پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | بازماندگانِ منتظر

در پی بروز دو زلزله مهیب در مرز ترکیه و سوریه اردوغان از جامعه جهانی تقاضای کمک کرد

بازماندگانِ منتظر

۶ تیم امداد و نجات از ایران به ترکیه اعزام شد





بازماندگانِ منتظر

۱۸ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۳۵

| پیام ما | صبح روز دوشنبه ساعت 4 و 17 دقیقه بامداد به وقت محلی زلزله‌ای به بزرگی 7.8 ریشتر، جنوب شرق ترکیه و شمال غرب سوریه را لرزاند. به گزارش خبرگزاری الجزیره، بزرگی این زلزله در حدی بود که در سوریه تا عصر دوشنبه ۸۱۰ نفر کشته و در ترکیه نیز هزار و ۵۴۱ نفر جان خود را از دست دادند و حدود 7هزار و 3 نفر زخمی شدند. همچنین این زمین‌لرزه مخوف که در 33 کیلومتری شهر غازی‌آنتپ و عمق 18 کیلومتری زمین به وقوع پیوست؛ در کشورهای سوریه، قبرس، لبنان، یونان، رژیم صهیونیستی، مصر احساس شد. به علاوه سازمان زمین‌شناسی دانمارک و گرینلند از ثبت و احساس شدن واضح این زلزله در لرزه‌نگار‌های دانمارک و گرینلند خبر داد و گفت: «امواج این زمین‌لرزه تقریباً پنج دقیقه پس از شروع لرزش به لرزه نگار جزیره بورنهولم دانمارک و هشت دقیقه پس از آن، لرزش به سواحل شرقی گرینلند رسید و در سراسر گرینلند گسترش یافت.» «پیام ما» تا زمان نوشتن این گزارش، آخرین وضعیت زلزله‌زدگان در ترکیه و سوریه را گزارش می‌کند.

 

این زلزله به گزارش خبرگزاری آنادولو ترکیه، در 10 استان ترکیه احساس شده و ویرانی گسترده‌ای در شهرهای قهرمان‌مرعش، غازی‌آنتپ، شانلی اورفه، دیاربکر، آدانا، آدیامان، مالاتیا، عثمانیه، هاتای و کیلیس به جا گذاشته است. هزاران نفر هم در شهرهای مرزی ترکیه و سوریه از جمله استان‌های حلب، ادلب، حماه و لاذقیه سوریه آسیب دیده‌اند. این زمین‌لرزه همچنین باردار چند پس‌لرزه دیگر نیز بود که بزرگ‌ترین آن ساعاتی پس از وقوع اولین زلزله با شدت 7.5 ریشتر رخ داد و پس از آن ده‌ها پس‌لرزه دیگر این مناطق را لرزاند. به نقل از خبرگزاری الجزیره، سازمان زمین‌شناسی دانمارک و گرینلند از ثبت و احساس شدن واضح این زلزله در لرزه‌نگار‌های دانمارک و گرینلند خبر داد و گفت: «امواج این زمین‌لرزه تقریباً پنج دقیقه پس از شروع لرزش به لرزه‌نگار جزیره بورنهولم دانمارک و هشت دقیقه پس از آن، لرزش به سواحل شرقی گرینلند رسید و در سراسر گرینلند گسترش یافت.»
هزار و ۵۴۱ نفر در ترکیه و ۸۱۰ نفر در سوریه جان باختند
خبرگزاری آنادولی از کشته شدن هزار و ۵۴۱ نفر تا لحظه تنظیم گزارش (عصر دوشنبه) در ترکیه خبر داده است. همچنین وزارت بهداشت سوریه نیز تا این لحظه، کشته شدن ۸۱۰ نفر در سوریه بر اثر زلزله را اعلام کرده است. سازمان مدیریت بحران ترکیه از ثبت 120 پس‌لرزه در ترکیه و پیرو آن از تخریب شدن 2 هزار و 834 ساختمان خبر داده است.
هزار و 42 نفر در سوریه و 8 هزار و 533 نفر در ترکیه مجروح شدند
آنادولی به نقل از اردوغان تا این لحظه از مصدوم شدن حداقل 8 هزار و 533 نفر در ترکیه خبر داد. همچنین خبرگزاری سانای سوریه نیز به زخمی شدن حداقل هزار و 284 نفر در استان‌های لاذقیه، حلب، حماه و طرطوس اشاره کرد. همچنین به گزارش خبرگزاری الجزیره، در مناطق تحت کنترل شورشیان سوریه دست ‌‌کم هزار نفر مصدوم شده‌اند.
برگزاری جلسات اضطراری مدیریت بحران زلزله در سوریه و ترکیه
رجب طیب اروغان، رئیس جمهور ترکیه این زلزله را «فاجعه» خواند و اعلام کرد: «پس از زلزله ارزنجان در سال 1939، این زمین‌لرزه بزرگ‌ترین فاجعه‌ای بود که ترکیه با آن مواجه شد.» او هر چند به نجات 2 هزار و 470 نفر از زیر آوار اشاره کرده اما به دلیل شدت زلزله برای ادامه عملیات جست‌وجو و نجات و امدادرسانی زلزله‌زدگان نیاز به کمک‌های بشر دوستانه است به همین دلیل رئیس جمهور این کشور از نهادهای بین‌المللی و همه کشورها درخواست کمک انسان‌دوستانه کرد. به گزارش خبرگزاری سانا؛ بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نیز در جلسه‌ای اضطراری به همه وزارتخانه‌ها، نهادها و مقامات ذی‌ربط و پدافند غیرنظامی، آتش‌نشانی، وزارت بهداشت و درمان، شرکت‌های عمرانی عمومی و شعب آنها در استانداری‌ها، کلیه نهادهای خدماتی و عمومی دستور داده تا آماده‌باش کامل باشند و جان افراد را نجات دهند و عملیات آواربرداری را نیز آغاز کنند.
کشورهای دنیا با زلزله‌زدگان اعلام همبستگی کردند
کشورهای انگلستان، ایران، چین، ایالات متحده آمریکا، واتیکان، اتحادیه اروپا، رژیم صهیونیستی با زلزله‌زدگان ابراز همدردی کردند. همچنین پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ایران در نامه‌ای رسمی به ترکیه برای امدادرسانی در این کشور، اعلام آمادگی کرد. معاون بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر از اعزام ۶ تیم امداد و نجات و درمانی به کشور ترکیه، خبر داد و گفت: «۶ تیم، در قالب تیم‌های جست‌‌وجو، امدادونجات، درمان اضطراری و مدیریت هماهنگی عملیات، جهت کمک به آسیب‌دیدگان زلزله ترکیه به این کشور اعزام می‌شوند.» معاون بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: «کارهای اعزام تیم‌های امدادی و درمانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برای حضور در مناطق زلزله‌زده، با وزارت امور خارجه در حال انجام است.» به گزارش الجزیره، انگلستان نیز تیم‌های فوریت‌های پزشکی را به ترکیه ارسال کرده است. وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد که 76 متخصص جست‌وجو و گروه نجات به همراه چهار سگ جست‌وجو و تجهیزات لازم؛ عصر دوشنبه وارد ترکیه شدند. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز ضمن ابراز همدردی، قول ارسال کمک‌های لازم به مناطق زلزله‌زده را داده است. به گزارش خبرگزاری سانا، چین نیز آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه فوری به سوریه برای مقابله با اثرات زلزله‌ای اعلام کرد. به نقل از سخنگوی آژانس همکاری‌های توسعه بین‌المللی چین، شو وِی، روز دوشنبه گفت: «پکن آماده ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری به سوریه بر اساس نیاز است.» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز به سوریه متعهد شد که تیم‌های امداد و نجات خود را برای قربانیان زلزله ارسال کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز بدون اشاره به اینکه درخواست کمک از سوی دولت سوریه از چه مقامی به آنها رسیده، اعلام کرد که به دنبال یاری رساندن به آسیب‌دیدگان سوریه است.
برف و سرما نگرانی برای دریافت کمک‌های بین‌المللی را افزایش داد
به استناد از الجزیره، آب و هوای نامساعد، برفی و سخت؛ امدادگران زلزله در ترکیه و سوریه را با مشکل مواجه کرده است. مقامات این کشورها با توجه به آب و هوای بد نگران ایجاد مشکل در روند امداد و نجات هستند. معاون رئیس‌ جمهور ترکیه، فوات اوکتای گفت که، علاوه بر ویرانی‌های ناشی از زمین‌لرزه، شرایط آب و هوایی نیز بسیار سخت است. او به رسانه‌ها گفت: «ما در تلاش هستیم تا هر چه سریع‌تر به منطقه برسیم.» خبرنگار میدانی الجزیره از استانبول از شرایط سخت زمستانی و پیرو آن هوای نامساعدی که پروازها را تعطیل کرده خبر داد و گفت: «حالا امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده تبدیل به چالش شده است.» همچنین خبرنگار الجزیره از بیروت لبنان و آغاز توفان شدید شمال سوریه خبر داده و این موضوع نگرانی را برای زلزله‌زده‌هایی که باید در چادر شب به صبح برسانند، افزایش داده است.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *