پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | اردوغان: این بزرگترین زلزله در ۵۰ سال اخیر ترکیه بود

شمار جان باختگان زلزله در ترکیه و سوریه از ۵ هزار نفر گذشت

اردوغان: این بزرگترین زلزله در ۵۰ سال اخیر ترکیه بود

اردوغان: هم‌اکنون 53 هزار و 317 نیروی امداد و نجات و نیروهای پشتیبانی در منطقه در حال فعالیت هستند و این تعداد با تیم‌هایی که از داخل و خارج از کشور می‌پیوندند در حال افزایش است





اردوغان: این بزرگترین زلزله در ۵۰ سال اخیر ترکیه بود

۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۵۱

| پیام ما| زمین لرزه ۷.۸ ریشتری ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد دوشنبه ترکیه و سوریه را لرزاند. زلزله‌ای که به جز دو کشور محل وقوع زلزله همه کشورهای همسایه و دنیا را متوجه خود کرده است. آمار جان‌باختگان همچنان رو به افزایش است. در آخرین اظهار نظر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در عصر روز گذشته در مرکز هماهنگی اطلاعات دولتی در آنکارا اظهار داشت: بیش از ۵ هزار نفر متوفی و ۲۲ هزارو ۱۶۸ مجروح داریم. او گفت: نجات بیش از 8 هزار نفر از شهروندان‌مان از زیر آوار، بزرگترین تسلی ما است.

 

رئیس جمهوری ایران در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری ترکیه از اعلام آمادگی ایران برای اجابت فوری نیازهای امدادی ترکیه با همتای ترک خود صحبت کرد. آن‌گونه که «پانا» گزارش داده، رئیس‌جمهوری ضمن تسلیت و ابراز همدردی با دولت و ملت ترکیه گفته که ایران و ترکیه علاوه بر همسایگی دوست و برادر هستند و ملت و دولت ایران در این هنگامه سخت، در کنار دولت و ملت ترکیه هستند. سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر دیروز( سه‌شنبه) در گفت‌وگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، ضمن تسلیت و ابراز همدردی با دولت و ملت ترکیه ابراز امیدواری کرد که با تلاش و تدابیر دولت ترکیه آلام مردم این کشور هر چه سریع‌تر تسکین یابد.
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در این مکالمه ضمن قدردانی و تشکر از حسن نیت و ابراز همدردی رئیسی با دولت و ملت ترکیه اظهار داشت: این بزرگترین زلزله در ۵۰ سال اخیر ترکیه بوده است. رئیس جمهور ترکیه همچنین اظهار امیدواری کرد که بتوانند هر چه سریع‌تر اقدامات امدادی اولیه را به پایان برسانند.

اردوغان: هم‌اکنون 53 هزار و 317 نیروی امداد و نجات و نیروهای پشتیبانی در منطقه در حال فعالیت هستند و این تعداد با تیم‌هایی که از داخل و خارج از کشور می‌پیوندند در حال افزایش است

اعلام وضعیت فوق‌العاده در ۱۰ استان ترکیه به مدت ۳ ماه
اردوغان رئیس جمهور ترکیه به مدت 3 ماه وضعیت فوق‌العاده در مناطق زلزله‌زده ترکیه اعلام کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مرکز هماهنگی اطلاعات دولتی درباره آخرین تحولات در مناطق زلزله قهرمان‌مرعش گفت: به دلیل شدت و وسعت بحرانی که در مناطق زلزله‌زده رخ داده٬ در 10 استان زلزله‌زده به مدت 3 ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کنیم
آنگونه که آناتولی نوشته، اردوغان درباره عمق بحران ناشی از زلزله ابراز داشت: با یک فاجعه بزرگ روبرو هستیم که نه تنها در طول تاریخ جمهوری ترکیه، بلکه در جغرافیای ما و جهان نیز کم‌سابقه است. اردوغان اظهار داشت: دولت با تمامی نهادها، نیروها و وسایل نقلیه توام با روحیه بسیج در منطقه زلزله‌زده فعالیتش را آغاز کرده است.
رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص فعالیت‌های انجام شده در مناطق زلزله‌زده گفت: هم‌اکنون 53 هزار و 317 نیروی امداد و نجات و نیروهای پشتیبانی در منطقه در حال فعالیت هستند و این تعداد با تیم‌هایی که از داخل و خارج از کشور می‌پیوندند در حال افزایش است. او با تاکید بر اینکه ترکیه تمامی امکانات را برای نجات زلزله‌زدگان به خدمت خواهند گرفت، اظهار داشت: نیروهای مسلح با تمام امکاناتش در کنار هزاران تن از نیرو، 10 کشتی و 54 هواپیمای حمل و نقل در فعالیت‌های امداد و نجات و کمک رسانی مشارکت دارد.
کارشناس ایتالیایی: زلزله اخیر، ترکیه را سمت غرب حرکت داد
یک کارشناس زمین‌شناسی ایتالیایی اعلام کرد که زلزله‌ها در ترکیه شبه‌جزیره آناتولی را 3 متر جابجا کرده است. کارلو دوگلیونی، رئیس موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان‌شناسی ایتالیا (INGV)، بنا بر گزارش «آناتولی» اعلام کرد که زمین‌لرزه‌های مهیب در جنوب ترکیه، شبه‌جزیره آناتولی را 3 متر به سمت غرب حرکت داده است. دوگلیونی با اشاره به اینکه زمین‌لرزه‌ها در نقطه تلاقی صفحه‌های آناتولی شرقی، عربی و آفریقا رخ داده، گفت: یکی از دو گسل بزرگی که از شرق تا غرب ترکیه گسترده شده، حرکت کرده است.همچنین در محل تلاقی یکی از فعال‌ترین گسل‌ها در خاورمیانه یعنی گسل دریای مرده (از اردن، اسرائیل، لبنان و سوریه تا شبه‌جزیره عربستان) است.
او با بیان اینکه زمین در امتداد این گسل حرکت کرده، افزود: در حال حاضر اولین برآوردها حاکی از جابجایی 3 متری است، اما زمانی که داده‌های ماهواره‌ای را دریافت کنیم در این خصوص مطمئن‌تر خواهیم شد.
تهران: زلزله‌های اخیر ایران و ترکیه ارتباطی با هم ندارند
رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشورمان هم در خصوص ارتباط زلزله‌های ایران و ترکیه اعلام کرد که زلزله خوی، بر اثر گسل «سیاه‌چشمه-خوی» رخ داده و کاملا متفاوت از گسل مسبب زلزله اخیر در ترکیه است.
علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران ارتباط عامل زمین‌شناسی زلزله‌های اخیر در شمال ‌غرب این کشور و جنوب‌ شرق ترکیه را منتفی دانست.
به گزارش خبرگزاری «ایلنا» او گفت: اینکه بگوییم فعالیت گسل آناتولی شرقی ترکیه و بحرالمیت می‌تواند گسل شمال تبریز را فعال کند، بی‌ربط است. فاصله این دو گسل بیش از 850 کیلومتر است و به همدیگر ربطی ندارند.
او درباره زلزله ترکیه هم گفت: گسلی مسبب این زلزله، گسلی با حدفاصل صفحه‌های تکنونیکی است؛ یعنی بین صفحه عربی و اوراسیا مرز مشترکی وجود دارد که در این مرزها زلزله‌های متعددی رخ می‌دهد.
رئیس کارگروه ملی شبکه زلزله‌نگاری کشور افزود: ادامه این روند در ترکیه، گسل آناتولی شرقی است که در تلاقی با یک گسل بحر‌المیت یک گره «تکتونیکی» ایجاد می‌کنند و موجب این زلزله بزرگ اخیر شد.
او در پایان اظهار داشت: تراکم جمعیت در کانون زلزله ترکیه بالا نبود، اما در فاصله 40 کیلومتری آن، شهر بیش از یک میلیونی غازی‌عنتاپ با ساختمان‌های قدیمی و نوساز قرار دارد که در معرض این زلزله قرار گرفت.
احتمالا تا ۲۳ میلیون نفر تحت تأثیر زلزله ترکیه قرار بگیرند
سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که نزدیک به ۲۳ میلیون نفر ممکن است تحت تأثیر زمین‌لرزه قدرتمندی که بامداد روز دوشنبه ترکیه و سوریه را لرزاند و بیش از ۵۰۰۰ کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت، قرار بگیرند.
«ادلهید مارشانگ»، افسر ارشد اورژانس سازمان جهانی بهداشت در نشست هیئت اجرایی آژانس بهداشت سازمان ملل در ژنو گفت: نقشه‌های اجمالی نشان می‌دهند که به طور بالقوه ۲۳ میلیون نفر از جمله ۱.۴ میلیون کودک در معرض خطر هستند. همچنین دبیر کل سازمان جهانی بهداشت نیز از این وضعیت ایجاد شده ناشی از زلزله‌های روز گذشته ابراز نگرانی کرده است.
«تدروس آدهانوم قبریسوس» دراین‌باره گفت: ما به ویژه در مورد مناطقی که هنوز اطلاعاتی درباره آنها منتشر نشده، نگران هستیم.
سقوط بازار سهام استانبول پس از زلزله مرگبار
دیروز سه‌شنبه، در اولین روز فعالیت بازارهای مالی پس از وقوع زلزله مرگبار در ترکیه، ارزش لیر این کشور در برابر دلار سقوط قابل توجهی را تجربه کرد و بازار سهام استانبول نیز آشفته بودند. به گزارش «اکو ایران» پس از زلزله‌ بامداد دوشنبه، لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار آمریکا رسید و بازارهای سهام این کشور دچار آشفتگی شدند. این اتفاق ضربه دیگری به اقتصاد آسیب دیده این کشور از تورم فزاینده بود. نرخ برابری لیر در برابر دلار تا 18.85 کاهش یافت و همزمان شاخص اصلی سهام ترکیه تا 4.6 درصد کاهش یافت و بانک‌ها نیز بیش از 5 درصد سقوط کردند.
پیوتر ماتیس، تحلیلگر ارشد FX، در این ارتباط گفت: «این زمین‌لرزه در آستانه یک انتخابات مهم، که قرار است در ماه مه برگزار شود، بازار ترکیه را در معرض ابهامات بیشتری قرار داده است.» «بورسا استانبول»، بازار سهام ترکیه، صبح دیروز از توقف موقت معاملات سهام چند شرکت مستقر در مناطق زلزله زده خبر داد و با گذشت روز اسامی بیشتری را به لیست اضافه کرد.
دستور رئیس‌ امارات برای کمک ۱۰۰ میلیون دلاری به سوریه و ترکیه
شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات عصر دیروز (سه‌شنبه) دستور کمک ۱۰۰ میلیون دلاری به آسیب‌دیدگان زلزله ویرانگر سوریه و ترکیه را صادر کرد. به گزارش خبرگزاری امارات (WAM)، طرح بن زاید شامل کمک ۵۰ میلیون دلاری به مردم زلزله‌زده سوریه و ۵۰ میلیون دلار دیگر به مردم ترکیه است. در ۴۸ ساعت گذشته از زلزله کشورهای مختلفی از سراسر دنیا تیم‌های امدادی و کمک‌های مورد نیاز به ترکیه اعزام کرده‌اند
سفیر ایران در ترکیه: پیگیر وضعیت ورزشکاران ایرانی در«مالاتیا» هستیم
محمد فرازمند سفیر ایران در ترکیه گفت: پیگیر وضعیت ورزشکاران ایرانی در«مالاتیا» هستیم. او با بیان اینکه شهرداری مالاتیا همکاری خوبی برای پیگیری وضعیت دارد و مرتب به ما اطلاع رسانی می‌کند، تصریح کرد: هنوز تعدادی در زیر آوار هتل محل سکونت ورزشکاران زنده هستند و آواربرداری ادامه دارد.
فرازمند در مورد وضعیت سه ورزشکار ایرانی در ترکیه که گفته می‌شود بعد از وقوع زلزله در ترکیه از آن‌ها خبری نیست، اظهار کرد: از دوشنبه پیگیر وضعیت ورزشکاران در مالاتیا هستیم و با خانواده تعدادی از آنها از جمله خانواده آقای میر احمدی (یکی از این ورزشکاران) هم همکاران در سفارت تماس داشته‌اند.
این دیپلمات ارشد ایرانی در آنکارا با بیان این که در سفارت و سرکنسولگری همه همکاران برای پیگیری وضعیت شهروندان ایرانی بسیج شده‌اند و با ایرانی‌های مناطق زلزله‌زده تماس می‌گیرند، گفت: با توجه به حضور تعدادی دانشجویان در«غازی‌عنتاپ» و «دیاربکر» درحال هماهنگی برای تهیه وسیله نقلیه جهت عزیمت آنها به ایران هستیم، تعدادی را نیز هماهنگ کردیم که با هواپیماهای حامل کمک‌های هلال احمر بازگردند.
سفیر ایران در آنکارا با بیان اینکه مشکل مهر خروجی اضطراری مشمولین هم با پیگیری وزیر امور خارجه و حسن نیت ستاد کل نیروهای مسلح برای دانشجویان مناطق زلزله‌زده حل خواهد شد، تاکید کرد: برای هموطنانی که مدارک‌شان زیر آوار مانده است نیز برگه عبور الکترونیکی صادر می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر