پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تعمیرات و سفر دلیل تعطیلی «شهرزاد» نیست

درباره درهای بستهٔ نخستین پردیس خصوصی تئاتر کشور

تعمیرات و سفر دلیل تعطیلی «شهرزاد» نیست

هنوز تئاتر ملی و اساسنامه و برنامه‌ای نداریم… برنامه تئاتر کشور در چند جشنواره خلاصه شده و این فرسنگ‌ها از آرمان تئاتر ملی فاصله دارد. تنها راه برون‌رفت از این مشکل، روی آوردن به خصوصی‌سازی است





تعمیرات و سفر دلیل تعطیلی «شهرزاد» نیست

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۳:۱۱

|پیام ما|«هنوز تئاتر ملی و اساسنامه و برنامه‌ای نداریم… برنامه تئاتر کشور در چند جشنواره خلاصه شده و این فرسنگ‌ها از آرمان تئاتر ملی فاصله دارد. تنها راه برون‌رفت از این مشکل، روی آوردن به خصوصی‌سازی است. اما خصوصی‌سازی نباید به معنای دست شستن دولت از برپایی بنیان‌های ضروری برای این کار باشد.»
این صحبت‌های «بهزاد قادری»، نویسنده و مترجم، در سمینار «تئاتر خصوصی در ایران» است که سال 87 برگزار شد. در این سمینار، قادری از خصوصی‌سازی مدنظر دولت نیز انتقاد کرده و از آینده این بخش گفته بود.
تعطیلی «پردیس تئاتر شهرزاد» حالا سروصدای زیادی به پا کرده است. پردیسی که در سال ۱۳۹۶ با ۳ سالن و بیش از ۷۰۰ صندلی به‌عنوان بزرگترین بلک باکس خصوصی کشور افتتاح شد و شواهد حاکی از آن است که این پردیس سال گذشته وضعیت مطلوب‌تری نسبت به دیگر کانون‌های تئاتر کشور داشته است. با این حال ماجرای اخبار تعطیلی از جایی آغاز شد که اسفند سال گذشته قاسم جعفری، مالک پردیس تئاتر شهرزاد، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر ارشاد از بازبینی‌ها و ممیزی‌های شورای نظارت گلایه کرده بود. او «بی‌‌کفایتی مسئولان امر در مرکز هنرهای نمایشی و بازی‌های روانی و رفتارهای سلیقه‌ای این نهادِ زیر دست وزیر (مشخصا شورای نظارت و ارزشیابی) و نیز دروغ‌های مکرر» را از جمله دلایل رو به تعطیلی رفتن این پردیس عنوان کرده بود.
همچنین جعفری از رفتار تبعیض‌آمیز مرکز هنرهای نمایشی انتقاد کرده بود که این رفتار «شبیه قوانین نانوشته‌ای است که یک نویسنده خارجی نظیر زلر را ممنوع می‌کند و طرفه اینکه آثار این نویسنده که در سالن‌های خصوصی با ۱۰۰صندلی و برای یک شب نمایشنامه‌خوانی ممنوع شده، ناگهان در تالار وحدت و سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.»
هویت تازه در تئاتر خصوصی
هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما، در فضای مجازی به این تعطیلی واکنش نشان داد و گفت که «پردیس شهرزاد حتی اگر انتقادهایی هم به آن وارد شود به تئاتر خصوصی هویتی تازه داد و هر شب با ده اجرای مختلف (و گاهی بیش‌تر) تنوع و رونقی دلپذیر حتی بیش از تئاتر شهر داشت که مرکزی دولتی است» و تعطیلی را «از سر ناچاری» خواند.
گلاب آدینه، بازیگر تئاتر نیز از جمله هنرمندانی بود که در صفحه اینستاگرام خود به این قضیه واکنش نشان داد و ابراز امیدواری کرد که با پایان یافتن تعمیرات، فعالیت این پردیس از سر گرفته شود.
اما «ایرنا»، خبرگزاری دولت روز یکشنبه در گزارشی توضیح داد که «تعطیلی این پردیس در بهار امسال هم به نظر می‌رسد به دلیل تعمیرات و البته مسافرت خارجی مدیر آن باشد.» و «به جز این مورد، دلیل دیگری وجود نداشته است که بخواهد موجب تعطیلی این پردیس محبوب شود.»
تعمیرات بعد از تعطیلات شروع شد
پیگیری‌های خبرنگار «پیام ما» از روابط عمومی پردیس تئاتر شهرزاد اما ادعای «ایرنا» را رد می‌کند. روابط عمومی شهرزاد درباره ادعای تعمیرات در متنی کوتاه توضیح داد: «آنچه به عنوان تعمیرات ذکر شده است رنگ‌آمیزی و مرمت بخش‌هایی از مجموعه بوده است که نه در زمان تعطیلی سالن که پس از چهل روز از تعطیلی صورت گرفته است.» همچنین در ارتباط با ادعای سفر مدیریت این پردیس تئاتری گفته شد که «سفر مذکور نه در زمان تعطیلی پردیس که در زمان فعالیت پردیس، از جمله نمایش «پرده‌خانه» رقم خورده است. لازم به ذکر است براساس ساختار اداری شهرزاد عدم‌حضور مدیریت دلالت بر تعطیلی مجموعه ندارد؛ کما اینکه در زمان سفر، مالک و دیگر مدیران پردیس در ایران حضور داشته‌اند.»
«ایرنا» در گزارش خود نوشته بود که «در سال ۱۴۰۱، برای ۴۳ اجرا، پروانه نمایش صادر شد. همچنین در طول سال گذشته، به ۱۴۷ مورد درخواست برای نمایشنامه‌خوانی ترتیب اثر داده شده که برای ۱۳۸ عنوان آن مجوز صادر شده است. این روند برای سال جدید نیز امیدبخش بوده، به‌طوری‌که تعداد درخواست برای صدور مجوز، ۱۶ عنوان شامل ۱۴ متن جدید و ۲ نمایش تمدیدی بوده است. در حوزه نمایشنامه‌خوانی نیز تعداد ۴ تقاضا برای سال جدید به ثبت رسیده که هر ۴ تقاضا، با موافقت همراه بوده و مجوز آن‌ها صادر شده است.»
روابط عمومی مجموعه شهرزاد با نادرست خواندن چنین آماری توضیح داد: «باید گفت این اطلاعات اشتباه است؛ چراکه تعداد نمایش‌های اجرا شده در پردیس تئاتر شهرزاد در سال گذشته فراتر از 80 عنوان بوده است. نکته مهم آن است که بیش از نمایش‌های اجرا شده، پردیس شهرزاد نمایش‌هایی در برنامه داشته است که به سبب دلایل ناشفاف توسط شورای نظارت رد شده است یا در زمان اجرا توقیف شده‌اند و یا حتی پیش از اجرا، اداره کل هنرهای نمایشی مانع از اجرای آنها شده است.»
در این متن آمده است: «با این وجود فشارهایی برای بازگشایی پردیس، هیچ امکانی برای این میل قلبی مدیریت مجموعه وجود ندارد؛ چراکه فعالیت در زمانه کنونی مستلزم امکاناتی است که نه با مدیریت کنونی تئاتر اجرایی است و نه با محصولات تئاتری بی‌کیفیتی که این روزها به‌راحتی مجوز می‌گیرند. این همان چیزی است که در نامه به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تذکر داده شده است و از جناب دکتر اسماعیلی تقاضا شد شرایط برای صدور مجوز چند اجرای موفق گذشته تئاتر صادر شود. »
همچنین در این متن گفته شده است: «اما با اینکه اداره کل هنرهای نمایشی تا به امروز به هیچ یک از نمایش‌های مدنظر پردیس شهرزاد پاسخ مثبت نداده است که این موجب تداوم تعطیلی پردیس می‌شود، باید گفت مدیریت مجموعه کماکان امیدوار است پردیس شهرزاد دوباره فضای فعالیت هنرمندان باشد و نه در انقیاد مدیریت آن که در اختیار چهره‌های هنری قرار گیرد و این مهم بدون همت و همکاری دولت ناممکن نیست.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر