است. آنطور که در این ابلاغیه آمده، این سازمان قصد دارد تحت عنوان آنچه که «سهیم کردن مردم در حفاظت تنوع زیستی» از آن یاد شده به ایجاد «۵۰۰ شغل محیط زیستی» بپردازد. همچنین، در این ابلاغیه اضافه شده است که درصورت تأیید مصوب پیشنهادی به دولت، این مشاغل به‌عنوان «مشارکت در حفظ تنوع زیستی و کسب‌وکارهای محیط زیستی» در نظر گرفته خواهند شد.
با‌این‌حال، مشخص نیست که آیا قرار است ۵۰۰ «عنوان شغلی» در این حوزه ایجاد شود؟ یا آنکه منظور، ۵۰۰ «فرصت شغلی» برای ۵۰۰ نفر در حوزه‌هایی نظیر حفاظت و بهره‌برداری از تنوع زیستی و نظایر آنهاست؟ تاکنون فهرستی از این «۵۰۰ شغل» منتشر نشده است.

مشخص نیست که آیا قرار است ۵۰۰ «عنوان شغلی» در این حوزه ایجاد شود؟ یا آنکه منظور، ۵۰۰ «فرصت شغلی» برای ۵۰۰ نفر در حوزه‌هایی نظیر حفاظت و بهره‌برداری از تنوع زیستی و نظایر آنهاست؟

«ارزیابی سریع» ۱۲۰ منطقه حفاظت شده
بند دیگر در برنامه‌های حوزۀ محیط زیست طبیعی، «ارزیابی سریع توان اکولوژیک مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست» است که در توضیح آن عبارت «ارزیابی سریع شبکه مناطق چهارگانه شامل 120 منطقۀ حفاظت‌شده برای بازنگری و اصلاح نقاط پرتعارض به‌منظور رفع مشکلات مردم» آمده است. پیش از این در سال ۱۳۹۶ نیز این سازمان بخشی از تعارضات مناطق چهارگانۀ خود با جامعۀ محلی را از طریق اصلاح حدود و جداکردن ۷۰ هزار هکتار انجام داد. به‌نظر می‌رسد که درج عبارت بازنگری و اصلاح نقاط پرتعارض نیز چنین معنایی دارد.
از سوی دیگر در عنوان برنامه از عبارت «ارزیابی سریع توان اکولوژیک» استفاده شده که چنین مطالعات و ارزیابی‌هایی معمولاً با هدف بارگذاری کاربری‌های مختلف در عرصه‌های طبیعی انجام می‌شود. اما در توضیح این بخش، تنها به رفع تعارض‌ها اشاره شده است که هدف از درج این بند را تا حدی مبهم می‌کند.
احیای ۱۰ گونۀ درمعرض خطر
از دیگر اقدامات درج‌شده در این ابلاغیه، «احیای گونه‌های در خطر انقراض» است و در توضیح آن به راه‌اندازی «مراکز تکثیر و پرورش و همچنین احیای ۱۰ گونۀ در خطر انقراض حیات‌وحش در زیستگاه‌های طبیعی» اشاره شده است. در این بند نامی از گونه‌های مورد اشاره برده نشده است. باوجوداین، به‌نظر می‌رسد سازمان حفاظت محیط زیست پس از برنامهٔ پرحاشیه تکثیر و پرورش یوزپلنگ، قصد دارد چنین برنامه‌ای را برای گونه‌های دیگر نیز به انجام برساند. پیش از این برنامه‌هایی برای برخی گونه‌ها نظیر گوزن زرد، گورخر، آهو و هوبره اجرا شده است.
اضافه‌شدن واحد درسی محیط زیست به دانشگاه‌ها
اما در حوزۀ فعالیت معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی، «گسترش دو واحد درسی (یک واحد نظری و یک واحد عملی) عمومی برای مقاطع کاردانی و کارشناسی کلیۀ رشته‌ها» یکی از برنامه‌های ذکرشده برای سال جاری است. به نظر می‌رسد این سازمان قصد دارد این واحدها را برای تمامی رشته‌ها تحصیلی دانشگاه‌ها اضافه کند.
سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌های عملیاتی در دیگر حوزه‌های فعالیت خود نظیر محیط زیست دریایی و تالاب‌ها و محیط زیست انسانی نیز ارائه کرده است که برخی از آنها ادامۀ فعالیت‌ها و مأموریت‌های معمول این سازمان است. فعالیت‌هایی نظیر حفظ گونه‌های در معرض انقراض دریایی که تنها بر پستانداران دریایی و لاکپشت‌های دریایی تمرکز دارد. همچنین، در موضوع تالاب‌ها نیز این سازمان قصد دارد برنامۀ «مدیریت زیست‌بومی با مشارکت کلیۀ ذینفعان» را ادامه دهد.
فعالیت‌هایی نظیر نظارت بر اجرای قوانین مربوط به آلودگی آب‌وخاک و کنترل گردوغبار نیز به چشم می‌خورد.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر